Obwodnica Olesna. Burmistrz popiera wersję północną [wideo, zdjęcia]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Spotkanie informacyjne w sprawie obwodnicy Olesna w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie.
Spotkanie informacyjne w sprawie obwodnicy Olesna w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie. Mirosław Dragon
250 mieszkańców przyszło na spotkanie informacyjne w sprawie planowanej obwodnicy Olesna.

Ponad dwie godziny trwało spotkanie informacyjne w sprawie obwodnicy Olesna, zorganizowane w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie.

Planowana obwodnica Olesna to nie tylko objazd miasta, ale także 25-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S11.

Podczas spotkania w Oleśnie projektanci zaprezentowali 3 warianty obwodnicy Olesna:

  • Wariant 1. południowy ma 26,4 km, za Olesnem omija Wysoką od południa.
  • Wariant 2. północny ma 24,6 km, przebiega w dużej mierze lasami, w pobliżu Siedmiu Źródeł i oleskiej podstrefy ekonomicznej.
  • Wariant 3. południowy ma 25,3 km i omija Wysoką od północy.

Dwa warianty są południowe, a jeden północny. Wszystkie rozpoczynają się na granicy Kolonii Ciarka i Bąkowa (gdzie od lat planowana jest budowa estakady) i kończą za Łomnicą, na granicy województw opolskiego i śląskiego.

Wariant nr 1 (południowy) i nr 2 (północny) są niemal identyczne z wersjami opracowanymi 10 lat temu podczas ówczesnego planowania budowy obwodnicy Olesna. Wówczas powstało zresztą w końcowym etapie aż 17 wariantów, a mimo to żaden nie uzyskał akceptacji społecznej i po protestach przerwano wszelkie prace nad planowaną drogą.

Wariant nr 3 jest nowy.

Wady i zalety poszczególnych wariantów obwodnicy Olesna

Każdy z wariantów ma swoje zalety, ale i wady, czego projektanci nie kryli przed mieszkańcami.

W wariancie północnym trzeba wyciąć całe połacie lasów, za to warianty południowe wejdą w gleby dobrej jakości.

Wariant północny wchodzi w chronione Lasy Stobrawsko-Turawskie, a warianty południowe w pradolinę i źródliska Stobrawy, przecinają też teren planowanego zbiornika retencyjnego na Walcach.

W wariancie 2. (północnym) i 3. (południowym) są pojedyncze budynki do wyburzenia, a wariancie 3. trzeba będzie także przestawić krzyż przydrożny.

Na 25-kilometrowym odcinku będą trzy węzły drogowe: w Bąkowie, w Oleśnie oraz w Łomnicy. Tylko na tych węzłach będzie można wjechać na obwodnicę. Na innych skrzyżowaniach z drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi zostaną zbudowane wiadukty.

Kiedy zostanie wybrany ostateczna wersja obwodnicy

Obwodnica w pierwszym etapie będzie jednopasmowa. Dopiero w drugim etapie (za około 20 lat) rozbudowana zostanie do dwupasmowej.

- W tej chwili wszystkie trzy warianty są równoprawne - zapewnia Marcin Bronkiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - Na przełomie czerwca i lipca Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) wybierze jeden wariat rekomendowany i drugi alternatywny. Wystąpi o decyzję środowiskową dla tych wariantów.

Właśnie na etapie decyzji środowiskowej obwodnica Olesna została zablokowana 10 lat temu.

- Pamiętam takie spotkanie informacyjne w 2005 roku, też w szerokim gronie. Obwodnica miała być budowana w 2008 r., a potem już była zaplanowana na lata 2010-12. Ale mieszkańcy Olesna ją zablokowali! - powiedział Leszek Jacheć, lider komitetu społecznego popierającego budowę obwodnicy Olesna. - Mnie jest obojętne, która wersja zostanie zbudowana. Niech mieszkańcy wybiorą najlepszą. Tylko apeluję: nie blokujcie znowu tej inwestycji. Żeby nie było znowu liberum veto jak za Polski szlacheckiej!

Wypowiedź Leszka Jachecia uczestnicy spotkania nagrodzili gromkimi brawami.

Kiedy zostanie zbudowana obwodnica Olesna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zorganizowała jednak głosowania w sprawie wersji obwodnicy, tak jak było to 10 lat temu. Wówczas przeprowadzono na spotkaniu w Oleśnie głosowanie. 177 osób było za nitką południową, 108 za wariantami północnymi.

Inwestor uznał to za ostateczne rozstrzygnięcie, ale i tak nic to nie dało. Protesty burmistrza Sylwestra Lewickiego i popierających go komitetów protestacyjnych (złożonych z osób, których domy stoją w pobliżu planowanej trasy) zablokowały całą inwestycję.

Tym razem głos mieszkańców będzie tylko jednym z aspektów branych pod uwagę w wyborze trasy.

- Oprócz aspektu społecznego brane pod uwagę będą także kryteria technologiczne (np. czy da się zbudować wiadukt w danym miejscu), ekonomiczne i środowiskowe - tłumaczy Marcin Bronkiewicz. - To jest droga ekspresowa, musi mieć określone parametry. Nie można dowolnie planować zakrętów, jak czasem chcieliby mieszkańcy, żeby jak najdalej oddalić drogę od zabudowań.

Burmistrz Olesna Sylwester Lewicki zapowiada, że będzie przekonywał razem z radnymi i mieszkańcami Olesna drogowców do tego, żeby zbudowali obwodnicę północną.

- Węzeł drogowy w Oleśnie będzie znajdować się niecały kilometr od naszych terenów inwestycyjnych. To ogromny magnes dla inwestorów, a w grudniu nasza strefa ekonomiczna została powiększona o kolejnych 31 hektarów - mówi burmistrz Sylwester Lewicki.

Harmonogram inwestycji przedstawia się następująco:

  • w 2017 roku ma być wybrany przebieg drogi uzyskana decyzja środowiskowa
  • lipiec 2018 - ogłoszenie przetargu w formule Projektuj i Buduj
  • maj 2019 - podpisanie umowy z wykonawcą
  • wrzesień 2020 - rozpoczęcie budowy
  • wrzesień 2022 - zakończenie budowy obwodnicy Olesna

Plany są ambitne, trzeba jednak pamiętać, że sytuacja jest całkiem inna, niż 10 lat temu. Wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad była gotowa na realizację obwodnicy Olesna, chciała już rozpocząć budowę, ale storpedowały to protesty i odwołania.

Teraz obwodnica jest jednym w wielu przygotowywanych projektów dróg, które mają być zbudowane dzięki dotacjom unijnym. Do 2022 roku według planu zbudowana ma być także m.in. obwodnica Praszki.

Natomiast rzeczywistość jest taka, że od kilku lat nie ma pieniędzy na budowę obwodnicy Myśliny (jest to dokończenie obwodnicy Dobrodzienia) czy na przygotowaną do realizacji obwodnicę Niemodlina.

Obwodnica Olesna w przyszłości musi zostać zbudowana, ponieważ jest częścią drogi ekspresowej S11.

S11 ma być jedną z głównych dróg w Polsce. 550-kilometrowa trasa prowadzi z Kołobrzegu do Katowic-Pyrzowic.

Cała S11 według planów ma być gotowa do 2025 r. Tylko że na razie z planowanych 550 kilometrów gotowe jest zaledwie 51 km, czyli niecałe 10 procent.

3 warianty obwodnicy Olesna.
3 warianty obwodnicy Olesna. GDDKiA Opole

3 warianty obwodnicy Olesna (lepszą wersję znajdziesz w załączniku pod artykułem)
Załączone pliki:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska