Maciuś, dwulatek z zespołem Downa od września korzysta z zajęć wczesnego wspomagania.
- I widać olbrzymią poprawę. Chłopiec rozróżnia kształty i kolory, zaczyna gawędzić, porozumiewać się z otoczeniem. Idzie mu tak dobrze, bo trafił do nas w najlepszym momencie rozwojowym. Jego umysł jest teraz jak gąbka, bardzo szybko przyswaja informacje - mówi Agnieszka Kwitowska, pedagog i logopeda z Zespołu Szkół Specjalnych w Opolu.
Z boku zajęcia wczesnego wspomagania wyglądają jak zwyczajna zabawa. Maciuś wkłada klocki o różnych kształtach do odpowiadających im otworów, powtarza dźwięki zwierząt. - Właśnie przez zabawę najlepiej się uczymy. Rodzice, gdy obserwują pierwsze zajęcia, zawsze robią duże oczy, a potem przyznają rację, że taka rehabilitacja naprawdę przynosi efekty.
U Maćka największy nacisk kładziemy na stymulację ośrodka mowy. Oczywiście, dla każdego dziecka zajęcia dobiera się indywidualnie - wyjaśnia terapeuta. Na wczesne wspomaganie można zapisać już kilkumiesięczne dzieciaki . Oczywiście im wcześniej dziecko trafi na rehabilitację, tym więcej korzyści z niej wyciągnie.
Ważne
Ważne
Z pomocy specjalistów pracujących w Zespole Szkół Specjalnych mogą korzystać wszyscy rodzice dzieci niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnospraw nością. Podstawą jest wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie lekarze sprawdzają, czy dziecko faktycznie takiej pomocy potrzebuje.
Z zaświadczeniem trzeba przyjść do ZSS przy ul. Bytnara Rudego w Opolu. Rehabilitanci przygotują program wspomagania dla każdego dziecka indywidualnie. Każdemu z nich przysługuje 8 godzin zajęć miesięcznie. Mogą się one odbywać w szkole lub w domu.
- To ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku dzieciaczków zagrożonych niepełnosprawnością.Bywa, że nawet mimo sporych zaburzeń, udaje im się rozpocząć naukę w szkole podstawowej razem ze zdrowymi rówieśnikami - mówi Agnieszka Zarek, przewodnicząca zespołu wczesnego wspomagania rozwoju w ZSS w Opolu.
Głównym celem wczesnego wspomagania jest stymulowanie rozwoju dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami. Zajęcia mogą być prowadzone w grupach 2-3-osobowych. - To praca nie tylko z dzieckiem, ale również z jego rodziną. To najbliżsi spędzają najwięcej czasu ze swoimi pociechami i dopiero wtedy są w stanie utrwalać to, co ćwiczyliśmy podczas spotkania na zajęciach.
Przyjście dwa razy w tygodniu do specjalisty bez ukierunkowania do pracy codziennej niewiele zmienia - tłumaczy Agnieszka Zarek. W zespole rehabilitantów ZSS w Opolu jest ponad 20 specjalistów: pedagogów, psychologów, logopedów...
Szczegóły na stronie szkoły: www.zssopole.pl
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?