Biedronka przed Lidlem, Action wyprzedza Pepco. IKEA niekwestionowanym liderem w swojej kategorii. Poznaj ulubione sklepy Polaków

OPRAC.:
Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Sieć sklepów Action okazała się najpopularniejszą w kategorii dyskontów niespożywczych. Drugie miejsce zajęły sklepy Pepco, a podium zamyka sieć Dealz.
Sieć sklepów Action okazała się najpopularniejszą w kategorii dyskontów niespożywczych. Drugie miejsce zajęły sklepy Pepco, a podium zamyka sieć Dealz. Wojciech Wojtkielewicz/ Polska Press
Biedronka, Action, Rossmann oraz Ikea – to ulubione sklepy Polaków, wynika z Rankingu Popularności Sieci Handlowych 2024. – Sieci spożywcze i dyskonty niespożywcze nie tylko posiadają coraz szerszą ofertę drogeryjną, ale także coraz częściej obejmują te produkty dużymi akcjami promocyjnymi – wyjaśnia Małgorzata Olczak z Listonic.

Spis treści

Ile wydajemy w sklepach spożywczych?

Jak wynika z analizy Centrum Monitorowania Rynku w 2023 roku, podobnie jak w 2022, nadal płaciliśmy za zakupy więcej, chociaż w koszykach znajdowało się mniej produktów.

– Klienci dyskontów płacili za zakupy średnio 62 zł, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem, choć do ich koszyków trafiało średnio o 7 opakowań produktów mniej niż w 2022 r. Nawet w kanale kojarzącym się z dużymi zakupami, czyli w hipermarketach, średnia lista produktów na paragonie skróciła się w 2023 r. o 5 proc., do niespełna 14, ale przeciętna wartość takiego paragonu wyniosła 94 zł, co oznacza wzrost o około 5 proc. - mówi Elżbieta Szarejko, analityk w CMR.

Jest jednak pozytywna wiadomość. – Tendencja do kupowania mniej za więcej była najbardziej widoczna w pierwszej połowie 2023 r., kiedy też wzrosty cen były najwyższe. Pod koniec roku liczba opakowań koszyku zaczęła się stabilizować i w grudniu 2023 r. była już zbliżona do poziomu z końcówki roku 2022 r. – dodaje Szarejko.

Sieci walczą o klientów niskimi cenami

Sieci nie tylko wprowadzały promocje, ale także obniżały ceny regularne, stając do walki o miano najtańszego sklepu. Największa rywalizacja o klienta toczyła się wśród sieci spożywczych i tam doszło do znaczących zmian – wynika z z Rankingu Popularności Sieci Handlowych 2024 przygotowanego przez Listonic.

Jak wskazano, choć ubiegłoroczny zwycięzca w kategorii sieci spożywczych Lidl zwiększył swój udział w listach zakupów (o 0,55 p.p.) okazało się to niewystarczające do utrzymania pozycji lidera przegrywając z Biedronką, która zanotowała wzrost o 3,22 p.p. podium zamyka sieć Auchan. Na czwartym i piątym miejscu znalazły się odpowiednio: Kaufland oraz Dino.

Jednocześnie autorzy badania zwracają uwagę na kategorię dyskontów niespożywczych. – Ponad 50 proc. udziału w listach zakupów tej kategorii przypadło sieci Action, która poprawiła swój wynik względem poprzedniego roku o rekordowe 13,43 p.p. – wskazano. Na drugim miejscu znalazła się sieć Pepco, a trzecie miejsce, podobnie jak w ubiegłym roku zajęła sieć Dealz.

IKEA i Rossman liderami w swoich kategoriach

Bez zmian na czołowych miejscach pozostały sieci w kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu. Zdecydowanym liderem jest sieć Rossmann, której udział w listach zakupów wśród drogerii wyniósł 92,66 proc. Na drugim miejscu znalazła się sieć Hebe, a na trzecim Super Pharm.

Z kolei w kategorii dom i ogród pierwsze miejsce ponownie zajęła sieć IKEA, która zwiększyła swój udział w listach zakupów z tej kategorii do 38,63 proc. Drugie miejsce w tym zestawieniu przypadło sieci Castorama, a pierwszą trójkę zamyka zajęła Lerloy Merlin.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Biedronka przed Lidlem, Action wyprzedza Pepco. IKEA niekwestionowanym liderem w swojej kategorii. Poznaj ulubione sklepy Polaków - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska