Po starym moście kolejowym w Opolu zostały już tylko filary i kupa złomu. Trwa budowa nowej przeprawy

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Remont linii kolejowej w Opolu. Stary most przeszedł do historii. Teraz powstaje nowy.
Remont linii kolejowej w Opolu. Stary most przeszedł do historii. Teraz powstaje nowy. Robert Lodziński
Z krajobrazu Opola zniknął wybudowany w latach 1927-1928 most kolejowy przez Odrę. Jego fragmenty będzie można w przyszłości oglądać na opolskim dworcu PKP.

Ludzie żałują starego mostu

Mieszkańcy Opola, z którymi rozmawialiśmy żałują, że charakterystyczna przedwojenna przeprawa przez Odrę zniknęła z krajobrazu miasta.

- Trochę szkoda, że kolej nie zdecydowała się na wyremontowanie starego mostu. Był symbolem Opola, znali go praktycznie wszyscy mieszkańcy miasta, po co było go rozbierać? - mówi Zbigniew Bałuszyński, którego spotkaliśmy na nadodrzańskiej promenadzie.

Podobnego zdania jest Teresa Iwanejko, którą również spotkaliśmy w pobliżu linii kolejowej przecinającej Odrę.

- Most zabytkowy pewnie nie był, ale i tak szkoda, że został rozebrany, jakoś tak człowiek się do niego przyzwyczaił przez te wszystkie lata - mówi pani Teresa.

Historyczna przeprawa jest już w kawałkach

Robotnicy remontujący linię kolejową pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie zakończyli już rozbiórkę starego mostu kolejowego przez Odrę.

Jego pocięte części leżą na placu budowy i powoli są z niego wywożone.

Konstrukcja powstała w latach 1927-1928. To jedna z najbardziej charakterystycznych budowli komunikacyjnych w Opolu.

Wcześniej w tym miejscu był most wybudowany w 1844 roku. Obiekt był dwa razy był przebudowywany - w 1866 i 1897 roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe, które realizują inwestycję, zapewniają jednak, że najciekawszy fragment starej przeprawy będzie można oglądać na placu obok dworca PKP w Opolu. Ma to być jedna z atrakcji turystycznych miasta.

Nowy most już powstaje

Trwa już budowa nowego mostu kolejowego, który zostanie przerzucony przez rzekę w miejscu starego. Biała konstrukcja montowana jest na brzegu od strony Zaodrza.

Za moment robotnicy zaczną nasuwać ją przez Odrę w stron drugiego brzegu.

Nie tylko budowa mostów

Rozbiórka starego i budowa nowego mostu przez Odrę jest częścią większej inwestycji, którą jest remont torów i całej infrastruktury kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim.

W ramach prac powstał nowy mosty nad Odrą, po którym jeżdżą już pociągi (teraz budowany jest drugi) oraz mosty nad Młynówką, Suchodołem i Kanałem Ulgi. Wybudowane zostały też nowe wiadukty nad ul. Prószkowską i Powstańców Śląskich, budowany jest nowy wiadukt nad ul. Krapkowicką.

Robotnicy wymieniają też tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia odpowiadające za bezpieczeństwo ruchu pociągów.

Most kolejowy na Odrze

Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
JaM
Gdzie jest konserwator zabytków ?!

Niejednokrotnie słyszymy, że nie można ruszyć rozwalającej się rudery w środku miasta, a tu PKP zniszczyły historyczne cacko.

No, ale PKP to takie państwowe (czyli niczyje) przedsiębiorstwo, służące do przejadania i transferu olbrzymich pieniędzy ...
r
realista_opolski
Stary most był budowany w latach 1927-28 ... czy 2 lata. Rozumiem, że powstał od "zera" przy ówczesnej technologii. Ile dzisiaj buduje się most kolejowy w Opolu? 3 - 4 lata? Jak długo jeszcze będzie to trwać??? W 4 lata można wybudować np. całe osiedle. Jak długo nie będzie przejezdna Krapkowicka? Ile można budować parking przy tej ulicy? Panuje jeszcze ktoś nad tym? ... pytanie raczej retoryczne :(
l
lolek
a co ma ratusz do inwestycji kolejowej?
P
Przedsiębiorca
14 września, 15:22, Gość:

Czyli część trafi jako pomnik gospodarności Ratusza

Przykładem gospodarności ratusza są TBSy dla szefa. Reszta się nie liczy.

G
Gość
Czyli część trafi jako pomnik gospodarności Ratusza
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie