Kluczbork dostał ponad 9 milionów zł na dokończenie obwodnicy

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Podpisanie umowy na dotację na dokończenie obwodnicy Kluczborka, od lewej: wicemarszałek Stanisław Rakoczy, marszałek Andrzej Buła i burmistrz Jarosław Kielar.
Podpisanie umowy na dotację na dokończenie obwodnicy Kluczborka, od lewej: wicemarszałek Stanisław Rakoczy, marszałek Andrzej Buła i burmistrz Jarosław Kielar. Mirosław Dragon
W poniedziałek burmistrz Jarosław Kielar, marszałek Andrzej Buła i wicemarszałek Stanisław Rakoczy podpisali umowę na dofinansowanie inwestycji. Ostatni, piąty etap budowy obwodnicy Kluczborka zostanie zrealizowany w latach 2018-20.

Ciekawostką jest, że wszyscy trzej: marszałek Buła, wicemarszałek Rakoczy i burmistrz Kielar będą budowaną obwodnicą kluczborską codziennie korzystać, ponieważ wszyscy trzej mieszkają w Kluczborku.

- Pamiętam, jak 10 lat temu, kiedy byłem posłem, rozpoczęliśmy razem z burmistrzem Kielarem walkę o tę obwodnicę, do której wtedy chyba tylko my dwaj byliśmy przekonani - mówi Andrzej Buła. - Z tej obwodnicy skorzystają nie tylko mieszkańcy Kluczborka. To będzie najkrótsza droga z Opola do Warszawy, połączy autostradę A4 z drogą ekspresową S8.

- Ja byłem starostą kluczborskim, kiedy rozpoczęto budowę tej obwodnicy - mówi Stanisław Rakoczy. - Podoba mi się gospodarne podejście do tej inwestycji. Obwodnica budowana jest na starym nasypie kolejowym, co znacznie obniża jej koszty.

- Dla mnie osobiście oznaczać to będzie koniec stania przed zamkniętym przejazdem kolejowym! - dodaje Stanisław Rakoczy.

Ostatni niespełna 1,5-kilometrowy etap budowanej obwodnicy kosztować będzie 18,5 mln zł. Z tego 9,25 mln to dotacja z Unii Europejskiej.

- Koszt budowy całej niespełna 9-kilometrowej obwodnicy zamknie się w kwocie 51-54 mln zł. Nie ma chyba drugiego miasta powiatowego w Polsce, które samo i tak tanio zbudowało obwodnicę.

- Oczywiście, ktoś może powiedzieć, że to mała, jednopasmowa obwodnica, ale dzięki temu zbudowaliśmy ją tak tanio - dodaje burmistrz Kluczborka.

Nowa obwodnica Kluczborka biegnie po trasie starych linii kolejowych Kuniów –Smardy i Ligota Dolna –Gortatów. Łączna długość obwodnicy wynosić będzie 8,4 km.

Głównym celem budowy trasy było zapewnienie dojazdu do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Kluczborku oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.

Jak powstawała obwodnica Kluczborka:

I etap - od ul. Fabrycznej w Kluczborku do ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej
Oddany do użytku: 2008 r.
Długość odcinka: 1 km
Koszt budowy: 3.050.708,34 zł (w całości z budżetu gminy)

II etap - od DK45 w Kuniowie do ronda na ul. Fabrycznej oraz przebudowa skrzyżowania z drogą krajową nr 45
Oddany do użytku: 2011 r.
Długość odcinka: 4 km
Koszt budowy: 13.406.183 zł, w tym 6.313.416,38 zł dotacji z Unii Europejskiej

III etap – rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku (rondo stanowi włączenie obwodnicy do drogi krajowej nr 42)
Oddany do użytku: 2013 r.
Koszt budowy: 3.966.979,00 zł (w całości z budżetu gminy)

IV etap – od ronda na ul. Wołczyńskiej w Ligocie Dolnej do ronda na drodze powiatowej w Smardach Dolnych:
1. część - budowa ronda w Ligocie Dolnej, który powstał w miejsce rozebranego wiaduktu kolejowego
Oddany do użytku: 2014 r.
Koszt budowy: 5.259.744,07 zł, z czego 2.500.000 zł stanowiło dofinansowanie z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

2. część - od ronda na ul. Wołczyńskiej do ronda na drodze powiatowej w Smardach Dolnych
Oddany do użytku: 2017 r.
Długość odcinka: 2 km
Koszt budowy: 6.762.962,85 zł, w tym 3.000.000 zł dotacji z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 –2019

Planowany ostatni, V etap budowy obwodnicy Kluczborka - od ronda w Smardach Dolnych do ronda na ul. Byczyńskiej w Kluczborku
Planowany termin oddania do użytku: 2020 r.
Długość odcinka: 1,4 km
Szacowany koszt budowy: 18.503.130 zł, z czego 9.251.565 zł dotacji z Unii Europejskiej

Zakres prac przy ostatnim etapie obwodnicy:

  • budowa jezdni o szerokości 6,5 m i obustronnymi poboczami gruntowymi szerokości 2x1,50m,
  • budowę włączeń do ronda na skrzyżowaniu z DK 42 przy ul. Byczyńskiej w Kluczborku,
  • budowa wiaduktu drogowego nad torami PKP,
  • budowa i przebudowa przepustów drogowych,
  • budowa dróg gospodarczych,
  • budowa zjazdów na pola,
  • budowa kanalizacji deszczowej,
  • budowa chodników i ciągu pieszo-rowerowego,
  • budowa oświetlenia,
  • przełożenie i zabezpieczenie istniejących sieci energetycznych,
  • budowa kanału technologicznego,
  • budowę rowów drogowych,
  • wycinka kolidujących drzew.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska