Mniejszościom narodowym należy się więcej

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Komitet Ministrów Rady Europy pozytywnie ocenił obowiązujący w Polsce system kształcenia. Skrytykował zaś brak podręczników do nauczania języka i w językach mniejszości narodowych.
Komitet Ministrów Rady Europy pozytywnie ocenił obowiązujący w Polsce system kształcenia. Skrytykował zaś brak podręczników do nauczania języka i w językach mniejszości narodowych. Archiwum
Komitet Ministrów Rady Europy krytycznie ocenił to, jak Polska wdrożyła Konwencję ramową o ochronie mniejszości narodowych. Pochwalił między innymi realizację ustawy o mniejszościach.

Rezolucję Rady Europy zaprezentowano podczas spotkania Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych w minioną środę. Dokument zaczyna się od pochwał. Doceniono ustawy o mniejszościach z 2005 i 2010 r. o zwalczaniu dyskryminacji. Zauważono też, że Komisja Wspólna Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych stała się głównym forum dla opracowywania, wdrażania i monitorowania polityki dotyczącej mniejszości i miejscem dialogu na ten temat. Pozytywną opinię Rady Europy otrzymały też obowiązujący w Polsce system uczenia języków mniejszości oraz realizacja prawa do podwójnych tablic.

- Rezolucje Rady Europy tak się teraz pisze, że zaczynają się od spraw pozytywnych - mówi Rafał Bartek, współprzewodniczący Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości. - Ale trudno nie zauważyć, że Rada Europy wśród spraw budzących niepokój zauważyła podobne problemy, na które zwracają uwagę przedstawiciele mniejszości w Polsce. Chodzi o przypadki nietolerancji i ksenofobii na tle rasowym, które nie spotykają się z odpowiednią reakcją władz, a także o działanie niektórych mediów otwarcie zezwalających na rasistowski i ksenofobiczny język wobec osób należących do mniejszości.
Rada Europy jest zdania, że świadomość wśród większości społeczeństwa w zakresie wielokulturowości historii Polski i wkładu różnych grup narodowych, etnicznych, językowych i religijnych do jej dziedzictwa kulturowego pozostaje wciąż na niskim poziomie. Niewystarczająca jest liczba programów telewizyjnych i radiowych, emitowanych w dogodnym czasie antenowym, które są kierowane do mniejszości narodowych i dostarczają informacji na temat mniejszości - w szczególności na kanałach ogólnopolskich.

- Wiele razy zwracaliśmy uwagę - dodaje Rafał Bartek - że nie wystarczy mówić o mniejszościach samym mniejszościom. Potrzebna jest edukacja na ten temat adresowana do większości.

Rada Europy dostrzegła także problem edukacyjny, na który od lat zwraca uwagę mniejszość niemiecka. Chodzi o brak podręczników napisanych w językach mniejszości tak, aby obejmowały one przedmioty dla wszystkich klas, w szkołach nauczających języków mniejszości oraz innych przedmiotów w tych językach.

- Zależy nam, by nie skończyło się na odłożeniu tego dokumentu ad acta - dodaje Rafał Bartek. - Więc na jednym z najbliższych spotkań komisji wspólnej chcemy prosić przedstawicieli rządu o informację o konkretnych reakcjach na te postulaty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska