Beton to nie byle jaka szara masa. To materiał, który daje niesamowite możliwości. Dobierając odpowiednie składniki, można zmieniać jego cechy w zależności od potrzeb, tworząc bardzo wyspecjalizowane materiały. Czasem myślę, że w tej swojej pracy jesteśmy jak artyści - stwierdził Maciej Walaczkowski, student z Politechniki Poznańskiej, który już po raz drugi brał udział w Uniwersytecie Betonu. - To genialny projekt. Świetnie się bawimy, a co najważniejsze zdobywamy wiedzę, która nie zawsze jest przekazywana na uczelni - dodaje młody konstruktor.
Maciej był jednym z blisko 300 studentów, którzy ukończyli II edycję Uniwersytetu Betonu. To jeden z największych projektów edukacyjnych realizowanych w Polsce.
- Naszym celem było budowanie pomostu między teorią a doświadczeniem, kadrą zarządzającą a młodymi adeptami studiów wyższych - mówi Czesław Nierzwicki, dyrektor handlowy Górażdże Cement SA.
W projekcie wzięli udział studenci ze wszystkich 23 uczelni technicznych w Polsce. Od ponad roku spotykali się w zakładach Grupy Górażdże i jej partnerów biznesowych, gdzie poznawali tajniki powstawania materiałów budowlanych, ale nie tylko.
- W praktyce ponad połowa inżynierów nie pozostaje wyłącznie inżynierami, ale zajmuje najwyższe stanowiska kierownicze. Dlatego chcieliśmy, poza wiedzą praktyczną z zakresu powstawania materiałów, dać studentom podstawy zarządzania do bycia w przyszłości menedżerami - tłumaczy Andrzej Losor, główny specjalista ds. marketingu i komunikacji w Górażdże Cement.
Studenci, którzy wzięli udział w II edycji Uniwersytetu Betonu, otrzymali jeszcze jedno zadanie.
Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie spotkań i z użyciem przekazanych przez Górażdże materiałów musieli skomponować najlżejszą i najbardziej wytrzymałą mieszankę betonową. Konkurs rozstrzygnięto podczas czwartkowej gali wieńczącej projekt. Najlepszy okazał się beton stworzony przez studentów z Politechniki Warszawskiej, drugie miejsce zajął zespół studentów z Politechniki Rzeszowskiej, a trzecie - studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Badanie próbek dostarczonych przez wszystkie 23 drużyny, biorące udział w konkursie, odbywało się równolegle z imprezą, w laboratorium w Strzelcach Opolskich i było relacjonowane na gali na żywo.
Przeprowadzono też konkurs indywidualny, w którym studenci musieli wykazać się wiedzą, m.in. z zakresu technologii produkcji betonu, budownictwa i samego projektu Grupy Górażdże. Zwyciężył Arkadiusz Janic z Politechniki Częstochowskiej, druga była Magdalena Barna z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, a trzeci Andrzej Tarasewicz z Politechniki Białostockiej.
Wśród wychowanków Uniwersytetu Betonu znaleźli się także studenci z Politechniki Opolskiej.
- Jesteśmy kołem naukowym z Wydziału Budownictwa, więc można powiedzieć, że z definicji lubimy zabawę z betonem - mówi Grzegorz Janus z koła naukowego Eko-Mat-Bud. - Największą zaletą projektu jest to, że wiedzę zdobywa się na luzie. Otrzymujemy przystępne informacje, które mamy potem wykorzystać w praktyce - dodaje Dominika Królik, studentka budownictwa na PO.
Andrzej Balcerek, prezes zarządu i dyrektor generalny Górażdże Cement SA, przyznał, że konkurs na mieszankę betonową był dla studentów wielkim wyzwaniem. - Musieli tę mieszankę zaprojektować i wykonać tak, jakby pracowali na zlecenie zamawiającego. Wymagało to specyficznej wiedzy - dodał.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?