Ile kosztuje twój urlop? Gdy pracownik odpoczywa, pracodawca ma konkretne wydatki. Podajemy kwoty

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Nawet 7 tys. zł może kosztować pracodawcę przeciętny, 2-tygodniowy urlop pracownika sklepu.
Nawet 7 tys. zł może kosztować pracodawcę przeciętny, 2-tygodniowy urlop pracownika sklepu. unsplash
Urlop pracownika to dodatkowy koszt, który musi ponieść pracodawca. Firma, z którą mamy podpisaną umowę o pracę - nie tylko musi nam zapłacić wynagrodzenie, ale zadbać o zastępstwo. Na sumę kosztów, obok wynagrodzenia, składają się koszty wewnętrznych zastępstw, składki ubezpieczeniowe i podatki. Może się tym zająć kolega lub koleżanka z naszego zespołu. Niewykluczone, że konieczne będzie także zatrudnienie dodatkowej osoby na ten czas. Ile kosztuje firmę nasz wypoczynek?

Spis treści

Ile kosztuje urlop pracownika? Tyle płaci pracodawca

Nawet 7 tys. zł może kosztować pracodawcę przeciętny, 2-tygodniowy urlop pracownika sklepu. Obliczyli tak eksperci Tikrow. Od 1 lipca kwota ta będzie jeszcze wyższa w związku z podwyżką płacy minimalnej oraz minimalnej stawki godzinowej. A to właśnie teraz trwa sezon urlopowy i czas letnich wyjazdów. Trzeba zorganizować grafik pracy i przewidzieć trudności związane z nieobecnościami urlopowiczów.

Kiedy etatowy pracownik sklepu, zarabiający średnio, zgodnie z raportem płacowym Sedlak&Sedlak, kwotę rzędu 4690 zł brutto miesięcznie wybiera się na 2-tygodniowy urlop, firma musi wyciągnąć ze swojego budżetu nawet ponad 7000 zł.

Na tę sumę składają się koszty wynagrodzenia, składek ubezpieczeniowych i podatków (około 2720 zł) oraz nadgodzin zastępującego wraz z opłatami ponoszonymi przez pracodawcę (około 4290 zł). A obciążenia firm związane z okresem wakacyjnym to również utracone zyski firmy.

Podobnym wyzwaniem organizacyjnym i finansowym są zachorowania wśród pracowników, jeżeli pracodawca musi na ten czas zatrudnić inną osobę. Koszt tygodniowego zwolnienia chorobowego wspomnianego wcześniej pracownika sklepu oscyluje w granicach 3000 zł, co stanowi niemal 64 proc. wartości jego miesięcznego wynagrodzenia brutto. Na tę kwotę składa się około 1000 zł zasiłku chorobowego oraz około 2000 zł kosztów wewnętrznych zastępstw.

Z jakimi problemami specjaliści HR muszą sobie poradzić w sezonie urlopowym?

Szczyt sezonu urlopowego zaczyna się w Polsce z końcem czerwca.

– Kiedy Polacy ruszają na wakacje, działy kadr w wielu firmach stają na głowie, by przestawić przedsiębiorstwo na urlopowe tory. Szeregowym pracownikom ciężko sobie wyobrazić, jak dużym wyzwaniem organizacyjnym jest odpowiednie ułożenie grafiku pracy w sezonie urlopów – tłumaczy Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow, agencji pracy natychmiastowej.

Dodaje również, że wakacje kosztują nie tylko pracownika, ale i jego pracodawcę.

- To dodatkowe wynagrodzenia, nadgodziny i sięgnięcie do rezerw, które wraz ze wzrostem wartości stawki godzinowej i płacy minimalnej ponownie trzeba zwiększyć. Dlatego na znaczeniu zyskuje dywersyfikacja zatrudnienia i wpisanie elastycznych form w strategię polityki kadrowej firmy – mówi Krzysztof Trębski z Tikrow.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ile kosztuje twój urlop? Gdy pracownik odpoczywa, pracodawca ma konkretne wydatki. Podajemy kwoty - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska