Polska nawiązuje współpracę z Czechami w sprawie odbudowy żeglugi pod Odrze

Tomasz Kapica
Polska nawiązuje współpracę z Czechami w sprawie odbudowy żeglugi pod OdrzeZ danych resortu gospodarki morskiej wynika, że budowa nowego kanału po polskiej stronie ma kosztować 1,8 mld zł.
Polska nawiązuje współpracę z Czechami w sprawie odbudowy żeglugi pod OdrzeZ danych resortu gospodarki morskiej wynika, że budowa nowego kanału po polskiej stronie ma kosztować 1,8 mld zł. archiwum nto
Przedsiębiorcy z Czech chcą dzierżawić u nas porty i budować kanał Odra-Dunaj. Ma on kosztować 600 mln zł ... tylko na terenie powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk spotkał się kilka dni temu z delegacją Republiki Czeskiej, by porozmawiać o przyszłości żeglugi śródlądowej. A konkretnie - tak zwanej  Odrzańskiej Drogi Wodnej.

- Polska będzie zdecydowanie dążyć do ustanowienia nowego połączenia wodnego śródlądowego z Czechami, jako elementu międzynarodowej drogi wodnej Dunaj - Odra - Łaba - tłumaczy rzecznik resortu Piotr Jasina. Minister zapewniał, że Polska ma plany odbudowy śródlądowych dróg wodnych.  Nasz kraju już rozpoczął działania w kierunku przystąpienia do Europejskiego Porozumienia o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (Konwencja AGN).

W zeszłym roku czeskie ministerstwo transportu zleciło opracowanie studium wykonalności budowy korytarza wodnego Dunaj - Odra - Łaba, którego zadaniem jest zbadanie celowości przygotowania kanału dla potrzeb transportu wodnego, gospodarki wodnej, hydroenergetyki i funkcji rekreacyjnych. Czescy przedsiębiorcy są zainteresowani polskimi portami morskimi, w szczególności tym w Szczecinie. Jedną z możliwości jest udział czeskich podmiotów w przetargach na dzierżawę na terenie portu. Podkreślają, że jedna barka o długości 110 metrów i szerokości prawie 12 m może zabrać jednorazowo 2000 ton towarów. Żeby przewieźć taki sam ładunek drogą, trzeba wysłać 67 tirów z przyczepami.

Z danych resortu gospodarki morskiej wynika, że budowa nowego kanału po polskiej stronie ma kosztować 1,8 mld zł. Wykorzystany ma być fragment Kanału Gliwickiego oraz Kanał Kędzierzyński. Same koszty na terenie powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego oszacowano na ponad 600 mln zł.

Głośno o planach budowy kanału Odra-Dunaj jest od 10 lat. Do ówczesnego starosty kędzierzyńskiego Józefa Gismana przyjechali wtedy przedsiębiorcy ze Słowacji. Gwarantowali, że są gotowi wydać na budowę kanału nawet 30 mld euro. Mało tego, pokazali dokumenty z banków, z których wynikało, że te są gotowe pożyczyć na ten cel pieniądze.

Pięć lat temu radni z powiatów kędzierzyńsko-kozielskiego i raciborskiego zorganizowali wspólne posiedzenie, by pochylić się nad tematem żeglugi  śródlądowej. W regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w Gliwicach powołano także specjalny zespół roboczy, który zajmował się opracowaniem dotyczącym budowy kanału.  Do dziś opracowano już szczegółowe koszty i wykaz wszystkich niezbędnych inwestycji po stronie polskiej.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska