O tym, że opłaty w strefie płatnego parkowania w Opolu mają wzrosnąć, informowaliśmy na początku listopada. Ratusz uzasadniał to chęcią zwiększenia rotacji w strefie. Wtedy nie był jednak znany ostateczny kształt stawek, jak i nowe granice strefy.
Strefa płatnego parkowania w Opolu. Jakie będą nowe stawki?
Znamy już ostateczne szczegóły projektu. Zakłada on utrzymanie dwóch stref opłat: A (określanej mianem śródmiejskiej) oraz B. W strefie A pierwsza godzina parkowania kosztowała 2 zł, a w strefie B 1 zł.
Z projektu uchwały w sprawie zmian w strefie wynika, że opłaty w strefie A będą kształtowały się następująco:
- za pierwsze 1/2 godziny - 1,80 zł
- za pierwszą godzinę - 3,60 zł
- za drugą godzinę - 4,20 zł
- za trzecią godzinę - 5,00 zł
- za każdą następną godzinę - 3,60 zł
- opłata dzienna - 25,00 zł
- dekadowa opłata abonamentowa (za kolejne 10 dni roboczych) - 200,00 zł
- miesięczna opłata abonamentowa - 400,00 zł
- miesięczna opłata za zastrzeżone stanowisko postojowe (kopertę) - 750,00 zł
Z kolei proponowany cennik w strefie B prezentuje się następująco:
- za pierwsze 1/2 godziny - 1,00 zł
- za pierwszą godzinę - 2,00 zł
- za drugą godzinę - 2,40 zł
- za trzecią godzinę 2,80 zł
- za każdą następną godzinę - 2,00 zł
- opłata dzienna - 20,00 zł
- dekadowa opłata abonamentowa (za kolejne 10 dni roboczych) - 150,00 zł
- miesięczna opłata abonamentowa - 300,00 zł
- miesięczna opłata za zastrzeżone stanowisko postojowe (kopertę) - 500,00 zł
Strefa płatnego parkowania w Opolu. Kary za brak biletu do góry
Bilet zakupiony w strefie A przy zaparkowaniu w strefie B ma zachowywać ważność. Zasada ta nie obowiązuje w sytuacji odwrotnej.
Rosną ceny rocznych abonamentów mieszkańca strefy. Zarówno w strefie A i B będzie on wynosił 100 zł w przypadku określenia ulicy, przy której mieszka oraz wskazania jednej ulicy sąsiedniej, przy której może pozostawić samochód.
Mieszkaniec strefy A będzie mógł też wykupić z 600 zł roczny abonament parkingowy uprawniający do parkowania na terenie całej strefy. Mieszkaniec strefy B będzie mógł wykupić podobny bilet dla jej obszaru za 450 zł.
Wzrosną też kary za brak biletów parkingowych. W strefie A będzie to 100 zł, pomniejszane do 50 zł w sytuacji, gdy opłata będzie wpłacona w ciągu 14 dni od wystawienia mandatu. W strefie B kary mają wynosić analogicznie 80 i 40 zł.
Strefa płatnego parkowania w Opolu. Rośnie strefa B
Z projektu uchwały wynika, że do strefy płatnego parkowania włączone będą też dodatkowe obszary. W strefie B znaleźć ma się część Bliskiego Zaodrza: plac Piłsudskiego, część ulic Bończyka i Wrocławskiej oraz ul. Nysy Łużyckiej.
Do strefy B zaliczać mają się też obszar na wschód od ul. Katowickiej, m.in. ul. Kośnego, Orląt Lwowskich i Plebiscytowa. Z zapisów projektu uchwały wynika też, że w strefę płatności włączone mają też być ulice, które stanowią jej granice.
Utrzymany będzie bilet zerowy, uprawniający do bezpłatnego postoju w strefie przez 15 minut. Przywrócony ma być jednak obowiązek wpisywania numeru rejestracyjnego pojazdu. Dotyczyć to będzie także regularnych, płatnych biletów.
Strefa płatnego parkowania w Opolu. Mają być wyższe wpływy
Strefa płatnego parkowania na obszarach, na których obecnie jej nie ma, ma funkcjonować od 1 kwietnia. Urząd miasta uzasadnia to koniecznością wykonania nowego oznakowania drogowego i miejsc postojowych oraz montażu parkomatów.
Natomiast wyższe stawki - w przypadku zatwierdzenia przez radnych na listopadowej sesji - mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.
W 2018 roku wpływy ze strefy wyniosły ponad 5,1 mln zł, zaś w pierwszym półroczu 2019 r. ponad 2,7 mln zł. Z kolei koszty utrzymania wynosiły odpowiednio 2,5 mln zł i 1,3 mln zł.
Ratusz informuje, że podniesienie opłat parkingowych oraz powiększenie obszaru strefy płatnego parkowania ma zaowocować wzrostem dochodów z tego tytułu o około 75 proc. Urzędnicy zakładają, że dochód ze strefy w 2020 r. przekroczy 8,9 mln zł.
Opozycja ma wątpliwości. Co na to ratusz?
Inicjatywa budzi wątpliwości radnych opozycji. - Argumentacja Prezydenta jest taka, że chce zwiększyć rotacje aut w centrum. Nie trzyma to się kupy, ponieważ w tym samym czasie podwyższa nam podatki i inne opłaty - wskazuje Przemysław Pospieszyński, przewodniczący klubu radnych Koalicji Obywatelskiej.
- Jeśli pan prezydent chce modyfikacji strefy parkowania, to powinien poczekać do wybudowania obiecanych centrów przesiadkowych. Wtedy opolanie dostają alternatywę: zostawić auto poza centrum lub wjechać i płacić więcej, jak chce prezydent. To byłoby uczciwe rozwiązanie wobec mieszkańców - uważa Przemysław Pospieszyński.
Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik ratusza, odpiera, że za podwyżkami oprócz zamiaru zwiększenia rotacji w strefie stoi walka o poprawę jakości powietrza w ścisłym centrum.
- Strefa A ma mieć status śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. W myśl prawa, co najmniej 65 proc. dochodów z opłat będzie przeznaczane na walkę z niską emisją, m.in. na budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz nasadzenia zieleni na terenie miasta oraz rozbudowę komunikacji miejskiej - wskazuje.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?