Samochodem na biwak. W Polsce rozwija się caravaning

GOODYEAR
To, czy podróż na wakacje spędzimy miło i bezpiecznie, zależy przede wszystkim od stanu samochodu oraz przyczepy kempingowej czy kampera.
To, czy podróż na wakacje spędzimy miło i bezpiecznie, zależy przede wszystkim od stanu samochodu oraz przyczepy kempingowej czy kampera. GOODYEAR
Magazyn "Polski Caravaning" szacuje, że w naszym kraju jest już dwa tysiące kamperów i około 100 tysięcy przyczep kempingowych.

Ważne

Ważne

Prowadzenie samochodu z przyczepą:

Poza obszarem zabudowanym nie przekraczajmy prędkości 80-100 km/h, oczywiście w zależności
od maksymalnej dozwolonej na danym odcinku.
Utrzymuj odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu.
Wyprzedzaj inne pojazdy, tylko kiedy jesteś pewien, że masz dużo czasu i miejsca na wykonanie tego manewru.
Podczas wyprzedzania dużych pojazdów, pamiętaj o występującym zjawisku przyciągania. Siły aerodynamiczne będą działać w kierunku ciężarówki przy wyprzedzaniu, a po zakończeniu manewru - w przeciwnym kierunku.
Jeśli zauważysz za sobą długą kolejkę samochodów, zwłaszcza na krętych górskich drogach, wykorzystaj rozjazdy, aby pozwolić innym ciebie wyprzedzić.
Jeśli przyczepa zaczyna się kołysać, zachowaj spokój. Wystarczająco długie hamowanie spowoduje zadziałanie hamulców przyczepy, co zapobiegnie kołysaniu. Pamiętaj: kołysanie przyczepy jest skutkiem niefortunnego połączenia kilku czynników: przeciążenia, złego rozłożenia ładunku, nadmiernej prędkości czy silnego wiatru.
Podczas prowadzenia pojazdu i parkowania weź pod uwagę wysokość, długość i szerokość przyczepy. Uważaj na obiekty znajdujące się obok, nad lub za pojazdem. Umieść naklejkę z wysokością pojazdu, łączną długością i szerokością na przedniej szybie.

Podróżowanie samochodem kempingowym (kamperem) lub z przyczepą jest jedną z najbardziej popularnych form wypoczynku mieszkańców Europy Zachodniej. Także w Polsce ta forma spędzania urlopu staje się coraz bardziej popularna.

Magazyn "Polski Caravaning" szacuje, że w naszym kraju jest już 2 tysiące kamperów i około 100 tysięcy przyczep kempingowych. To, czy podróż na wakacje spędzimy miło i bezpiecznie, zależy przede wszystkim od stanu samochodu oraz przyczepy kempingowej, które powinny przejść dokładny przegląd i zostać odpowiednio przygotowane do podróży.

Jeśli przyczepa stała nieużywana przez całą zimę, należy zwrócić szczególną uwagę na jej stan. Jeżeli opony przez długi czas były na słońcu lub mrozie, należy je sprawdzić, zwracając szczególną uwagę na ewentualne pęknięcia lub wybrzuszenia na ścianach bocznych.

- Opony powinno się chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, na przykład poprzez ich przykrycie - mówią fachowcy z firmy Goodyear. Zalecane jest również sprawdzenie opon pod kątem minimalnej głębokości bieżnika, "łysych" powierzchni, nierównego zużycia oraz obiektów tkwiących w rzeźbie bieżnika.

Ogumienie powinno być też odpowiednio dobrane do maksymalnej masy przyczepy kempingowej, a także do maksymalnej dozwolonej prędkości, szczególnie podczas podróży zagranicznych. Dla przyczep kempingowych należy szukać opon klasy C (przeznaczonych do samochodów ciężarowych) lub XL (opony wzmacniane), aby zwiększyć ich wytrzymałość na obciążenia.

Należy napompować je zgodnie z zaleceniami producenta przyczepy. Zapewnia to nie tylko większą wygodę podczas jazdy, ale także przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Właściwe rozłożenie obciążenia przyczepy ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Wiele problemów związanych z prowadzeniem pojazdu ciągnącego przyczepę wynika z jej nieprawidłowego lub nadmiernego obciążenia.
Ciężkie przedmioty należy umieścić jak najniżej, w miarę możliwości nad osią i upewnić się, że są one zabezpieczone w sposób zapobiegający ich przemieszczaniu się na zakrętach i przy gwałtownym hamowaniu. Jeśli to możliwe, cięższe powinno się umieścić w samochodzie, natomiast lżejsze - w przyczepie.

Przed wyruszeniem w podróż dobrze jest też sprawdzić, czy wszystko jest właściwie podłączone i działa prawidłowo? Szczególną uwagę należy zwrócić na światła, hamulce, opony, zaczepy i liny bezpieczeństwa. Kolejnym koniecznym elementem wyposażenia są lusterka zwiększające widoczność po prawej i lewej stronie.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska