Opolscy przedsiębiorcy? Jak ich oceniamy

Edh
Opolscy przedsiębiorcy uważają, że są źle traktowani przez administację, a mieszkańcy widzą w nich „prywaciarzy”.

Ponad 1000 pracodawców z całej Polski wzięło udział w kilkudziesięciu spotkaniach (w 65 miastach), aby rozmawiać o sposobie postrzeganie biznesu w swoim regionie oraz barierach we współpracy z administracją.

Diagnoza prowadzona była przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan w ramach projektu „Poprawa wizerunku przedsiębiorców”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgromadzone wnioski posłużą do przygotowania poradnika „Efektywna współpraca administracji z biznesem” oraz cyklu szkoleń dla urzędników. Rekomendacje wykorzystane zostaną do zaplanowania ogólnopolskiej kampanii, poprawiającej wizerunek przedsiębiorców.

Poniżej prezentujemy głosy przedsiębiorców najczęściej spotykane podczas spotkań w województwie opolskim.

Opinie nt. wizerunku biznesu w Opolskim.

  • Wizerunek jest wciąż negatywny, jak z PRL-u: spekulant, prywaciarz, oszust, kombinator.
  • Wyspecjalizowane, wymagające dużego profesjonalizmu usługi postrzegane są zdecydowanie lepiej, handel i drobne usługi to w opinii publicznej przedsiębiorczość drugiej kategorii.
  • W mediach obraz przedsiębiorcy kształtowany jest przez pryzmat afer, oszustw i nieuczciwych praktyk.
  • Głównym wrogiem są politycy i lokalna administracja, która nęka przedsiębiorców.
  • Powinno się komunikować o tym, że duży odsetek przedsiębiorców wywiązuje się wobec państwa ze swoich obowiązków, płacą uczciwie podatki, są rzetelnymi pracodawcami. 

Opinie nt. jakości współpracy biznesu z administracją.

  • W urzędach brak atmosfery, chęci współdziałania z przedsiębiorcami, przedsiębiorca to dla nich natrętny petent. Administracja nie rozumie realiów działania biznesu i nie chce zrozumieć.
  • Administracja w regionie zainteresowana jest współpracą tylko w deklaracjach, w praktyce już nie. Tymczasem po stronie administracji leży obowiązek inicjowania obszarów współpracy z przedsiębiorcami.
  • Konieczny jest arbiter zewnętrzny, gdyż aktualny stopień napięć we wzajemnych stosunkach pomiędzy administracją a lokalnym biznesem jest zbyt wysoki.
  • Należy redukować urzędników, wprowadzić obowiązek konsultacji z udziałem przedsiębiorców w procesie tworzenia prawa na wszystkich szczeblach administracji. Potrzebny jest katalog dobrych praktyk w zakresie relacji przedsiębiorca-urzędnik.

Rekomendacje, jak poprawiać wizerunek przedsiębiorców

  • Należy pokazywać ludzi biznesu poprzez ich kreatywność, odwagę, korzyści, jakie ich działalność przynosi społeczności lokalnej i całemu krajowi.
  • Trzeba zmienić relacje pomiędzy przedsiębiorcami – szanować się wzajemnie, dostrzegać potrzeby innych partnerów, kooperantów.
  • Administracja winna zarysować obszary współpracy i dialogu z lokalnym biznesem, wspólnie przy „otwartej kurtynie” rozwiązywać wspólne problemy dla całej społeczności lokalnej.

W ramach projektu zorganizowano też konkurs dla przedsiębiorców, w którym oceniani są pod względem dokonań biznesowych, lokalnego zaangażowania oraz standardów zarządzania zasobami ludzkimi. Zwycięzców z naszego regionu poznamy we wrześniu.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska