Targi nto - nowe

Opole. Do końca 2021 roku na największych skrzyżowaniach w mieście ma działać system sterowania ruchem

Piotr Guzik
System ITS w Opolu ma upłynnić ruch na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach
System ITS w Opolu ma upłynnić ruch na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach Piotr Guzik
System inteligentnego sterowania ruchem ma się pojawić na blisko 50 najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach w Opolu. Ma on sterować ruchem tak, aby minimalizować korki, a także dawać preferencję autobusom i pojazdom uprzywilejowanym. System ma być uruchomiony do końca tego roku.

Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg, podkreśla, że główny system inteligentnego sterowania ruchem (skrótowo określany mianem ITS) jest już gotowym produktem.

- Trwa natomiast opracowywanie dokumentacji poszczególnych podsystemów dostosowywanych lub tworzonych tak aby spełniały nasze oczekiwania - mówi.

Systemem ITS objętych będzie w sumie 49 skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Wśród nich są m.in. skrzyżowania:

  • Niemodlińska - Wojska Polskiego – Hallera
  • obwodnica Północna – Luboszycka
  • Ozimska – Witosa - Tysiąclecia - Częstochowska
  • Ozimska – Katowicka
  • Plebiscytowa - 1 Maja – Fabryczna
  • Kowalczyków – Mieszka I – Jagiellonów
  • Budowlanych – OBI
  • Sosnkowskiego - Horoszkiewicza - Szarych Szeregów
  • Spychalskiego – pl. Piłsudskiego - Wrocławska
  • Oleska - Chabrów – Okulickiego
  • Sobieskiego - Sołtysów

Gdy projekty dla poszczególnych skrzyżowań będą gotowe, rozpocznie się instalacja systemu. - Będzie ona polegać na szeroko pojętej modernizacji sygnalizacji skrzyżowań objętych projektem, wraz z doposażeniem w kamery monitoringu wizyjnego - mówi Adam Leszczyński.

- Montowane będą też kamery ANPR pozyskujące dane o potokach ruchu. Do tego dochodzi instalacja szeregu detektorów i innych urządzeń, na przykład odpowiedzialnych za nadanie priorytetu komunikacji miejskiej oraz pojazdom ratunkowym, takim jak straż pożarna czy karetka pogotowia - wylicza rzecznik MZD.

System ITS ma też prowadzić preselekcyjny pomiar wagi pojazdów w ruchu. Dane pozyskiwane przez kamery i czujniki mają też informować o dostępności miejsc na parkingach. Inwestycja obejmuje też instalację tablic zmiennej treści, na których będą wyświetlane informacje dla kierowców.

Adam Leszczyński przyznaje, że instalacja elementów systemu oraz modernizacja sygnalizacji może wiązać się z wyłączaniem świateł na skrzyżowaniach. - Jeśli będzie taka potrzeba, to z pewnością poinformujemy o tym policję - mówi.

Wykonanie systemu ITS w Opolu kosztuje około 38 mln zł. W tej kwocie mieści się też uruchomienie Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym, które docelowo mieścić ma się w budowanym Centrum Usług Publicznych przy ul. Pileckiego (okolica skrzyżowania ulic Ozimskiej i Plebiscytowej). Osoby w nim zatrudnione będą administrować całym systemem. Dane o ruchu pozyskiwane za jego pośrednictwem mają służyć planowaniu kolejnych rozwiązań komunikacyjnych w mieście.

System ITS ma być uruchomiony do końca 2021 roku. - Będzie to jeszcze poprzedzone testami - zaznacza Adam Leszczyński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska