Dwadzieścia jeden załóg z całej Opolszczyzny wystartowało w Konkursowej Jeździe Samochodem.
- To taka rajdowa podstawówka - wyjaśnia Jacek Nowak, prezes Automobilklubu Kędzierzyńsko-Kozielskiego, organizatora imprezy. - W ten sposób kierowcy zbierają punkty potrzebne do uzyskania licencji rajdowej.
- To również dobra okazja do podniesienia umiejętności za kierownicą - zapewnia Stanisław Kozłowski z Polskiego Związku Motorowego w Opolu. - Kierowcy uczą się, jak hamować w ekstremalnych warunkach, jak pokonywać bezpiecznie wiraże.
Niektórzy zawodnicy przerabiali swoje samochody tak, by miały jak największą moc. Załoga w składzie Sebastian Butyński z Raciborza i Jarosław Mrukowicz z Nysy przyjechała na zawody małym fiatem, który ma 50 koni mechanicznych (fabryczny ma ich 24), do 100 kilometrów przyspiesza w 13,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 142 kilometry na godzinę.
- Wsadziliśmy gaźnik od motoru żużlowego, sportowy tłumik i to dało taki efekt - tłumaczy Sebastian Butyński.
Jednak nic za darmo. Ich maszyna podczas spokojnej jazdy pali 11 litrów benzyny na 100 kilometrów, a na odcinkach specjalnych nawet 30.
Podczas zawodów furorę zrobił Andrzej Badora z Nysy, reprezentujący barwy Automobilklubu Opolskiego, który swoim 300-konnym mitsubishi lancer evo 6 z napędem na cztery koła brawurowo pokonywał kolejne odcinki specjalne.
- To były moje ostatnie zawody z cyklu Kierowcy Roku - mówi pan Andrzej. - Teraz czeka mnie jeszcze egzamin na licencję rajdową i chciałbym startować w wyścigach górskich.
Przy okazji organizacji zawodów Automobilklub Kędzierzyńsko-Kozielski naprawił kilkaset metrów drogi z Kłodnicy na osiedle Żabieniec, gdzie odbyła się jedna z prób. Podziurawiony trakt został wysypany i utwardzony tłuczniem.
TAK ZOSTANIESZ RAJDOWCEM
Najpierw trzeba zaliczyć w jednym roku 6 imprez z cyklu Konkursowej Jazdy Samochodem lub 8 w ciągu dwóch lat. Potem kandydat musi przejść badania lekarskie i psychotechniczne, szkolenie ze znajomości przepisów sportów samochodowych oraz zdać egzamin. W ten sposób zdobywa się licencję R 2, która upoważnia do startu w wyścigach górskich, rally-crossie oraz pucharze Polskiego Związku Motorowego.
KLASYFIKACJA GENERALNA
1. Andrzej Badora i Artur Zając - mitsubishi evo 6, 2. Marcin Niewitecki i Maciej Gleixner - peugeot 206, 3. Marcin Brzeszczak i Michał Przybyszewski - honda civic. Pierwsza trójka reprezentuje barwy Automobilklubu Opolskiego. Najlepiej z kędzierzynian spisali się Dawid Sagan i Agnieszka Hoły na fiacie 126 p, którzy zawody ukończyli na 8. miejscu, oraz Łukasz Kauch i Mateusz Ziółkowski na fiacie 126 p, sklasyfikowani na 11. miejscu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?