Obwodnica Olesna. Zobacz trzy warianty trasy [wizualizacje]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Wizualizacja obwodnicy Olesna.
Wizualizacja obwodnicy Olesna. GDDKiA Opole
Projektanci zaprezentowali na wizualizacjach wideo, jak przebiegają trzy rozważane warianty obwodnicy Olesna.

Planowana obwodnica Olesna to nie tylko objazd miasta, ale także 25-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S11.

Projektanci opracowali 3 warianty obwodnicy Olesna:

Wariant nr 1, południowy (czerwony) ma 26,4 km, za Olesnem omija Wysoką od południa.

Wariant nr 2, północny (niebieski) ma 24,6 km, przebiega w dużej mierze lasami, w pobliżu Siedmiu Źródeł i oleskiej podstrefy ekonomicznej.

Wariant nr 3, południowy (fioletowy) ma 25,3 km i omija Wysoką od północy.

Dwa warianty są południowe, a jeden północny.

Wszystkie rozpoczynają się na granicy Kolonii Ciarka i Bąkowa (gdzie od lat planowana jest budowa estakady) i kończą za Łomnicą, na granicy województw opolskiego i śląskiego.

Wariant nr 1 (południowy) i nr 2 (północny) są niemal identyczne z wersjami opracowanymi 10 lat temu podczas ówczesnego planowania budowy obwodnicy Olesna.

Wariant nr 3 jest nowy, autorski (wytyczony od nowa przez projektantów).

Jakie są szanse na budowę obwodnicy Olesna

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała na spotkaniach w Oleśnie i w Ciarce trzy warianty obwodnicy: dwa południowe i jeden północny.

Nie zorganizowano jednak głosowania w sprawie wersji obwodnicy, tak jak było to 10 lat temu. Wówczas na spotkaniu w Oleśnie 177 mieszkańców było za nitką południową, 108 za wariantami północnymi.

Inwestor uznał to za ostateczne rozstrzygnięcie, ale i tak nic to nie dało. Protesty burmistrza Sylwestra Lewickiego i popierających go komitetów protestacyjnych (złożonych z osób, których domy stoją w pobliżu planowanej trasy) zablokowały inwestycję.

Tym razem głos mieszkańców będzie tylko jednym z aspektów branych pod uwagę w wyborze trasy.

- Oprócz aspektu społecznego brane pod uwagę będą także kryteria technologiczne (np. czy da się zbudować wiadukt w danym miejscu), ekonomiczne i środowiskowe - tłumaczy Marcin Bronkiewicz z GDDKiA w Opolu. - To jest droga ekspresowa, musi mieć określone parametry. Nie można dowolnie planować zakrętów, jak czasem chcieliby mieszkańcy, żeby jak najdalej oddalić drogę od zabudowań.

Burmistrz Olesna Sylwester Lewicki zapowiada, że będzie przekonywał razem z radnymi i mieszkańcami Olesna drogowców do tego, żeby zbudowali obwodnicę północną.

- Węzeł drogowy w Oleśnie będzie znajdować się niecały kilometr od naszych terenów inwestycyjnych. To ogromny magnes dla inwestorów, a w grudniu nasza strefa ekonomiczna została powiększona o kolejnych 31 hektarów - mówi burmistrz Lewicki.

Harmonogram inwestycji przedstawia się następująco:

  • w 2017 r. ma być wybrany wariant i uzyskana decyzja środowiskowa,
  • w lipcu 2018 r. ma być ogłoszony przetarg,
  • w maju 2019 r. podpisana umowa z wykonawcą,
  • we wrześniu 2020 r. budowa ma się rozpocząć.
  • według tych planów obwodnica Olesna miałaby być gotowa we wrześniu 2022 roku.

Plany są ambitne, trzeba jednak pamiętać, że sytuacja jest całkiem inna, niż 10 lat temu.

Wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad była gotowa na realizację obwodnicy Olesna, chciała już rozpocząć budowę, ale storpedowały to protesty i odwołania.

Teraz obwodnica jest jednym w wielu przygotowywanych projektów dróg, które mają być zbudowane dzięki dotacjom unijnym.

Do 2022 roku według planu zbudowana ma być także m.in. obwodnica Praszki.

Natomiast rzeczywistość jest taka, że od kilku lat nie ma pieniędzy na budowę obwodnicy Myśliny (jest to dokończenie obwodnicy Dobrodzienia) czy na przygotowaną do realizacji obwodnicę Niemodlina.

Obwodnica Olesna w przyszłości musi zostać zbudowana, ponieważ jest częścią drogi ekspresowej S11.

Na razie jednak gotowe jest tylko 51 km z tej planowanej 550-kilometrowej trasy.

Komentarz

Tylko już nie blokujcie

Jedni przekonują, że najlepsza będzie obwodnica południowa, drudzy, że północna będzie korzystniejsza dla Olesna.

Każdy z mieszkańców ma prawo przedstawić swoje racje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Burmistrz Olesna też ma prawo przekonywać drogowców do swojej wizji strefy przemysłowej z dostępem do drogi ekspresowej S11.

Najważniejsze, że by nie protestować i nie blokować tej inwestycji, kiedy inwestor wybierze już przebieg trasy. Czyli żeby nie powtórzyć błędów sprzed 10 lat.

Po tamtej awanturze temat obwodnicy Olesna wrócił tylko dlatego, że w przyszłości musi zostać zbudowana, ponieważ jest częścią drogi ekspresowej. S11 ma być jedną z głównych dróg w Polsce.

550-kilometrowa trasa prowadzi z Kołobrzegu do Katowic-Pyrzowic. Cała S11 według planów ma być gotowa do 2025 r. Tylko że na razie z planowanych 550 kilometrów gotowe jest zaledwie 51 km, czyli niecałe 10 procent...
Mirosław Dragon

Internauci komentują:

Czytelnik: - Burmistrz powinien milczeć, już raz się w tej sprawie wypowiadał, skończyło się tym, że do tej pory obwodnicy nie ma.

Gość1: - Warianty południowe mają połączenie z drogami na Opole i Gliwice. Przy wariancie północnym mniej samochodów ciężarowych usuniemy poza miasto.

Gość2: - Wariant północny w połączeniu z miniobwodnicą Olesna (przy terenach inwestycyjnych) wyprowadzi zdecydowanie najwięcej ruchu.

Kluczborczanin: - Oleśnianie, jeśli znów zablokujecie budowę tej obwodnicy, to będziecie ewenementem na skale krajową. Dziwne jest to, że blokujecie coś, co jest dla WAS!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska