Spis treści
Przebudowa drogi nr 18. Koniec koszmaru kierowców
Chodzi o południową nitkę drogi z Wrocławia do Berlina. Kierowcy nazywali ją "patatajką" , bo składała się z betonowych płyt. Jazda z towarzyszeniem ciągłego stukotu była koszmarem. Ciężkiej próbie poddawane były także zawieszenia aut.
Droga powstała w latach 30.XX wieku jako fragment autostrady Reichsautobahn 9 Berlin – Wrocław w latach 1936-1938.
Tylko jedna jej nitka (ta w stronę Niemiec) została przebudowana 15 lat temu. Na jezdni w przeciwną stronę, pozostały betonowe płyty. Jechało się po niej fatalnie. W 2021 roku rozpoczął się jej remont.
Umowa podpisana przezz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przewidywała dostosowanie do parametrów autostrady odcinka od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice.
Zobacz zdjęcia z budowy A 18
Wykonawcą kontraktu o wartości zostało konsorcjum firm Kobylarnia i Budpol. Budowa 70-kilometrowego odcinka i dostosowanie drogi do parametrów autostrady kosztowało blisko 900 mln złotych.
Autostrada A 18. Co powstało
- Zdegradowana nawierzchnia została wymieniona. Dostosowano nośność drogi do obciążenia 11,5 t/oś, przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia ruchu właściwego dla autostrady.
- W obrębie węzła Luboszów powstało nowe skrzyżowanie z drogą powiatową
- Węzeł Golnice został przebudowany i dostosowany do parametrów wymaganych dla autostrady.
- Zbudowane zostały pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.
- W zakres inwestycji wchodziła również budowa dróg dojazdowych
- Budowa urządzeń infrastruktury technicznej oraz związanych z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt).
Cztery etapy przebudowy A 18
Inwestycja została podzielona na cztery odcinki
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia)
- od km 11,86 do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa)
- od km 33,76 – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego
- granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego – węzeł Golnice
Kiedy koniec budowy autostrady A 18
GDDKiA ogłosiła właśnie, że 16 października autostrada A-18 powinna zostać oddana do użytku.
Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Stanowi fragment połączenia międzynarodowego E36/40 biegnącego przez terytorium Polski.
Dobiegają końca prace przy przebudowie ostatnich odcinków. Oddział zielonogórski GDDKiA planuje, że dwa zostaną oddane do ruchu już we wrześniu.
- Odcinek od mostu granicznego do węzła Olszyna
- Odcinek od węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego
Pozostanie do dokończenia odcinek czwarty - od granicy województw dolnośląskiego i lubuskiego do węzła w Golnicach. Ten odcinek planowo ma zostać oddany do 16 października. Prace idą zgodnie z terminami i wszystko wskazuje na to, że ta data zostanie dotrzymana.
Wówczas z Wrocławia do Berlina pojedziemy
- najpierw autostradą A4 w okolice Krzyżowej
- następnie przebudowaną A18 do granicy z Niemcami
- Po stronie niemieckiej do Berlina jedziemy autostradami nr 15 i 13.
Czytaj także
Obejrzyj także

Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?