Opole upamiętni ofiary reżimu komunistycznego [wideo]

Artur  Janowski
Artur Janowski
Zaktualizowano 
Projekt tablicy, która pojawi się na budynku przy ulicy Krakowskiej.
Projekt tablicy, która pojawi się na budynku przy ulicy Krakowskiej. Arti
Pomysł zakłada wmurowanie tablicy na budynku przy ulicy Krakowskiej 53, gdzie działał Powiatowy Urząd Bezpieczeństwa. Dziś wielu opolan nie zdaje sobie nawet sprawy, co po 1945 roku działo się w tym miejscu.

Pamiątkowa tablica to inicjatywa Łukasza Grucy, pasjonata historii miasta, któremu pomóc chce Małgorzata Wilkos, wiceprzewodnicząca rady miasta Opola.

Dziś rozpoczęła się zbiórka podpisów pod uchwałą do rady miasta, która musi wyrazić zgodę na powieszenie tablicy.

Jej projekt jest gotowy, jest też zgoda zarządcy budynku.

- Tablica upamiętni nie tylko tych, którzy byli więzieni w tym budynku, czy zostali zamordowani, ale również inne ofiary komunistycznego systemu w naszym regionie - podkreśla Wilkos. - Mam nadzieję, że to dopiero początek. Ten budynek to tylko jedno z miejsc kaźni w Opola. Może w przyszłości uda się stworzyć ścieżkę edukacyjną dla opolskich uczniów.

Na tablicy znajdzie się następujący napis: "W latach 1945 - 1948 mieściła się tu siedziba Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Opolu. W murach tego budynku funkcjonariusze UB więzili, katowali i mordowali ludzi niegodzących się z komunistycznym ustrojem, a także przypadkowe osoby spośród mieszkańców Ziemi Opolskiej. Cześć ich Pamięci!".

Aby obywatelski projekt mógł trafić pod obrady miasta, trzeba zebrać minimum 300 podpisów mieszkańców Opola.

Uchwałę można poprzeć m.in. w biurze posłów Patryka Jakiego i Antoniego Dudy na ulicy Oleskiej.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 02.03.2017 o 13:18, Jan Brzechwa napisał:

jakoś dziwnie Bolka przetrwały? za dużo tu dziwactw, łącznie z tobą.

A akta Balbiny , Rajmunda  , Zośki  czy Rydza  są w rencach Tośka  - co wiele wyjaśnia .

J
Jan Brzechwa
W dniu 02.03.2017 o 12:02, szukajcie , a znajdziecie napisał:

Np wuja niejakiego kaczyńskiego  - świątkowski  słynny komunistyczny prokurator który wydał na Śmierć Gen . Pileckiego obecnie bohatera  albo rajmund - ściśle spokrewniony   z tymże kaczyńskim  - SBka którego akta jakoś dziwnie zginęły .

 

jakoś dziwnie Bolka przetrwały? za dużo tu dziwactw, łącznie z tobą.

s
szukajcie , a znajdziecie
W dniu 01.03.2017 o 22:40, Collonna napisał:

To jest wszystko takie ogolne, jakby to byli jacys nieznani, obcy...Ale predzej czy pozniej bedziemy mogli kliknac i pojawia sie nazwiska-ofiar i katow.Przeciez dokladnie wiadomo kto ...ale jakos dokopac sie nie mozna.Tu nie obowiazuje przeciez  prawo do ochrony  wlasnych danych-to byli osoby publiczne.Zbrodni nie dokonywalo jakies mityczne UB, tylko ludzie-i mamy prawo ich poznac.

Np wuja niejakiego kaczyńskiego  - świątkowski  słynny komunistyczny prokurator który wydał na Śmierć Gen . Pileckiego obecnie bohatera  albo rajmund - ściśle spokrewniony   z tymże kaczyńskim  - SBka którego akta jakoś dziwnie zginęły .

M
Mal
W dniu 01.03.2017 o 13:48, Opolanin napisał:

to brzmi duzo lepiej niz zolnierze wykleci, bo tam niestety sporo zwyklych watazkow. Dopilnujcie tez aby tam nie znalezli sie piotrowicze. Licze na dobry smak mlodych ktorzy wiedza co porabiali ich rodzice i nie beda sie pchac na oltarze.

Socjalistycznego, do komuny nigdy nie doszło. A na rodziców nie liczę, bo to 3-cie pokolenie powojenne, i dramat, rodzice jak rogi rozdęte i ocet na półkach. Tego nie da się zapomnieć, każdy nierób widzi ocet, inne obywatele mosty zbudowane. I co, czcimy nieroba.

C
Collonna

To jest wszystko takie ogolne, jakby to byli jacys nieznani, obcy...

Ale predzej czy pozniej bedziemy mogli kliknac i pojawia sie nazwiska-ofiar i katow.

Przeciez dokladnie wiadomo kto ...ale jakos dokopac sie nie mozna.

Tu nie obowiazuje przeciez  prawo do ochrony  wlasnych danych-to byli osoby publiczne.

Zbrodni nie dokonywalo jakies mityczne UB, tylko ludzie-i mamy prawo ich poznac.

G
Gość
W dniu 01.03.2017 o 19:01, Opolanin napisał:

Gosciuobawiam sie ze chcesz dyskutowac sam ze soba.Oczywiscie bylo zdecydowanie wiecej ludzi porzadnych wsrod tych co zdecydowali sie na walke w 1945, nie przyjmujac przy tym sposobu postepowania owczesnej wladzy. I tym chwala.Niestety wsrod tych ktorych sie teraz takze umieszcza na piedestale sa i tacy ktorzy obok walki z owczesna wladza, popelnili w imie tej walki czyny niegodne, zachowujac sie jak owczesna wladza. Dla mnie to jest dyskwalifikujace. Moze to tylko kwestia wrazliwosci, niemniej dla mnie istotna.

I tak trzymać!

O
Opolanin

Gosciu
obawiam sie ze chcesz dyskutowac sam ze soba.
Oczywiscie bylo zdecydowanie wiecej ludzi porzadnych wsrod tych co zdecydowali sie na walke w 1945, nie przyjmujac przy tym sposobu postepowania owczesnej wladzy. I tym chwala.
Niestety wsrod tych ktorych sie teraz takze umieszcza na piedestale sa i tacy ktorzy obok walki z owczesna wladza, popelnili w imie tej walki czyny niegodne, zachowujac sie jak owczesna wladza. Dla mnie to jest dyskwalifikujace. Moze to tylko kwestia wrazliwosci, niemniej dla mnie istotna.

G
Gość
W dniu 01.03.2017 o 17:23, Gość napisał:

"Opolaninie"! Zarówno ja jak i moi znajomi w całej rozciągłości popieramy twój pogląd w tej sprawie oraz w sprawie "zasług" tzw. żołnierzy wyklętych.

 

To może porozmawiajmy o tzw. zasługach UBecji. Może uczcijmy zasługi zbrodniarzy sądowych? Ja i moi znajomi widzimy, że ruskie czołgi wyjechały z Polski dawno, ale nie wywiozły  tego co ze sobą w 1945 przywiozły. . Mentalności nie da się zdekomunizować niestety

G
Gość
W dniu 01.03.2017 o 17:13, Opolanin napisał:

Opolanko,nie wiem z ktora czescia wypowiedzi sie nie zgadzasz. Czy mamy czcic ludzi ktorzy niestey przy okazji mordowali, czy nawroconych piotrowiczow ? Nila z pewnoscia tak i jego zaslug nikt rosadny nigdy nie kwestionowal. Ale juz tych co mieli tzw zlozona przeszlosc niestety osadzic za rzeczy niegodne, np w Hajnowce wiedza kto nie byl bohaterem.

"Opolaninie"! Zarówno ja jak i moi znajomi w całej rozciągłości popieramy twój pogląd w tej sprawie oraz w sprawie "zasług" tzw. żołnierzy wyklętych.

O
Opolanin

Opolanko,
nie wiem z ktora czescia wypowiedzi sie nie zgadzasz. Czy mamy czcic ludzi ktorzy niestey przy okazji mordowali, czy nawroconych piotrowiczow ? Nila z pewnoscia tak i jego zaslug nikt rosadny nigdy nie kwestionowal. Ale juz tych co mieli tzw zlozona przeszlosc niestety osadzic za rzeczy niegodne, np w Hajnowce wiedza kto nie byl bohaterem.

O
Opolanka
W dniu 01.03.2017 o 13:48, Opolanin napisał:

to brzmi duzo lepiej niz zolnierze wykleci, bo tam niestety sporo zwyklych watazkow. Dopilnujcie tez aby tam nie znalezli sie piotrowicze. Licze na dobry smak mlodych ktorzy wiedza co porabiali ich rodzice i nie beda sie pchac na oltarze.

 

każdy ma swoje sumienie, ty go raczej nie masz?

O
Opolanin

to brzmi duzo lepiej niz zolnierze wykleci, bo tam niestety sporo zwyklych watazkow. Dopilnujcie tez aby tam nie znalezli sie piotrowicze. Licze na dobry smak mlodych ktorzy wiedza co porabiali ich rodzice i nie beda sie pchac na oltarze.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3