Opole chce mieć multikartę. Wykorzystamy ją w autobusach MZK i ZOO

Redakcja
System Opolskiej Elektronicznej Multikarty ma być m.in. w autobusach MZK.
System Opolskiej Elektronicznej Multikarty ma być m.in. w autobusach MZK. Sławomir Mielnik
Na początek kartą zapłacimy w autobusach i w zoo, ale możliwości są ogromne. Koszty też, bo wyniosą 5,5 miliona złotych.

O miejskiej karcie zbliżeniowej mówi się w Opolu od ponad 10 lat.

W przypadku autobusów karta miałaby wyprzeć tradycyjne bilety, gdyż wystarczyłoby przyłożyć kartę do czytnika wewnątrz autobusu, a ten odjąłby wymaganą kwotę ze stanu konta.

Jeszcze nigdy jednak wprowadzenie karty nie było tak prawdopodobne.

Urząd miasta zdecydował właśnie o przygotowaniu projektu, który umożliwi sięgnięcie po unijną dotację na budowę systemu Opolskiej Elektronicznej Multikarty (OEM).

- Paradoksalnie ten długi czas oczekiwania wyszedł nam na dobre - przekonuje Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Opola. - Technologie stale się rozwijają i obecne systemy są znacznie bardziej funkcjonalne od tych, które proponowano miastu wcześniej. Co więcej, teraz mamy szansę pozyskać aż 85 procent dofinansowania na projekt, którego wartość oceniamy na około 5,5 mln zł.

Co tyle kosztuje?

Bynajmniej nie plastikowe karty z czytnikami, ale urządzenia do ładowania kart oraz serwery, gdzie będą zapisywane dane z systemu.

Z drugiej strony ratusz przekonuje, że dzięki wprowadzeniu kart uda się w przyszłości zaoszczędzić na prowadzeniu systemu sprzedaży biletów, a przede wszystkim ułatwić życie mieszkańcom.

- Taka karta może być używana np. w bibliotece, na basenach czy na innych miejskich obiektach sportowych - mówi Arkadiusz Wiśniewski. - System nie będzie bynajmniej ograniczał się do naszych instytucji. Wręcz przeciwnie. Chcemy go wprowadzać przy współpracy z uczelniami czy innymi instytucjami. Możliwości tej karty będą ogromne.

Jak podkreśla wiceprezydent Wiśniewski, karta umożliwi też pozyskanie informacji na temat tego, jakim zainteresowaniem cieszą się propozycje miejskich instytucji.

Multikarta może być też pomocna przy wdrożeniu opolskiego biletu rodzinnego, który oznaczałby ulgi dla rodzin z dziećmi.

- Na razie jednak, zważywszy na początek projektu, zaczynamy od komunikacji miejskiej i zoo - zaznacza wiceprezydent.

O tym, czy miasto otrzyma dotację, powinniśmy się przekonać na początku 2013 roku.

Potem trzeba będzie ogłosić przetarg na wykonawcę systemu, a także firmę, która go wdroży. Realny termin wprowadzenia karty to 2014 rok.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
g0sc
Karta miejska to coś, co już dawno powinno się w naszym mieście pojawić

Ale po co?

Polepszenie dostępności zakupu biletów okresowych zachęci opolan do korzystania z komunikacji zbiorowej.

Wątpię, bo o korzystaniu z KZ decydowała dostępność biletów. Poza tym, łatwiej zwiększyć dostępność umożliwiając zakup np. przez internet i wydruk w domu.

Karta miejska w połączeniu z biletomatami w autobusach oraz takimi stacjonarnymi będzie ogromnym krokiem w ułatwianiu korzystania ze zbiorkomu.

Nie widzę tutaj żadnego ułatwienia.

Wypominanie jakoby miał to być pomysł służący jedynie wyrzuceniu pieniędzy w błoto jest ogromnym nadużyciem.

OK, nie wyrzucamy pieniędzy w błoto tylko rozdajemy na prawo i lewo - efekt ten sam, tylko inaczej się nazywa.

Rozwijanie systemu Opolskiej Elektronicznej Multikarty na inne dziedziny życia to kolejny plus jej wprowadzenia, trzeba jednak pamiętać o jej podstawowych zadaniach.

No właśnie, jakie są te zadania? Ale tak realnie, a nie według pobożnych życzeń tych, którzy mają na niej zarobić?
M
M&M

Wrocław popełnił kilka zasadniczych błędów na etapie podpisywania umowy na obsługę biletomatów z Mennicą Polską. Inne miasta takich kłopotów nie mają, choć zgadzam się, że przykład Wrocławia może mocno odstraszać. Na szczęście nie musi tak być wszędzie.

s
stara

miałam nadzieję, że ten idiotyczny pomysł z Wrocławia u nas w Opolu nie znajdzie naśladowców.
Przecież we Wrocławiu już ani przyjezdny ani starszy człowiek nie może już kupić biletu normalnie w kiosku. Biletomaty wiecznie zepsute a te w autobusach i tramwajach są tylko na kartę - a przecież tylko młode pokolenie umie posługiwać się kartami wszelkiego rodzaju bo jest ich dużo. Starzy będą wykluczeni z jazdy, będą musieli zasuwać na piechotę. Musi być inny sposób kupienia biletów niż na kartę.

z
za a nawet przeciw
Zastanawialiście się ile wynosi prowizja za transakcję kartą płatniczą?
Hint: dlatego w wielu małych sklepach można płacić kartą od np 20zł.
Z sumy 2,60 za bilet nie wiem czy by coś zostało dla MZK po odjęciu prowizji.

bo małe sklepy rżną Polaków w d*** i przeżucają na nich wszelkie koszty prowadzenia działalności
n
najwyzszy80

Zastanawialiście się ile wynosi prowizja za transakcję kartą płatniczą?
Hint: dlatego w wielu małych sklepach można płacić kartą od np 20zł.
Z sumy 2,60 za bilet nie wiem czy by coś zostało dla MZK po odjęciu prowizji.

o
opolanin

Powaliło? Bo inaczej skomentować tego nie można.
Skoro banki na całym świecie wydają swoją kasę na to, by wydawać karty płatnicze (w dodatku ze sobą zgodne), utrzymywać systemy ich autoryzacji (i autoryzujące transakcje wszystkimi kartami nawzajem, a nie jedną specjalną), zapewniają i gwarantują bezpieczeństwo całego procederu itd, i wystarczy za kilkanaście zł/miesiąc terminal, TO KTO WZIĄŁ ŁAPÓWKĘ by wydawać 5.5miliona złotych podatników (obojętnie czy podatników lokalnych, czy kasę przepuszczoną przez UE) na nowy, drogi i prosty system, który będzie robił to samo, ale gorzej i w bardzo małym zakresie?
Przecież jeśli by użyć "zwykłych terminali płatniczych" (jak w każdym sklepie, lub np na autostradzie, gdzie nawet PIN się nie podaje, by autoryzacja transakcji była tańsza!) - to płacić mógłby KAŻDY, w tym turysta, przejezdny, obcokrajowiec, ktokolwiek - bo chyba każdy dzisiaj posiada jakąś kartę płatniczą/bankomatową/kredytową... Ale po co, skoro można wywalić 5 500 000zł w budowanie systemu. I ile to potrwa, jak zostanie wykonane, i ile będzie trzeba dopłacić by zaczęło działać?
Proszę sprawdzić jakie chryje są z wrocławską-kartą-miejską (przecieki danych osobowych, łatwość shakowania terminali, ciągle niedziałające terminale, itd).

G
Grub

A nie byłoby prościej, taniej i szybciej zamontować w autobusach terminale do płacenia kartami, czy to zbliżeniowymi czy to klasycznymi?
A jeśli chodzi o zoo, to niech się urzędnicy nie ośmieszają... Nikt nie chodzi aż tak często, żeby musiał mieć specjalną kartę...

M
M&M

Karta miejska to coś, co już dawno powinno się w naszym mieście pojawić, a co w wielu innych miastach jest już normalnością. Polepszenie dostępności zakupu biletów okresowych zachęci opolan do korzystania z komunikacji zbiorowej. Obecna sytuacja, w której bilety miesięczne zakupić można jedynie w trzech kasach biletowych MZK na terenie miasta to stan, który powinien jak najprędzej się skończyć. Karta miejska w połączeniu z biletomatami w autobusach oraz takimi stacjonarnymi będzie ogromnym krokiem w ułatwianiu korzystania ze zbiorkomu. Wypominanie jakoby miał to być pomysł służący jedynie wyrzuceniu pieniędzy w błoto jest ogromnym nadużyciem.

Rozwijanie systemu Opolskiej Elektronicznej Multikarty na inne dziedziny życia to kolejny plus jej wprowadzenia, trzeba jednak pamiętać o jej podstawowych zadaniach.

g
g0sc

Jest okazja wyrzucić parę złotych w błoto, czemu nie skorzystać Poprawią się statystyki marnowania środków unijnych. Do dawania zniżek nie potrzeba kart płatniczych i rozbudowanego systemu informatycznego, wystarczy zapis w regulaminie i niższa cena.

e
ela

Kolejny bezsensowny projekt ludzi, którzy nie mają pojęcia o technice. Ten system jest niepotrzebny skoro karty kredytowe i płatnicze obsługują płatności zbliżeniowe.

G
Gość

Bez unijnych dotacji już nic nie umią sami zrobić,ciekawe jak za parę lat będą musieli sami płacic na inne państwa to im się oczy otworzą,to im unią bokiem wyjdzie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3