reklama

Jak zwiększyć spożycie polskiego pieczywa? Trzeba postawić na jakość

Redakcja
Podczas konferencji Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych zapowiedziana została trzyletnia kampania  pt. "Makarony Europy", która realizowana będzie na terenie Ukrainy i Chin
Podczas konferencji Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych zapowiedziana została trzyletnia kampania pt. "Makarony Europy", która realizowana będzie na terenie Ukrainy i Chin Agencja Group Media
Jednym z naszych priorytetowych działań jest, i pozostanie, promocja polskiego chleba wypiekanego z pełnego ziarna zbóż - mówił Stanisław Kacperczyk, prezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych podczas corocznej konferencji prasowej Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych. - Zmieniające się trendy żywieniowe powodują, że chleb ten traci należne sobie miejsce w codziennej diecie Polaków.

Według GUS w 1981 roku statystyczny Polak spożył 101 kg pieczywa, natomiast w 2008 roku już tylko 61 kg/osobę. Jak prognozuje Instytut Polskie Pieczywo spożycie pieczywa w gospodarstwach domowych w Polsce w 2015 roku wyniesie zaledwie 45,3 kg na osobę - to o 2,5 kg na osobę mniej niż wynika z szacunkowych danych z 2014 r. i aż o 25,5 kg na osobę mniej niż dekadę temu” – poinformował  k.

 

Kacperczyk dodał, że związek jest przeciwny stosowaniu chemicznych dodatków, wypełniaczy i barwników, które psują dobrą markę polskiego chleba i mogą mieć wpływ na jego spożycie. Organizacja jest także przeciwko importowi głęboko mrożonego ciasta do wypiekania pieczywa.

- Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci coraz częściej szukają dobrego chleba, z pełnych ziaren. Brakuje jednak rzetelnych informacji na etykietach pieczywa, które precyzyjne pokazywałyby składniki, z których zostało ono zrobione  – dodał prezes Kacperczyk.

 

 W konsekwencji, świadomi konsumenci coraz częściej próbują wypiekać chleb samodzielnie, tak aby zachować pełną kontrolę nad jego składem. Coraz więcej piekarni ma w swojej ofercie pieczywo z całego ziarna. Ten pozytywny trend pozwala nam wierzyć, że w kolejnych latach konsumpcja chleba z pełnego ziarna będzie rosła.

Prezes związku zbożowego ocenił również trudną sytuację rynkową w mijającym roku oraz przedstawił priorytetowe działania, jakie powinny być przeprowadzone w najbliższych latach dla poprawy sytuacji producentów zbóż. Przede wszystkim w najbliższych latach powinna powstać strategia przeciwdziałania zmianom klimatycznym w rolnictwie uławiająca dostępność ubezpieczeń płodów rolnych, promująca rozsądną meliorację pól, budowę zbiorników retencyjnych. Bez tego typu działań producenci będą skazani na walkę z konsekwencjami zmian klimatycznych, tj. susza, gradobicia czy ulewne deszcze. Stanisław Kacperczyk zaznaczył również, że w Polsce wciąż brakuje infrastruktury usprawniającej wymianę handlową z innymi krajami – w szczególności portów umożliwiających szybki przeładunek zboża.

 

Dyrektor Biura Analiz i Programowania ARR Marzena Trajer przedstawiła najważniejsze dane związane z sytuacją na unijnym i krajowym rynku zbóż. „W 2015 r. zbiory zbóż w UE wyniosły blisko 308 mln ton i były o 6% mniejsze niż w rekordowym 2014 r. W Polsce z uwagi na panującą suszę, zbiory zbóż, według wstępnej oceny GUS, uległy zmniejszeniu do 27,8 mln ton, tj. o 13% w stosunku do zbiorów w 2014 r. Szczególnie spadły zbiory kukurydzy (o 29%). Spadek plonów zbóż ogółem szacowany jest na 12%. Ceny zbóż podstawowych są nieco wyższe niż przed rokiem, a cena kukurydzy wzrosła 18%. W obrotach handlu zagranicznego w okresie lipiec - wrzesień br. odnotowano 12% spadek eksportu ziarna zbóż w stosunku do takiego samego okresu roku poprzedniego i zmniejszenie wolumenu salda obrotów tym asortymentem o 6%. W tym samym okresie pogorszyło się także dodatnie saldo handlu zagranicznego produktami przetwórstwa zbożowego i wyniosło 54 tys. ton wobec 64 tys. ton w tym samym okresie roku poprzedniego.”

 

Witold Wierzbiński, dyrektor Biura Promocji Żywności ARR, poinformował, iż „w 2015 roku w ramach Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych organizacje branżowe zrealizowały 21 kampanii o łącznej wartości 3,54 miliona złotych, a Fundusz wydał już ponad 20 milionów złotych na działania promujące branżę. Wszystkie Fundusze, których obsługę zapewnia ARR od ich powstania w 2009 roku wydatkowały łącznie ponad 256 milionów złotych.

Dzięki środkom Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych od przyszłego roku będzie realizowana w ramach mechanizmu WPR „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” trzyletnia kampania pt. „Makarony Europy”, której to budżet wynosi 3,1 miliona euro, a promocją objęte będą makarony na terenie Ukrainy oraz Chin.

 

Produkty zbożowe z pełnego ziarna powinny na stałe zagościć w naszej diecie – zachęcał prof. Krzysztof Krygier ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Konsumpcja tych wyrobów przynosi wiele korzyści – m.in. chroni przed schorzeniami układu krążenia, cukrzycą. Produkty zbożowe z całego ziarna są bogate w błonnik poprawiający trawienie i zapewniający długotrwałe uczucie sytości, skrobię, która dostarcza wiele energii oraz bardzo pożyteczne składniki mineralne, witaminy z grupy B i tłuszcze.

 

Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych od 2010 roku prowadzi liczne działania promujące spożycie produktów z pełnego ziarna zbóż oraz edukujące konsumentów, również tych najmłodszych. Powstały liczne wydawnictwa, które w kolorowy i zabawny sposób promują wiedzę na temat zbóż, film promocyjny, a w prasie cyklicznie ukazują się merytoryczne artykuły. Ponadto Związek uczestniczy w licznych spotkaniach z konsumentami – na targach czy dożynkach, na których organizuje degustacje i pogadanki.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak zwiększyć spożycie polskiego pieczywa? Trzeba postawić na jakość - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3