Zasiłek rodzinny 2021. Świadczenia rodzinne - jakie nowe stawki? Wysokość zasiłku rodzinnego, kryterium dochodowe, warunki

Tomasz Wróblewski
Tomasz Wróblewski
Świadczenia rodzinne. Kryteria dochodowe uprawniające do: zasiłku rodzinnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, a także jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka oraz wysokości świadczeń rodzinnych (z wyłączeniem wysokości świadczenia pielęgnacyjnego) są weryfikowane co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin. Najbliższa weryfikacja przypada 1 listopada 2018 r.
Świadczenia rodzinne. Kryteria dochodowe uprawniające do: zasiłku rodzinnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, a także jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka oraz wysokości świadczeń rodzinnych (z wyłączeniem wysokości świadczenia pielęgnacyjnego) są weryfikowane co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin. Najbliższa weryfikacja przypada 1 listopada 2018 r. 123RF
Udostępnij:
Zasiłek rodzinny 2021. Ile wynoszą świadczenia rodzinne? Jaki jest zasiłek pielęgnacyjny w 2021 roku. Jaka jest wysokość świadczeń dla opiekunów osób niepełnosprawnych. Ile wynosi nowe kryterium dochodowe na świadczenia rodzinne?

Zasiłek rodzinny – kiedy złożyć wniosek?

Od 1 lipca 2020 można składać wnioski o zasiłek rodzinny na nowy okres zasiłkowy. Wnioski są przyjmowane za pośrednictwem portalu Emp@tia albo ePUAP. Wniosek w tradycyjnej papierowej formie można składać od 1 sierpnia 2020 roku w urzędzie miasta lub gminy, w którym mieszka wnioskodawca.

Świadczenia rodzinne 2021. Co to takiego?

Świadczeniami rodzinnymi są:

  • zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego,
  • jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka,
  • świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny , świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy,
  • zasiłek dla opiekuna jako świadczenie będące realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 5 grudnia 2013 r., sygn. akt TK akt K 27/13.
  • świadczenie rodzicielskie.

Przyznanie prawa do zasiłku rodzinnego uzależnione jest m.in. od spełnienia kryterium dochodowego.

Osoba mająca prawo do zasiłku rodzinnego może ubiegać się o następujące dodatki:

  • Dodatek z tytułu urodzenia dziecka
  • Dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego
  • Dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka
  • Dodatek z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej
  • Dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
  • Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania
  • Dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego.

Świadczenia rodzinne 2021 - jaka wysokość od 1 listopada

Obecnie, od 1 listopada 2018 roku kwoty świadczeń rodzinnych, podlegających ustawowej weryfikacji, wynoszą:

  • Zasiłek pielęgnacyjny – 184,42 zł (wzrost o 31,42 zł) – I etap. Od 1 listopada 2019 r. wynosi 215,84 zł (wzrost o o 31,42 zł) – II etap. Docelowo kwota tego zasiłku wzrasta o ponad 40%.
  • Specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna – 846,42 złote brutto (w tym opłacona składka na ubezpieczenie opiekuna).

Pozostałe świadczenia dla rodzin oraz kryteria dochodowe uprawniające do otrzymania wsparcia pozostają bez zmian.

Świadczenia rodzinne dla niepełnosprawnych. Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek opiekuńczy - ich wysokość rośnie od 1 listopada 2018.
Świadczenia rodzinne dla niepełnosprawnych. Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek opiekuńczy - ich wysokość rośnie od 1 listopada 2018. 123RF

Zasiłek rodzinny 2021, dodatki do zasiłku. Wysokość od 1 listopada

  • zasiłek rodzinny na dziecko do ukończenia 5. roku życia – 95 zł,
  • zasiłek rodzinny na dziecko w wieku powyżej 5. roku życia do ukończenia 18. roku życia – 124 zł,
  • zasiłek rodzinny na dziecko w wieku powyżej 18. roku życia do ukończenia 24. roku życia – 135 zł,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu urodzenia dziecka – 1 000 zł,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego – 400 zł,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka – 193 zł, nie więcej jednak niż 386 zł na wszystkie dzieci,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej – 95 zł na trzecie i następne dzieci uprawnione do zasiłku,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego: do 5. roku życia – 90 zł, – powyżej 5. roku życia do ukończenia 24. roku życia – 110 zł,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego – 100 zł,
  • dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania: na pokrycie wydatków związanych z zamieszkaniem w miejscowości, w której znajduje się szkoła – 113 zł, na pokrycie wydatków związanych z dojazdem do miejscowości, w której znajduje się szkoła – 69 zł,
  • jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka – 1 000 zł,
  • świadczenie rodzicielskie – 1 000 zł.

Świadczenia rodzinne 2021. Kryterium dochodowe

Na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych, kryteria dochodowe uprawniające do: zasiłku rodzinnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, a także jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka oraz wysokości świadczeń rodzinnych (z wyłączeniem wysokości świadczenia pielęgnacyjnego) – są weryfikowane co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin. Weryfikacji podlega również wysokość zasiłku dla opiekuna. Ostatnia weryfikacja przypadła 1 listopada 2018 r.

Podwyższone kwoty świadczeń obowiązują od 1 listopada 2018 r. (II etap podwyższenia zasiłku pielęgnacyjnego od 1 listopada 2019 r.).

Świadczenia rodzinne 2018. Kryterium dochodowe uprawniające do zasiłku rodzinnego od 1 listopada 2018 r. pozostaje na obecnie obowiązującym poziomie
Świadczenia rodzinne 2018. Kryterium dochodowe uprawniające do zasiłku rodzinnego od 1 listopada 2018 r. pozostaje na obecnie obowiązującym poziomie. 123RF

Zgodnie z rozporządzeniem, wysokości kryterium dochodowego, uprawniającego do zasiłku rodzinnego, pozostają na obecnie obowiązującym poziomie i od 1 listopada 2018 r. wynoszą:

  • kryterium dochodowe ogólne - 674 zł,
  • kryterium dochodowe dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – 764 zł.

Kryterium uprawniające do zasiłku rodzinnego dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym jest jednocześnie kryterium dochodowym warunkującym prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego.

Kryterium dochodowe, uprawniające do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka, pozostaje na obecnie obowiązującym poziomie i od 1 listopada 2018 r. ma wynosić 1 922 zł.

Świadczenia rodzinne 2021. Komu przysługują?

Świadczenia rodzinne przysługują:

  1. obywatelom polskim;
  2. cudzoziemcom:
  • do których stosuje się przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
  • jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym,
  • przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej,
  • posiadającym kartę pobytu z adnotacją "dostęp do rynku pracy", z wyłączeniem obywateli państw trzecich, którzy uzyskali zezwolenie na pracę na terytorium państwa członkowskiego na okres nieprzekraczający sześciu miesięcy, obywateli państw trzecich przyjętych w celu podjęcia studiów oraz obywateli państw trzecich, którzy mają prawo do wykonywania pracy na podstawie wizy,
  • jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres zasiłkowy, w którym otrzymują świadczenia rodzinne, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej i spełniają wszystkie ustawowe warunki, od których uzależnione jest przyznanie prawa do świadczeń.

Zasiłek rodzinny – kiedy zostanie wypłacony?

W przypadku gdy osoba ubiegająca się o świadczenia rodzinne na nowy okres zasiłkowy złoży wniosek wraz z wymaganymi dokumentami:

  • do 31 sierpnia 2020 roku - ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata przysługujących świadczeń nastąpi do dnia 30 listopada 2020 roku;
  • od 1 września do 31 października 2020 roku. - ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata przysługujących świadczeń nastąpi do 31 grudnia 2020 roku;
  • od 1 listopada do 31 grudnia 2020 roku. - ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz wypłata przysługujących świadczeń nastąpi do ostatniego dnia lutego 2021 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Dlaczego jesienią tak często chorujemy? - video flesz

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

7 sierpnia, 15:10, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

24 października 2019, 06:25, Gość:

Madre słowa !!

Całkowicie popieramy.

4 lutego, 20:53, Gość:

Naród, który nie dba o dzieci, to na naród bez przyszłości. Pierwszy rząd po 89, który dba o rodzinę i niepełnosprawnych. Nie są to wielkie pieniądze, ale już znaczny postęp.

Co????? zasiłki i dodatki mnożą się jak grzyby po deszczu. Skoro tak piszesz to zapewne jesteś jedną z tych co nie pracują tylko żyją na koszt innych. To rozdawnictwo gotówki a wiadomo że takie do pracy nie pójdą. Same samotne matki z pod ciemnej latarni , gdzie nie wiadomo kto po ciemku im zrobił dziecko a teraz mają alimenty 500 plus zasiłki dodatki dla samotnych itd...I wszystkim nie chce się pracować

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

7 sierpnia, 15:10, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

24 października 2019, 06:25, Gość:

Madre słowa !!

Całkowicie popieramy.

Naród, który nie dba o dzieci, to na naród bez przyszłości. Pierwszy rząd po 89, który dba o rodzinę i niepełnosprawnych. Nie są to wielkie pieniądze, ale już znaczny postęp.

M
Maja

Zwiekszyc zasilek dla opiekunow .. Zajmuja sie chorymi ludzmi i nic z tego nie maja a to tez jest praca i to ciezka praca

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

2019-08-07T15:10:49 02:00, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

20 sierpnia, 12:20, Gość:

Prawda jest taka, że z niepełnosprawnych Państwo pożytku nie będzie miało a tylko trzeba na nich dawać i nic w zamian! A tak w poza tym czy pełnosprawni inny żołądek mają od niepełnosprawnych?

Człowieku marny..cóż przez ciebie przemawia ?!

Liczy się człowiek jako osoba a nie czy jest z niego jakiś pożytek czy nie..co to w gole za kategoryzowanie ludzi..

Czy my się cofamy w rozwoju ???

G
Gość
2019-07-03T17:26:29 02:00, Gość:

Do zasilku rodzinnego nie powinno sie wliczac zadnych dochodow ale to Mops i nasze pansrwo zacofane w Niemczech na dziecko 350 euro a tu co biede klepac

2019-07-04T22:31:03 02:00, beka:

To tam jechać i forse pobieraj nierobie.

7 sierpnia, 15:05, Gość:

Nie obrażać!!!

Wolne państwo...komu nie pasują nasze stawki socjalne,droga otwarta,może jechać i pobierać zasiłki zagraniczne. Tu nikt nikogo na sile nie trzyma.

G
Gość
20 października, 13:28, Gość:

Moim zdaniem powinni podwyszyc tym zdrowym dzieciom jak tym co poboznie chorym bo z tego pozytku nie bedzie dla naszego kraju.

Jeżeli podwyższają to niech każdemu po równo. A jeżeli nie, to nikomu. Wtedy nikt nikomu nie będzie wymawiać i zazdrościć.

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

7 sierpnia, 15:10, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

Madre słowa !!

Całkowicie popieramy.

G
Gość

Moim zdaniem powinni podwyszyc tym zdrowym dzieciom jak tym co poboznie chorym bo z tego pozytku nie bedzie dla naszego kraju.

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

2019-08-07T15:10:49 02:00, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

20 sierpnia, 12:20, Gość:

Prawda jest taka, że z niepełnosprawnych Państwo pożytku nie będzie miało a tylko trzeba na nich dawać i nic w zamian! A tak w poza tym czy pełnosprawni inny żołądek mają od niepełnosprawnych?

Zgadzam się z tym

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

2019-08-07T15:10:49 02:00, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

20 sierpnia, 12:20, Gość:

Prawda jest taka, że z niepełnosprawnych Państwo pożytku nie będzie miało a tylko trzeba na nich dawać i nic w zamian! A tak w poza tym czy pełnosprawni inny żołądek mają od niepełnosprawnych?

Racja

G
Gość
2019-01-16T16:04:40 01:00, gapa:

Hę, moi dziadkowie i rodzice, i ja z żoną chwaliśmy dzieci ( nie w szafie )bez pomocy i jakoś na ludzi wychowali!

Dziś większość , a może wszyscy ,lepkie rączki wyciągają bo Państwo niestety daje.

Tylko szkoda niepełnosprawnych ale też ......!

2019-08-07T15:10:49 02:00, Gość:

Bardzo się chwali że wszyscy chowaliscie dzieci mnie rodzice też w trudnych niesocjalnych warunkach wychowali i co ja mam teraz wypominac innym ze dostają od państwa?? Otóż nie!! Cieszę się że jest taki rząd co dba o swój naród małymi kroczkami każdy coś dostaje a tym którzy tu pluja współczuję że są takimi bezdusznikami

Prawda jest taka, że z niepełnosprawnych Państwo pożytku nie będzie miało a tylko trzeba na nich dawać i nic w zamian! A tak w poza tym czy pełnosprawni inny żołądek mają od niepełnosprawnych?

G
Gość
2019-07-03T17:26:29 02:00, Gość:

Do zasilku rodzinnego nie powinno sie wliczac zadnych dochodow ale to Mops i nasze pansrwo zacofane w Niemczech na dziecko 350 euro a tu co biede klepac

2019-07-04T22:31:03 02:00, beka:

To tam jechać i forse pobieraj nierobie.

Nie obrażać!!!

G
Gość
2019-04-01T17:53:05 02:00, Ja:

Kryteria do zasilku rodzinnego przy osobochach niepełnesprawnych które wymagaja calodobowej opieki i nie sa w stanie samodzielnie wykonywac wielu czynności zyciowych i zwiazane z chigieną powinny byc podnoszone co roku. Bo takie dziecie potrzebuja pomocy gdy same nie sa w stanie.

Higieny! Ludzie chcecie komentować to nauczcie się zasad ortografii do tego nie potrzeba mieć progu dochodowego wystarczy słownik!!

G
Gość
Do zasilku rodzinnego nie powinno sie wliczac zadnych dochodow ale to Mops i nasze pansrwo zacofane w Niemczech na dziecko 350 euro a tu co biede klepac
G
Gość
nasz Polski socjal to ...pobierz 300zł i umrzyj
Więcej informacji na stronie głównej Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie