Po płatnościach zbliżeniowych czas na biometrię. Konsumenci chętnie z nich będą korzystać z takich płatności

Paweł Kot/AIPZaktualizowano 
Dariusz Bloch / Polska Press
Nowoczesny handel detaliczny nie może istnieć bez sprawnego systemu płatniczego. Musi być on dostosowany do potrzeb i zwyczajów współczesnego konsumenta, który coraz chętniej na co dzień korzysta z technologicznych udogodnień. Obecnie standardem są płatności bezgotówkowe i zbliżeniowe. Jednak oczekiwania konsumentów na innowacje w tej dziedzinie wciąż rosną.

Konsumenci w epoce rewolucji cyfrowej przywykli do obecności coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych w swoim otoczeniu, co znajduje swoje odzwierciedlenie również w handlu. Wg Mastercard Reseach w 2017 roku 29% Polaków podczas zakupów skorzystało ze smartfona. Większość, aby porównać ceny produktów. Niemal połowa naszych rodaków zdecydowała się na płatność za pomocą telefonu.

- Wszechobecność smartfonów i Internet mobilny zmieniły zwyczaje zakupowe klientów. Zakres czynności, wspieranych przez technologie, stale się rozszerza – od wyszukania towaru na półce, porównania cen, po płatność za pomocą aplikacji. Wyzwaniem dla branży retail będzie integracja tych możliwości w jednym, intuicyjnym narzędziu – zwraca uwagę Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern Expo Group, producenta innowacyjnych rozwiązań dla handlu.

Rząd zapowiedział, że ceny energii elektrycznej w 2019 r, nie wzrosną. Dostawcy energii tym się nie przejmują i wysyłają nowe rachunki z dużą podwyżką prądu. Co zrobić? Kliknij w ten tekst a dowiesz się jak naprawdę jest z podwyżkami prądu.

Na wyciągnięcie smartfona

Rosnące znaczenie smartfonów oraz rozwój Internetu rzeczy będą coraz silnej wpływać na kształt płatności. Według raportu „Tomorrow’s Retail” do 2020 roku aż 90% użytkowników smartfonów przynajmniej raz dokona płatności mobilnej1. Dlatego producenci intensywnie pracują nad kolejnymi udogodnieniami. W pierwszych dniach stycznia 2019 r. jedna z marek telefonów komórkowych ogłosiła inicjatywę utworzenia rozwiązania Software POS, wykorzystującego smartfon jako terminal płatniczy. Testowanie nowych rozwiązań w dziedzinie płatności rozszerza się też na uwierzytelnienia biometryczne. Jednym z nich jest Selfie Pay, który autoryzuje transakcję analizując rysy twarzy użytkownika i porównuje je z zapisanym obrazem właściciela karty. Płatność potwierdzana jest przez mrugnięcie.

W Chinach opracowano Sunmi K1 – kiosk samoobsługowy dla sieci fast-food i supermarketów, wykorzystujący technologię Smile to Pay. Dzięki kolejnym udoskonaleniom, biometryczne płatności zyskują coraz większe zaufanie społeczne, również w Polsce. Jak podaje raport Visa Digital Payments Study z 2017 roku,

polscy konsumenci mają zaufanie do biometrii. Aż 83 proc. badanych uważa, że jest ona bezpieczną formą uwierzytelnienia.

- Kolejne innowacje wprowadzane w tej dziedzinie kierują się na zminimalizowanie wysiłku kupujących i przyspieszenie całego procesu zakupowego – zwraca uwagę Bogdan Łukasik.

Płatności w nowym stylu

Użytkownicy, przyzwyczajeni do natychmiastowej gratyfikacji przez kolejne usługi cyfrowe, takie jak Netflix, czy Messenger, nie chcą już czekać. Ani na następny odcinek ulubionego serialu, ani w sklepowej kolejce. Wg badania L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance z 2017 roku, 39% klientów uważa, że kolejki do kas są zbyt długie.

- Zakupy bez kolejek i płatności bez skanowania to cel takich projektów jak działający od roku w Seattle Amazon Go – ultranowoczesny sklep bez kas. Podczas zakupów klienci po prostu wkładają produkty do koszyka, a kwota do zapłacenia naliczana jest automatycznie – opowiada Bogdan Łukasik, Modern Expo Group.

Wprawdzie upowszechnienie takiego wzorca nadal wydaje się odległe, to na europejskim rynku pojawiają się już rozwiązania, które umożliwiają taki model sprzedaży. System RFID (Radio-frequency identyfication) oparty o transmisję danych towarów za pomocą fal radiowych, czy technologia „Wearables”, która dzięki mikrochipowi umieszczonemu np. w pierścionku umożliwia płatność bez wyciągania portfela, to niektóre z innowacji oferowanych przez rynek. Do rozwiązań usprawniających zakupy i płatności można zaliczyć też kasy samoobsługowe.

- Kupując poprzez samoobsługową kasę, wyposażoną w zintegrowany system obsługi kart płatniczych, klient samodzielnie skanuje kody kreskowe towarów i finalizuje zakupy. Zwykle z takich kas korzystają osoby z mniej wypełnionym koszykiem, którym zależy na czasie. Ponadto zastosowanie takich kas rozładowuje kolejki i zmniejsza tłok w sklepie – mówi Paweł Kot, Business Development Manager z Modern – Expo.

- Doskonałym uzupełnieniem wyposażenia sklepu przyjaznego dla klienta będzie inteligentna półka, która przesyła dane dotyczące stanu zatowarowania i pomaga w przejrzystym eksponowaniu produktów i zachowaniu porządku na półce, co też przekłada się na ułatwienie zakupów klientowi. Ponadto tak wyposażony sklep to nowoczesna, schludna przestrzeń, do której konsumenci chętniej wracają przy okazji kolejnych zakupów - dodaje Paweł Kot.

- Usprawnienie finalizacji zakupów i systemu płatności dzięki takim narzędziom jak kasa samoobsługowa, inteligentny wózek czy płatności biometryczne mają skrócić, czy wręcz wyeliminować męczące kolejki, nie przystające do szybkiego tempa życia współczesnego konsumenta. Narzędzia te rozwijają przed branżą detaliczną szansę na budowanie nowej jakości w handlu – podsumowuje Bogdan Łukasik.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Materiał oryginalny: Po płatnościach zbliżeniowych czas na biometrię. Konsumenci chętnie z nich będą korzystać z takich płatności - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3