MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gry w telefonie i na tablecie to ulubiona rozrywka dzieci w wieku 9-15 lat. Dlaczego gry wideo i ekrany są tak popularne i angażujące?

Redakcja
Opracowanie:
Dzieci grają, aby dobrze się bawić, albo... zabić nudę
Dzieci grają, aby dobrze się bawić, albo... zabić nudę 123rf.com
Przed ekranem tabletu lub smartfona najchętniej spędzają wolny czas dzieci w wieku 9-15 lat. Gry mobilne są ważne dla 81 proc. dzieci – wynika z badań „Polish Gamers KIDS”. Tę formę rozrywki młodzi ludzie wybierają chętniej niż sport, a nawet media społecznościowe. Chłopcy grają nieco częściej niż dziewczęta, ale różnica nie jest szczególnie znacząca. Co na to rodzice? Nie są zachwyceni. 87 proc. opiekunów stara się ograniczać czas spędzany przez dzieci na grach.

Spis treści

Gry lepsze niż sport? Ulubiona rozrywka dzieci w wieku 9-15 lat

Dzieci w wolnym czasie najchętniej decydują się na grę na telefonie lub tablecie. Taką odpowiedź w badaniu przeprowadzonym przez Polish Gamers Observatory wybrało 46 proc. ankietowanych. Spotkania z rówieśnikami są atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu dla 42 proc. odpytywanych dzieci. Ulubioną rozrywką jest również gra na komputerze lub konsoli. I taka aktywność jest najchętniej wybierana przez chłopców - 57 proc. Dziewczynki ponad grę przedkładają jednak spotkania z koleżankami. To forma spędzania wolnego czasu preferowana przez 45 proc. ankietowanych dziewcząt.

Można postawić śmiałą tezę, że gry, jak żadne inne medium, kształtują aktualne zachowania społeczne, jak i konsumenckie młodego pokolenia. Decyzja o przeprowadzeniu badań wśród grających dzieci oraz oddania im głosu bezpośrednio, a nie ich rodzicom, jak robiliśmy to w cyklu badań Polish Gamers Research na grupie dorosłych graczy, była słuszna. Odpowiedzi dzieci na temat grania, w wielu kwestiach są rozbieżne z tym, co o ich graniu sądzą i mówią rodzice – komentuje Patrycja Rodzińska-Szary, autorka badań i współzałożycielka Polish Gamers Observatory.

ważność gier komputerowych
Gry są dla dzieci ważne i... bardzo ważne. graf. Raport Polish Gamers 2022

Gry są dla dzieci ważne. Chłopcy częściej wpadają w złość

Gry stały się bardzo ważną częścią życia dzieci młodszych nastolatków. Aż 81 proc. młodych respondentów deklaruje, że są one dla nich ważne. 23 proc. dzieci biorących udział w badaniu odpowiedziało, że gry są bardzo ważne, a 58 proc. uznało je za trochę ważne. Gry wideo są szczególnie istotne dla chłopców. 88 proc. młodych graczy deklaruje, że są one w jakimś stopniu ważne. Wśród dziewcząt odpowiedź tę wybrało 72 proc.

Ciekawie wyglądają wyniki dotyczące uczucia w sytuacji, gdyby dziecko zostało pozbawione gier. 37 proc. graczy zadeklarowało smutek, a 24 proc. - złość. To drugie uczucie częściej wybierali chłopcy (29 proc. wskazań, w porównaniu do 18 proc. wyboru odpowiedzi „smutek”).

co czują dzieci, gdy zabraknie im gier?
Większość dzieci odczuwa smutek, gdy nie ma dostępu do gier. Chłopcom częściej towarzyszy również złość. graf. Raport Polish Gamers 2022

Dlaczego dzieci wybierają gry? Granie jest fajne i zabija nudę

„To jest fajne” – tak brzmi najczęstsza odpowiedź młodych graczy, gdy pytani są o powody sięgania po tę formę rozrywki. Co ciekawe, dziecko, aby zabić nudę, najczęściej sięga po telefon lub gra na stronach internetowych. Gra na konsoli towarzyszy częściej spotkaniom towarzyskim, ale jak tłumaczą ankietowani, daje większe możliwości wcielenia się w nowe role. Ta forma gry budzi również dużo większe emocje, niż np. gra na smartfonie.

Warto też zrozumieć, dlaczego dzieci grają. Najczęstszą odpowiedzią dorosłych graczy w wieku 15-65 z badania Polish Gamers Research, w kwestii motywacji do grania, była chęć relaksu. W przypadku dzieci w wieku 9-15 najważniejsza jest „fajność” - gram, ponieważ to jest fajne. Sam fakt, że grupa rówieśnicza również gra, jest drugim najczęstszym motywatorem do grania. Co ciekawe, chęć zabicia wolnego czasu i nuda jest trzecim najczęstszym powodem, a potrzeba relaksu dopiero czwartym - mówi Patrycja Rodzińska-Szary.

Jak podkreślają autorzy raportu, stosunkowo niewielki odsetek dzieci zaznaczył odpowiedź, że świat w grach jest ciekawszy niż ten rzeczywisty. To, według Polish Gamers Observatory, zadaje kłam obiegowym twierdzeniom, że dzieci uciekają od rzeczywistości do wirtualnego świata.

Dzieci grają, bo lubią. Co na to rodzice?

Rodzice rzadko są zadowoleni z faktu, że ich dzieci przepadają za grami i tę rozrywkę przedkładają ponad inne aktywności. Blisko połowa dzieci przyznała, że rodziców nie zachwycają te zainteresowania. Jednocześnie aż 49 proc. dzieci grywa z tatą, a 28 proc. również z mamą.

Aż 88 proc. dzieci deklaruje, że ich rodzice sprawują kontrolę nad wybieranymi przez nich grami. W przypadku 87 proc. graczy rodzice kontrolują, a wręcz ograniczają czas przeznaczany przez dzieci na gry wideo.

Czy dzieci wydają kieszonkowe na gry?

Większość ankietowanych dzieci (4 na 5) przyznaje, że otrzymuje od rodziców regularne kieszonkowe w gotówce. Pieniądze dzieci i nastolatki wydają głównie na przekąski i słodycze. I te wydatki dominują zarówno wśród dziewcząt, jak i chłopców. Według raportu zakup gier zajął 4. miejsce (31 proc.), po ubraniach (42 proc.) oraz kosmetykach (32 proc.). Chłopcy zdecydowanie częściej (48 proc.) niż dziewczynki (14 proc.) przeznaczają kieszonkowe na zakup gier. Dziewczynki z kolei częściej wydają pieniądze na ubrania (59 proc. vs. 26 proc.), kosmetyki (54 proc. vs. 10 proc.) oraz książki (33 proc. vs. 21 proc.).

kieszonkowe nie idzie na gry
Na co dzieci wydają kieszonkowe? Głównie na słodycze i przekąski. graf. Raport Polish Gamers 2022

Czy gry to tylko sposób na wypełnienie wolnego czasu? Pytani o możliwe związanie swojej zawodowej przyszłości z grami, prawie 40 proc. młodych graczy potrafi wyobrazić sobie siebie w roli streamera lub YouTubera. Chłopcom (30 proc.) podoba się praca przy tworzeniu gier komputerowych, w tej roli widzi siebie tylko 15 proc. ankietowanych dziewczynek. 16 proc. ankietowanych chciałoby w przyszłości pisać o grach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska