Wypadek pendolino na przejeździe w Schodni pod Ozimkiem. Znamy przyczyny

Sławomir DragułaZaktualizowano 
Do wypadku pendolino w Schodni pod Ozimkiem doszło 7 kwietnia 2017 roku.
Do wypadku pendolino w Schodni pod Ozimkiem doszło 7 kwietnia 2017 roku. Tomasz Wróbel
Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wskazała, dlaczego w kwietniu 2017 roku na przejeździe pod Ozimkiem, doszło do zderzenia pendolino z ciężarówką.

Choć w raporcie napisane jest, że kierowca ciągnika siodłowego z naczepą, na której przewoził inną ciężarówkę, wjechał na drogę i przejazd, na które nie powinien, to komisja wskazuje też na kilka nieprawidłowości i uchybień związanych z infrastrukturą drogową i kolejową na feralnym przejeździe w Schodni.

Jednym z nich jest niewłaściwy profil przejazdu, na którym zawisła naczepa. W związku z przebudową i przystosowaniem linii Opole - Lubliniec do prędkości 140 km/h, zmieniony został profil toru, a to przy jednoczesnym braku zmiany geometrii drogi dojazdowej do przejazdu, spowodowało powstanie załomu, na którym 7 kwietnia ubiegłego roku zawisła ciężarówka.

W swoich zaleceniach komisja zaleciła PKP i Zarządowi Dróg Powiatowych w Opolu likwidację załomu oraz postawienie dodatkowego oznakowania informującego o zakazie wjazdu samochodów ciężarowych, a przed samym przejazdem, z obu jego stron, znaków ostrzegawczych „inne niebezpieczeństwo” z tabliczkami ostrzegającymi o przejeździe kolejowym, na którym są warunki powodujące szczególne niebezpieczeństwo powstawania wypadków.

Ciekawym zaleceniem jest również montaż w pociągach pendolino, na górnych półkach, zabezpieczeń zapobiegających przesuwaniu się bagaży podczas gwałtownego hamowania i spadania ich na pasażerów. W wypadku pod Ozimkiem ranne zostały 24 osoby, większość uderzonych właśnie spadającymi walizkami i torbami.

Wypadek pendolino w Schodni pod Ozimkiem. Pociąg zderzył się...

Komisja zaleca też wszystkim przewoźnikom przeanalizowanie możliwości wprowadzenia w pociągach systemu ostrzegania pasażerów przed tym, że maszynista rozpoczął nagłe hamowanie, tak by mogli się na to przygotować.

Raport wskazuje też na konieczność poprawienia komunikacji pomiędzy dyspozytorami a dyżurnymi ruchu i maszynistami oraz wprowadzenie priorytetu w uruchomieniu przez dyżurnego systemu mającego na celu natychmiastowe zatrzymanie pociągu w przypadku otrzymania informacji o przeszkodzie na torze.

Autorzy raportu wskazują, że po otrzymaniu informacji na numer 112 o tym, że na przejeździe kolejowym w Schodni utknął samochód ciężarowy, dyspozytor zakładowy w sposób niezdecydowany i mało sugestywny przekazał dyżurnemu ruchu informację o potrzebie natychmiastowego zatrzymania pociągu.

Natomiast dyżurny ruchu ze stacji Ozimek, po otrzymaniu informacji od dyspozytora, nadał radiogram do maszynisty pendolino w formie... pytającej, zamiast nakazującej natychmiastowe zatrzymanie składu.

Mało tego. Świadkowie, którzy zauważyli unieruchomioną na torach ciężarówkę z naczepą, pojechali natychmiast na wcześniejszy przejazd kolejowy i tam dawali znaki maszyniście pendolino, by się zatrzymał. Nic to jednak nie dało.

Na podstawie wizji lokalnej, zespół badający przyczyny wypadku, stwierdził, że przy prędkości 140 km/h i według obowiązujących przepisów, gesty wykonywane przez te osoby, nie stanowiły podstawy do zatrzymania składu.

Mogły jednak wzbudzić u maszynisty podejrzenie, że coś jest nie tak, a ten na ich podstawie mógł chociażby zwolnić bieg pociągu, co w konsekwencji mogłoby zmniejszyć skutki wypadku.

Swojego śledztwa w sprawie wypadku nie zakończyła jeszcze Prokuratura Rejonowa w Opolu.

- Otrzymaliśmy raport Komisji Badania Wypadków Kolejowych, natomiast jest problem z przesłuchaniem jednej z pasażerek poszkodowanych w wypadku, która mieszka w Kanadzie - mówi prokurator Stanisław Bar, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Opolu.

Po wypadku pendolino w Schodni pod Opolem. Kierowca tira usłyszał zarzut spowodowania katastrofy

Wideo

Materiał oryginalny: Wypadek pendolino na przejeździe w Schodni pod Ozimkiem. Znamy przyczyny - Nowa Trybuna Opolska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
albert5555

innym ciekawym filmikiem na temaz ignorowania przez kierowcow ciezarowek wszelkich zakazow wjazdu, przejazdu przez przejazd kolejowy jest skladanka trwajaca 8 minut pod tytulem-

 

 -train vs.truck compilation fail, pociag vs tir, kompilacja  wypadkow.

 

 to same filmiki jak kierowwcy ciezarowych ignoruja 

zamkniete rogatki wylamujac je lub ignoruja migajace czerwone swiatla informujaace o zakazie przejazdu doprowadzaja do wypadkow

 

kazdy wie jak kierowcy cieazrowek jezdza po drogach, malo ktory dostosowywuje predkosc do ograniczen na terenie zabudowanym, o przekraczaniu masy zaladunku tez mozna wiele pisac

na drogach wymuszaja na kierowcach osobowek a teraz probuja juz na pociagach

 

nie poruszalbym tego tematu ale wiem z innego zrodla ze wlasciciel  zestawu chcial zaskarzyc pkp o spowodowanie wypadku w schodni, 

mimo znajdujacego sie tam znaku o zakazie wjazdu dla samochodow ciazarowych

 

zgłoś
a
albert5555

co do wypadku to jest podobny  na youtube   z sasiednich czech

filmik powienien sie ukazac  po wpisaniu

pendolino vs TIR- wypadek  na przejezdzie kolejowym w czechach.

 

pod spodem  jest jescze dopisane ze to POLSKI KIEROWCA  samochodu ciezarowego wjedza na przejazd kolejowy w czechach, 

rogatki sie zamykaja ale jak to polski kierowca ciezarowki  ignoruje zakaz ,wle lepiej i wjezdza na przejazd,

 

sytuacja jak  kolo ozimka , zakaz przejazdu ale kierowca ciezarowego ten zakaz ignoruje doprowwadzajac do wypadku

zgłoś
a
albert5555
W dniu 09.11.2018 o 21:17, albert5555 napisał:

Dlamnie jest faktem to ze byl zakaz przejazdu dla ciężarówki.Jest wiele filmikow na Youtube o kierowcach ciężarówki na przejeździe kolejowym.Jeden z takich filmikow to Ciężarówka taranuje szlaban kolejowy gdy nadjezdza pociąg..Radzę poczytać kretynskie wpisy obrońców kierowcy ciężarówki.


Takich filmów jest wiecej jak kierowcy ciężarówki lekceważą zakazy
zgłoś
a
albert5555
W dniu 09.11.2018 o 16:08, Gnido napisał:

Albert ,głąbie czy do Ciebie trafiają jakieś logiczne argumenty? to przeczytaj drugą część mojej poprzedniej wypowiedzi i tym razem zrozum! powodem nie była masa pojazdu tylko długość! przejazd jest własnością PKP czy jak to się tam teraz nazywa i to oni go tak przebudowali ze ma najazdy zbyt wysokie i nie jest to oznaczone, więc do kogo pretensje kierować? Z resztą szkoda czasu na Ciebie i tak nie połapiesz...

Dlamnie jest faktem to ze byl zakaz przejazdu dla ciężarówki.
Jest wiele filmikow na Youtube o kierowcach ciężarówki na przejeździe kolejowym.
Jeden z takich filmikow to
Ciężarówka taranuje szlaban kolejowy gdy nadjezdza pociąg..
Radzę poczytać kretynskie wpisy obrońców kierowcy ciężarówki.
zgłoś
G
Gnido
W dniu 09.11.2018 o 08:31, albert5555 napisał:

byl zakaz, kierowca go zignorowal a jakby jeszcze brakowalo to wlasciciel pojazdu chcial wezwac pkp do sadu  to pkp uznano winne. na kierowcow ciezarowych mamm uczulenie,zbyt duzo razy bylem w tzw sytuacji podbramkowej  czyli mialem pierwszenstwo, lub w inny sposob racja na drodze byla po mej stronie ale musialem ustapic upartemu kierowcy ciezarowki by nie doprowadzic do wypadku,wiec zawsze bede szukac winny u ciezarowych, sluchajac CB  to mozna sie dowiedziec duzo jak kierowcya sie ostrzegaja przed  punktami pomiarowymi  na dk11 olesno-kluczbork byczynana dk 45 raciborz-opole-kluczborkna dk 46 nysa-opole-dobrodzienna dk 94 brzeg-opole-strzelce opolskiemaja  przewaznie swe zestawy przeladowane to chcac uniknac kontroli ale narazaja innych uczestnikow ruchu

Albert ,głąbie czy do Ciebie trafiają jakieś logiczne argumenty? to przeczytaj drugą część mojej poprzedniej wypowiedzi i tym razem zrozum! powodem nie była masa pojazdu tylko długość! przejazd jest własnością PKP czy jak to się tam teraz nazywa i to oni go tak przebudowali ze ma najazdy zbyt wysokie i nie jest to oznaczone, więc do kogo pretensje kierować? Z resztą szkoda czasu na Ciebie i tak nie połapiesz...

zgłoś
a
albert5555
W dniu 08.11.2018 o 16:48, Gnido napisał:

Albert ,pomyśl choć trochę ,w tym przypadku problemem nie była masa pojazdu tylko długość i prześwit a konkretnie spieprzone najazdy na przejazd (zbyt duże spadki) i oznakowanie co nawet wytknęła komisja w raporcie, więc weź przeczytaj najpierw tekst i zrozum co tam jest napisane chyba że pojmujesz to co czytasz w takim samym stylu jak piszesz to daj sobie spokój...

Był znak zakazu wjazdu,
Komisja wytknela w raporcie też dodatkowo,
Co nie zmienia faktu ze kierowca złamał zakaz wjazdu.
Gdzieś to nawet było ze właściciel tira dodatkowo chciał zaskarżyć PKP, lecz na PKP mieli udokumentowane ze jest zakaz wjazdu
zgłoś
G
Gnido
W dniu 08.11.2018 o 15:35, albert5555 napisał:

jak przyczyna?bardzo prosta, przeciez juz pisalo ze kierowca ciagnika siodlowego czyli ciazarowkiwjechal na droge na ktora nie powinien, byl tam zakaz wjazdu pojazdow ciezarowych. nie dziwi mnie glupota kierowcy ciezarowki gdyz niezbyt dalekogdy byla zmieniana nawierzchnia drogi dw 901 zawadzkie dobrodziento kierowcy ciezarowwek zamiast jechac nakazanym objazdem ze zawadzkiego do ozimka a potem na dobrodzien to  w staniszcze male robili sobie skrot na mysline na odcinku drogi z  zakazem wjazdu  samochodow pow 3,5 tonyaz w koncu policja zaczela tam zatrzymywac lamiacych przepisy kieropwcow ciezarowek.

Albert ,pomyśl choć trochę ,w tym przypadku problemem nie była masa pojazdu tylko długość i prześwit a konkretnie spieprzone najazdy na przejazd (zbyt duże spadki) i oznakowanie co nawet wytknęła komisja w raporcie, więc weź przeczytaj najpierw tekst i zrozum co tam jest napisane chyba że pojmujesz to co czytasz w takim samym stylu jak piszesz to daj sobie spokój...

zgłoś
a
albert5555

jak przyczyna?

bardzo prosta, przeciez juz pisalo ze kierowca ciagnika siodlowego czyli ciazarowki

wjechal na droge na ktora nie powinien,

 byl tam zakaz wjazdu pojazdow ciezarowych.

 

nie dziwi mnie glupota kierowcy ciezarowki gdyz niezbyt daleko

gdy byla zmieniana nawierzchnia drogi dw 901 zawadzkie dobrodzien

to kierowcy ciezarowwek zamiast jechac nakazanym objazdem 

ze zawadzkiego do ozimka a potem na dobrodzien to  w staniszcze male robili sobie skrot na mysline na odcinku drogi z  zakazem wjazdu  samochodow pow 3,5 tony

az w koncu policja zaczela tam zatrzymywac lamiacych przepisy kieropwcow ciezarowek.

zgłoś
g
gapa

A dlaczego Pendolino nie ma możliwości jeżdżenia po drogach leśnych i gruntowych !

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3