Na nową drogę w Dobrzeniu Wielkim zamiast tradycyjnej nawierzchni bitumicznej wylano beton o grubości ponad 20 centymetrów, wcześniej położono także jeszcze grubszą podbudowę.
W sumie droga ma 1,6 kilometra długości i kosztowała 3,5 mln zł brutto, ale spora część tych pieniędzy pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
Trasa nie jest budowana tylko z myślą o rozbudowie Elektrowni Opole. Ma znaczenie dla inwestycji w pobliskich Świerklach, gdzie powstaną szklarnie.
- Będą do nich jeździć nie tylko pracownicy(ma być ich około 700), ale także tiry. Jezdnia musi to wytrzymać - podkreśla Henryk Wróbel, wójt Dobrzenia Wielkiego.
Betonową nawierzchnię zaproponował wójtowi projektant trasy.
- Nie musiał nas długo przekonywać, drogi betonowe są znacznie bardziej wytrzymalsze od asfaltowych, a nam zależy właśnie na trwałości, bo drogą ma jeździć nie tylko ciężki sprzęt, ale przyszłości będzie ona się też łączyć z nasza obwodnicą - opowiada wójt Dobrzenia Wielkiego.
Trwałość to nie jedyna zaleta. Na drogach betonowych nie występuje zjawisko koleinowania, są one bardziej bezpieczne z powodu jasnej nawierzchni (dobra widoczność w nocy), dodatkowo są cichsze od dróg wykonanych w nawierzchni asfaltowych. Mimo to samorządy niechętnie decydują się na betonowe drogi. Wciąż pokutuje mit, że nawierzchnia betonowa jest droższa.
- Warto jednak łączyć koszt budowy drogi wraz z kosztem jej eksploatacji. Ten łączony koszt w technologii betonowej jest niższy niż w technologii bitumicznej - przekonuje Andrzej Balcerek, prezes zarządu grupy Górażdże - Heidelberg Cement.
O zaletach betonowych dróg przekonano się już w Ujeździe. Tam ponad 5 kilometrowy odcinek łączy Ujazd z Zimną Wódką.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?