Opole chce mieć multikartę. Wykorzystamy ją w autobusach MZK i ZOO

Redakcja
System Opolskiej Elektronicznej Multikarty ma być m.in. w autobusach MZK.
System Opolskiej Elektronicznej Multikarty ma być m.in. w autobusach MZK. Sławomir Mielnik
Na początek kartą zapłacimy w autobusach i w zoo, ale możliwości są ogromne. Koszty też, bo wyniosą 5,5 miliona złotych.

O miejskiej karcie zbliżeniowej mówi się w Opolu od ponad 10 lat.

W przypadku autobusów karta miałaby wyprzeć tradycyjne bilety, gdyż wystarczyłoby przyłożyć kartę do czytnika wewnątrz autobusu, a ten odjąłby wymaganą kwotę ze stanu konta.

Jeszcze nigdy jednak wprowadzenie karty nie było tak prawdopodobne.

Urząd miasta zdecydował właśnie o przygotowaniu projektu, który umożliwi sięgnięcie po unijną dotację na budowę systemu Opolskiej Elektronicznej Multikarty (OEM).

- Paradoksalnie ten długi czas oczekiwania wyszedł nam na dobre - przekonuje Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Opola. - Technologie stale się rozwijają i obecne systemy są znacznie bardziej funkcjonalne od tych, które proponowano miastu wcześniej. Co więcej, teraz mamy szansę pozyskać aż 85 procent dofinansowania na projekt, którego wartość oceniamy na około 5,5 mln zł.

Co tyle kosztuje?

Bynajmniej nie plastikowe karty z czytnikami, ale urządzenia do ładowania kart oraz serwery, gdzie będą zapisywane dane z systemu.

Z drugiej strony ratusz przekonuje, że dzięki wprowadzeniu kart uda się w przyszłości zaoszczędzić na prowadzeniu systemu sprzedaży biletów, a przede wszystkim ułatwić życie mieszkańcom.

- Taka karta może być używana np. w bibliotece, na basenach czy na innych miejskich obiektach sportowych - mówi Arkadiusz Wiśniewski. - System nie będzie bynajmniej ograniczał się do naszych instytucji. Wręcz przeciwnie. Chcemy go wprowadzać przy współpracy z uczelniami czy innymi instytucjami. Możliwości tej karty będą ogromne.

Jak podkreśla wiceprezydent Wiśniewski, karta umożliwi też pozyskanie informacji na temat tego, jakim zainteresowaniem cieszą się propozycje miejskich instytucji.

Multikarta może być też pomocna przy wdrożeniu opolskiego biletu rodzinnego, który oznaczałby ulgi dla rodzin z dziećmi.

- Na razie jednak, zważywszy na początek projektu, zaczynamy od komunikacji miejskiej i zoo - zaznacza wiceprezydent.

O tym, czy miasto otrzyma dotację, powinniśmy się przekonać na początku 2013 roku.

Potem trzeba będzie ogłosić przetarg na wykonawcę systemu, a także firmę, która go wdroży. Realny termin wprowadzenia karty to 2014 rok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska