Przypomnijmy: w czwartek na oficjalnej stronie internetowej Olesna ukazała się relacja ze spotkania wiejskiego w Łomnicy pt. "Panie Starosto - wstyd i hańba takie drogi" (pisownia oryginalna).
Artykuł jest połączeniem opisu spotkania w Łomnicy z atakiem na starostę: że powiat nie bierze pod uwagę interesów gminy Olesno, że nie buduje schetynówek, a jak już buduje, to w innych gminach.
Władze powiatu były oburzone artykułem sąsiadów (w urzędzie na ul. Pieloka 21 starostwo powiatowe jest na parterze, a gmina na I piętrze). Starosta Jan Kus i jego zastępca Stanisław Belka wypominali burmistrzowi Lewickiemu, że zablokował budowę obwodnicy Olesna, a koło swojego domu zrobił asfaltową drogę na cudzej działce.
Wczoraj na oficjalnej stronie powiatu oleskiego opublikowana została odpowiedź na pismo gminy.
"Powiat oleski ma w zarządzie 362 km dróg. W ostatnich latach samorząd powiatowy wykonał ponad 37 km dróg w ramach tzw. schetynówek i RPO, w tym również na terenie gminy Olesno".
W tym był 1,3 -kilometrowy odcinek drogi Kolonia Łomnicka - Łomnica. Właśnie o pozostałą część tej drogi rozgorzał konflikt między gminą a powiatem.
W gminie Olesno powiat zbudował ponad 16 kilometrów nowych dróg. Spośród 7 gmin powiatu oleskiego więcej zbudowano tylko w Dobrodzieniu.
Na dodatek odcinek Łomnica - Kolonia Łomnicka jest drogą dojazdową do przysiółków i gospodarstw, co jest najniższą kategorią drogi.
W odpowiedzi władze dodają, że oczekiwały współpracy gminy Olesno w budowie ulicy Lompy w Łomnicy.
"Droga ta ma dużo większe znaczenie, uregulowany stan prawny i w ciągu jednego dnia mógłby być złożony wniosek. Mimo złożonej na posiedzeniu Zarządu Powiatu propozycji budowy tej drogi, burmistrz Lewicki odpowiedział jednoznacznie, że nie jest jej budową zainteresowany. Jest to jednoznaczne z lekceważeniem mieszkańców tego sołectwa" - piszą autorzy odpowiedzi (poniżej publikujemy całą jej treść).
Odpowiedź na informację zamieszczoną na stronie internetowej Olesna:
Informacja dotycząca spotkania z dnia 31 stycznia br. w Łomnicy w sprawie dróg zamieszczona na stronie internetowej Olesna budzi szereg zastrzeżeń. W związku z powyższym wyjaśniamy:
Powiat Oleski ma w zarządzie 362 km dróg. W ostatnich latach samorząd powiatowy wykonał ponad 37 km dróg w ramach tzw. schetynówek i RPO, w tym również na terenie gminy Olesno.
Poniższa tabela stanowi odpowiedź na zarzuty o braku inwestycji drogowych realizowanych przez samorząd powiatowy w gminie Olesno.
Zestawienie ważniejszych robót drogowych na terenie gminy Olesno w latach 1999 - 2012
Ułożenie nowej nawierzchni:
1 Olesno, ul. Minkusa 340 mb
2 DP 1946 O Borki Małe - Borki Wielkie - Wędzina 3 034 mb
3 DP 1947 O Borki Wielkie - Kucoby - Bodzanowice 4 142 mb
4 DP 1944 O Kol. Łomnicka - Łomnica 1 290 mb
5 DP 1943 O DW 901 0- Wysoka 1 867 mb
6 DP 1936 O + droga gminna m. Broniec 1 794 mb
7 DP 1940 O m. Leśna 326 mb
8 DP 1938 O Bodzanowice - Wichrów 2 185 mb
9 DG Wachowice 850 mb
10 DP 1934 O DW 487 - Kol. Biskupska 478 mb
RAZEM 16 306 mb
Powierzchniowe utrwalenie:
1 DP 1942 O Wygoda - Wysoka 4 065 mb
2 DP 1326 O Stare Olesno - Jasienie 1 520 mb
3 DP 1948 O Borki Wielkie - Broniec 2 500 mb
4 DP 1944 O m. Łomnica 1 520 mb
RAZEM 9 605 mb
Chodniki i kanalizacje:
1 DP 1946 O Borki Małe i Borki Wielkie 550 mb
2 DP 1938 O m. Bodzanowice 381 mb
3 DP 1942 O m. Wysoka 117 mb
RAZEM 1 048 mb
Omawiana na spotkaniu w Łomnicy budowa drogi Kolonia Łomnicka - Łomnica nie miała szans na jakiekolwiek dofinansowanie. Przedmiotowa droga nie ma uregulowanego stanu prawnego, przygotowanego projektu, decyzji środowiskowej, a na to wszystko potrzeba około półtora miesiąca. Brakowało czasu. Przesyłanie niekompletnego projektu mija się z celem i może jasno wskazać na brak profesjonalizmu. Argumenty burmistrza Lewickiego, aby składać mimo wszystko są dla nas mało przekonywujące i niepoważne.
Szacunkowy koszt nakładów tej budowy wyniósłby nie 1 200 000 zł jak szacuje burmistrz, a 2 300 000. Budowa drogi w programie "schetynówek" wymaga spełnienia konkretnych warunków (posadowienie na własnych terenach, jezdnia o szer. 6 m, pobocze, odwodnienie). To wszystko wymaga nakładów. Z mapy ewidencyjnej wynika, że dysponujemy pasem drogowym od 3.5 do 6.0 m.
Powiat w podejmowaniu decyzji o inwestycjach dzieli drogi na cztery kategorie, kierując się następującymi kryteriami :
drogi główne - ważne dla sieci połączeń pomiędzy gminami i powiatem o dużym obciążeniu ruchu
drogi zbiorcze - pomiędzy miejscowościami, gminami i powiatem
drogi lokalne - stanowiące dojazdy dla niewielkiej liczby mieszkańców o małym obciążeniu
drogi dojazdowe - pomiędzy drogami zbiorczymi i pojedynczymi przysiółkami czy gospodarstwami.
Proponowana przez burmistrza droga należy do kategorii dróg dojazdowych.
Powiat oleski oczekiwał natomiast współpracy ze strony gminy Olesno w budowie ulicy Lompy w Łomnicy. Droga ta ma dużo większe znaczenie, uregulowany stan prawny i w ciągu jednego dnia mógłby być złożony wniosek. Mimo złożonej na posiedzeniu Zarządu Powiatu propozycji budowy tej drogi, burmistrz Lewicki odpowiedział jednoznacznie, że nie jest jej budową zainteresowany. Jest to jednoznaczne z lekceważeniem mieszkańców tego sołectwa.
Zadania w zakresie dróg jakie ciążą na samorządzie powiatowym wykonywane są rzetelnie i równomiernie na terenach wszystkich gmin, co obrazuje powyższe zestawienie wraz z wykresem.
Dla nas jednak priorytetem - szczególnie w najbliższym czasie - pozostają sprawy zdrowia mieszkańców powiatu oleskiego i szkolnictwa, w tym reorganizacja i remont bloku operacyjnego za kwotę ok. 10 mln zł. Decyzja w tej spawie zapadła na sesji Rady Powiatu właśnie w dniu 31 stycznia br.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?