reklama

Utrzymanie opolskiego odcinka autostrady A4, czyli wielka walka o wielkie pieniądze

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Za utrzymywanie opolskiego odcinka A4 ZABERD inkasował około 1,5 miliona złotych miesięcznie, Portugalczycy zaproponowali to samo za 800 tysięcy.
Za utrzymywanie opolskiego odcinka A4 ZABERD inkasował około 1,5 miliona złotych miesięcznie, Portugalczycy zaproponowali to samo za 800 tysięcy. Fot. krzysztof świderski
Portugalczycy muszą udowodnić, że mają doświadczenie i dadzą sobie radę z utrzymaniem opolskiego odcinka autostrady A4.

Portugalska firma Mota-Engil z siedzibą w Krakowie złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na utrzymanie około 90-kilometrowego opolskiego odcinka autostrady A4. Zaproponowała, że zajmie się tym za 27 milionów 800 tysięcy złotych (to wartość trzyletniego kontraktu).

Chodzi m.in. o zimowe utrzymanie drogi, koszenie traw, malowanie linii, konserwację oznakowania, usuwanie skutków wypadków, naprawianie uszkodzonej infrastruktury, dbanie o porządek na drodze i parkingach, czy autostradowe patrole.

Od rozstrzygnięcia przetargu, który ogłosił opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odwołały się dwie firmy (w sumie wystartowało w nim siedem przedsiębiorstw).

- Padło pięć zarzutów z czego najważniejszymi były rażąco niska cena i nieprawidłowe jej wyliczenie oraz brak należytego doświadczenia w utrzymaniu tego typu dróg - mówi Michał Wandrasz z opolskiego oddziału GDDKiA.

Firma ZABERD, która przez ostatnie cztery lata utrzymywała opolski odcinek A4 (m.in. ona złożyła odwołanie) robiła to za ok. 1,5 mln zł miesięcznie, Mota-Engil zaproponowała,że prace wykona za 800 tys. zł miesięcznie.

- Krajowa Izba Odwoławcza uznała tylko jeden zarzut - brak udokumentowanego doświadczenia w tego typu pracach - dodaje Michał Wandrasz. - Czekamy na dostarczenie wyroku w formie pisemnej. Kiedy będziemy go mieli, wówczas wystąpimy do Portugalczyków o udokumentowanie należytego doświadczenia. Jeśli tego nie zrobią, wówczas umowę podpiszemy z kolejną firmą, której oferta była oceniona jako druga najkorzystniejsza.

Kontrakt z firmą, która do tej pory zajmowała się utrzymaniem opolskiego odcinka A4 wygasł w sobotę.

- Autostrada nie będzie bez opieki. Musieliśmy podpisać na kolejny miesiąc dodatkową umowę z firmą ZABERD na te prace. W razie jakiejś nagłej potrzeby, pomogą również nasi pracownicy - mówi Michał Wandrasz. - Cała sytuacja powinna wyjaśnić się do połowy października.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
rzecznik

Nie wiem, o jakie zaniedbania przy koszeniu traw chodzi anonimowemu "gościowi". Umowa z każdą firmą wykonawczą przewiduje zarówno pilne usuwanie ewentualnych usterek i niedoróbek (przy tak dużym zadaniu zawsze jakieś zdarzyć się mogą), jak i późniejsze kary za niewłaściwe wykonanie usługi. Pisanie o trawie wysokiej na 35 cm, która miała być "normą" jest po prostu nieprawdą.

Michał Wandrasz, GDDKiA

t
tropiciel

Przetarg powinna wygrać firma świadczącą najwyższą jakość usługi i płacąca godziwe pensje swoim pracownikom a nie tylko swoim prezesom

p
pimpek

Dlatego ZABERD nie chcę oddać kurę znoszącą złote jajeczka, proste!!!!!!

G
Gość
W dniu 19.09.2016 o 11:53, rzecznik napisał:

Nie ma takich miesięcy, aby nie trzeba było naprawiać barier, patrolować całodobowo autostrady, dbać o porządek na MOP-ach, kosić poboczy i pasa rozdziału, usuwać skutków kolizji i wypadków, naprawiać drobnych uszkodzeń nawierzchni itd., itp. Zainteresowani tą tematyką mogą dowiedzieć się o wszystkich obowiązkach firmy utrzymującej autostradę ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, które są zamieszczone w zakładce "zamówienia publiczne" na stronie GDDKiA. Autostrada jest drogą najwyższej kategorii i jej utrzymanie w odpowiednim standardzie sporo kosztowało i kosztuje.Michał Wandrasz, GDDKiA w Opolu

 


Szkoda Panie Rzeczniku, że do końca to wszystko tak nie wyglądało jak wyglądać powinno. M.in. koszenia, gdzie trawy wysokie na 35 cm (przy węźle Brzeg). To chyba norma była. 

p
po co

Tu chodzi tylko o to, że przetargu nie wygrała firma x i pewne osoby zrobią wszystko aby firmę x przywrócić do łask :) ... banalnie proste. choć wszystko można odwrócić w drugą stronę ale tym kosztami itd powinna przyjrzeć się prokuratura tylko nie z tych stron :)

w
werew

Mota to nie ta firma która budowała tą Autostradę ? To chyba sobie poradzi ;-)

 

być może chodzi o klasyczne pranie brudnych pieniędzy... firma wygrywa przetarg poniżej kosztów tylko po to aby wydać kase i "zarobić' czyste pieniążki, najlepiej za granicą.

r
rzecznik

Nie ma takich miesięcy, aby nie trzeba było naprawiać barier, patrolować całodobowo autostrady, dbać o porządek na MOP-ach, kosić poboczy i pasa rozdziału, usuwać skutków kolizji i wypadków, naprawiać drobnych uszkodzeń nawierzchni itd., itp. Zainteresowani tą tematyką mogą dowiedzieć się o wszystkich obowiązkach firmy utrzymującej autostradę ze Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, które są zamieszczone w zakładce "zamówienia publiczne" na stronie GDDKiA. Autostrada jest drogą najwyższej kategorii i jej utrzymanie w odpowiednim standardzie sporo kosztowało i kosztuje.

Michał Wandrasz, GDDKiA w Opolu

G
Gość

1,5 mln miesięcznie? Chyba mamy najdroższe barierki, znaki i sól drogową na świecie. Rozumiem że w miesiącach kiedy nie nie trzeba malować linii, wymieniać tablic i sprzątać po wypadkach połtorej bańki zostaje w kieszeni zakontraktowanej firmy?

G
Gość

Dadzą radę. W Portugalii są takie zimy, że hej!!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3