W poniedziałek zarezerwować nocleg w Opolu można było już m.in. w Hotelu Piast. Nieczynny był Piano Hotel. W regionie udało nam się dodzwonić m.in. do Hotelu Spałka w Kluczborku.
Agnieszka Żurakowska, prowadząca Hotel Dębowe Wzgórze w Pokrzywnej w gminie Głuchołazy na uruchomienie się nie zdecydowała.
Powodów jest kilka: obostrzenia sanitarne, które uniemożliwiają udostępnienie pełnej oferty hotelowej (basen, strefa SPA), wymogi, które musi spełniać placówka w związku z otwarciem, wiążące się z dodatkowymi kosztami, ale też nakładająca się na to modernizacja obiektu w ramach dofinansowanego z UE projektu.
- Naszymi klientami są głównie turyści, którzy szukają u nas możliwości odpoczynku i zrelaksowania się. W obecnym reżimie sanitarnym zapewnienie tego jest niezwykle trudne. Kto zechciałby przyjechać, wiedząc, że nie może korzystać z pełnej oferty, a na wejściu będzie musiał mieć mierzoną temperaturę - analizuje Żurakowska. - Większy komfort zapewniłaby pewnie kamera termowizyjna, ale to spory wydatek, nie wiadomo, na jak długo potrzebny czy wymagany, a przy zerowych obrotach za kwiecień każdy koszt jest teraz istotny.
Do połowy marca "Dębowe Wzgórze" było jeszcze otwarte. Przez cały kwiecień zamknięte. Agnieszka Żurakowska liczy na "normalność" w czerwcu. Maj planuje poświęcić na rozeznanie możliwości skorzystania z pomocy dla zamrożonego biznesu. 13 zatrudnionych na umowy o pracę pracowników czeka na powrót do firmy. Obecnie otrzymują połowę pensji. - Nie chcę ich tracić, bo to sprawdzone osoby, z którymi przez lata ułożyliśmy sobie współpracę - mówi Żurakowska.
- Wysłałem maila zarówno do naszych członków jak i do wszystkich obiektów skategoryzowanych i można powiedzieć, że wszystkie się otwierają, stosując wytyczne i zalecenia ministerstwa. Nocleg w hotelu ze śniadaniem jest możliwy, ale tylko z dostawą do pokoju. Restauracje hotelowe pozostają zamknięte - poinformował nas Michał Wieczorek z Opolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Jak działają hotele w Opolskiem od 4 maja
- Pałac Sulisław otwiera hotel, ale bez części pałacowej.
- Sieć hoteli Gorzelanny w Pokrzywnej będzie przyjmowała gości od 6 maja.
- Hotel Aleksandra z Olesna otwarty od 4 maja.
- Hotel Na Kamieniu z Olesna pozostanie nadal zamknięty.
- Hotel Ada w Większycach czynny od 4 maja (z powodu remontu z ograniczoną liczbą pokoi)
- Hotel Jakubus w Jakubowicach wstępnie planuje ponowne otwarcie na 11 lub 18 maja
- Hotel Zacisze w Turawie - planowane otwarcie od 8 maja, tylko nocleg ze śniadaniem, restauracja oraz SPA nadal nieczynne.
- Sommerresidence w Kuniowie - otwarty, SPA oraz strefa basenowa nadal są zamknięte.
- Hotel Szara Willa w Opolu - w kwietniu przyjmowała tylko gości podróżujących służbowo, dla pozostałych otwarta od 4 maja, oferuje noclegi ze śniadaniem
- Hotel Zamkowy Młyn w Krapkowicach - czynny cały czas, do 4 maja dla gości biznesowych, od poniedziałku dla wszystkich, restauracja pracuje w formule "na wynos" i "odbiór osobisty"
- Moszna Zamek - wznawia działalność od 5 maja, na zasadach zgodnych z wytycznymi ministerstwa i GIS oraz wewnętrzną procedurą (oddzielenie recepcji hotelowej od turystycznej, room serwis, przerwy w wynajmowaniu pokoi, ograniczenie obiektu do pokoi z łazienkami, itp.)
- Hotel Festiwal w Opolu działa od 4 maja
- Hotel Piast w Opolu działa od 4 maja
- Hotel Best Western Hotel Centrum Brzeg - otwarty bez przerwy
Zasady funkcjonowania hoteli i świadczenia usług noclegowych od 4 maja
- Usługi hotelarskie i noclegowe będą mogły być świadczone pod warunkiem zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa: Ograniczona będzie liczba gości, którzy jednocześnie mogą znajdować się w obiekcie (właściciele powinni umieszczać w widocznym miejscu (przed wejściem i w recepcji) informację o maksymalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w danej części budynku. Każdy obiekt będzie musiał stosować iloraz: liczba pokoi razy dwie osoby.
- Ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji. Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu, obiekcie czy pensjonacie dotyczy osób tam niezakwaterowanych.
- Konieczne jest również umieszczenie na terenie hotelu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind oraz przy wyjściu z toalet.
- Rekomendowane jest zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji.
- Po każdym kliencie zalecane jest rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji. Zalecana jest również dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.
- Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Jednocześnie sprzątanie pokoi ma się odbywać jedynie na życzenie klienta.
- Ze względów bezpieczeństwa nie ma możliwości spożywania posiłków w częściach restauracyjnych, natomiast mogą one być wydawane bezpośrednio do pokoi.
- Wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz inne przestrzenie, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, są wyłączone z użytkowania do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania.
Wytyczne dla pracowników hoteli i obiektów noclegowych
- zwiększenie odległości między pracownikami i zachowanie bezpieczeństwa pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (minimum 2 m);
- podzielenie zmian w pracy, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników przebywających w danym momencie na terenie obiektu;
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów - np. stołówki pracowniczej, szatni, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 2 m;
- zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń;
- ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych - powinny one być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 m), ale preferowany jest kontakt telefoniczny oraz mailowy;
- ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?