Opóźnienie w realizacji systemu ITS na skrzyżowaniach w Opolu? Pieniądze przeniesione na przyszły rok

Piotr GuzikZaktualizowano 
ITS ma usprawnić ruch na terenie Opola Piotr Guzik
Ratusz przesunął blisko 4,3 mln zł, jakie w tym roku miały być wydane na realizację systemu zarządzania ruchem w mieście, do planu wydatków na 2020 rok. Dopiero niedawno rozpoczęła się inwentaryzacja skrzyżowań na terenie Opola.

O powstaniu Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym w Opolu – w skrócie określanego mianem ITS – mówi się od dawna. System ten ma automatycznie regulować ruchem na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach. Cykle świateł będą dostosowywane do aktualnej sytuacji komunikacyjnej.

Przykładowo, jeśli gdzieś zacznie się tworzyć zator spowodowany wypadkiem, to system będzie regulował ruchem w okolicy w taki sposób, aby utrudnienia były jak najmniej uciążliwe. ITS ma też sprawić, że ruch będzie się odbywał płynniej, przede wszystkim w godzinach szczytu. System ma dawać preferencję autobusom Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

Czytaj także

Prace nad systemem zaplanowane były na ten rok. Na ostatniej sesji radni zatwierdzili jednak korektę budżetu, w której blisko 4,3 mln zł do wydania na ten cel przeniesiono na 2020 rok.

Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu, tłumaczy, że dopiero za drugim razem udało się wyłonić inżyniera kontraktu dla tej inwestycji. - Pierwszy przetarg z 21 stycznia trzeba było unieważnić. Teraz podpisaliśmy nową umowę, a wyłoniony inżynier zajął się inwentaryzacją skrzyżowań – mówi.

Ile jest pieniędzy w budżecie miasta na ITS? Tego MZD nie podaje. Tłumaczone jest to tym, że wskazanie tej kwoty spowodowałoby, że oferty przetargowe byłyby do niej bardzo zbliżone, niwecząc szanse na oszczędności. Nieoficjalnie słyszymy, że chodzi o kilkanaście milionów złotych.

Czytaj także

Inwentaryzacja polega na obserwacji sytuacji komunikacyjnej na 46 skrzyżowaniach w Opolu. – Inżynier sprawdza i wnosi uwagi z uzasadnieniem do przyjętych w Programie Funkcjonalno-Użytkowym rozwiązań technicznych. Jego rolą jest też dostosowanie do stanu technicznego aktualnie pracujących urządzeń – wylicza Adam Leszczyński.

Inżynier ma zakończyć inwentaryzację na skrzyżowaniach do połowy lipca. - Dopiero wtedy będziemy wiedzieć jaka będzie skala prowadzonych prac i w których miejscach – stwierdza rzecznik MZD.

Adam Leszczyński przekonuje, że pomimo przesunięcia blisko 4,3 mln zł na ITS na przyszły rok, jest za wcześnie aby mówić o jakichkolwiek opóźnieniach.

Zobacz także - zmiany na skrzyżowaniu Niemodlińskiej i Wrocławskiej

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Średnia prędkość w Gliwicach to 53km/h,we Wrocławiu 37km/h.

G
Gość
2019-06-04T10:20:47 02:00, z Zaodrza:

Jak na razie to w celu "usprawnienia" ruchu zdemontowano wyświetlacze czasu do zmiany koloru światła. Pewnie UNIA znowu wsadziła tu swoje łapska.

Wyświetlacze nie współpracują z its,we Wrocławiu też wszystkie zdemontowano z tego powodu.

G
Gość
2019-06-04T08:24:14 02:00, opolanin:

Szanowny Panie Rzeczniku MZD!

Proszę się przejechać do magistratu w Gliwicach i popytać. W całym mieście działa inteligentna sygnalizacja świetlna. Sygnalizatory pomiędzy skrzyżowaniami wymieniają informację o zliczonej liczbie pojazdów i przekazują do kolejnych. Daleko szukać nie trzeba.

Jest XXI wiek a w Opolu są sygnalizacje, które przy braku zasilania wymagają na nowo ustawienia czasu przez mobilną grupę interwencyjną. Uważam, że Państwo, jako zarządca dróg miejskich w Opolu jedynie mydlicie mieszkańcom oczy. Nic w tej kwestii się po prostu nie robi. Czas mija, a temat nadal jest nie rozwiązany.

System ITS mamy we Wrocławiu.Tzw."zielona fala" nie istnieje,stoimy na każdym skrzyżowaniu bez względu na prędkość ,co powoduje jeszcze większe zatory.System z Gliwic działa nieco inaczej,np. toruje przejazd pojazdom uprzywilejowanym i jest nowatorski w skali kraju.Ten we Wrocławiu to pieniądze wyrzucone w błoto.

G
Gość
2019-06-04T10:20:47 02:00, z Zaodrza:

Jak na razie to w celu "usprawnienia" ruchu zdemontowano wyświetlacze czasu do zmiany koloru światła. Pewnie UNIA znowu wsadziła tu swoje łapska.

2019-06-04T14:02:23 02:00, Gość:

Co ma tumanie Unia do tego..nawet noe wiesz ile na codzien zawdzieczasz Unii

kredytu do spłacenia

G
Gość

INTELIGENTNE STEROWANIE SYGNALIZACJĄ ŚWIETLNĄ NA SKRZYŻOWANIACH przez pojazdy uprzywilejowane

Gliwice zakończyły montaż nowatorskiego systemu na wszystkich skrzyżowaniach w mieście. Dzięki niemu karetki szybciej dojeżdżają do pacjentów, a autobusy prawie się nie spóźniają. Takiego rozwiązania nie ma nigdzie w kraju.

Opole poczeka następną dekadę - jak wykona kompletną obwodnicę miasta

G
Gość
2019-06-04T08:24:14 02:00, opolanin:

Szanowny Panie Rzeczniku MZD!

Proszę się przejechać do magistratu w Gliwicach i popytać. W całym mieście działa inteligentna sygnalizacja świetlna. Sygnalizatory pomiędzy skrzyżowaniami wymieniają informację o zliczonej liczbie pojazdów i przekazują do kolejnych. Daleko szukać nie trzeba.

Jest XXI wiek a w Opolu są sygnalizacje, które przy braku zasilania wymagają na nowo ustawienia czasu przez mobilną grupę interwencyjną. Uważam, że Państwo, jako zarządca dróg miejskich w Opolu jedynie mydlicie mieszkańcom oczy. Nic w tej kwestii się po prostu nie robi. Czas mija, a temat nadal jest nie rozwiązany.

A co myślisz ze włodarze opolskiego Ratusza to ludzie uczciwi?🤣haha z Wiśnia na czele szczególnie

G
Gość
2019-06-04T10:20:47 02:00, z Zaodrza:

Jak na razie to w celu "usprawnienia" ruchu zdemontowano wyświetlacze czasu do zmiany koloru światła. Pewnie UNIA znowu wsadziła tu swoje łapska.

Co ma tumanie Unia do tego..nawet noe wiesz ile na codzien zawdzieczasz Unii

G
Gość

Pieniądze przeniesiona?

z
z Zaodrza

Jak na razie to w celu "usprawnienia" ruchu zdemontowano wyświetlacze czasu do zmiany koloru światła. Pewnie UNIA znowu wsadziła tu swoje łapska.

G
Gość

Byk w tytule !

o
opolanin

Szanowny Panie Rzeczniku MZD!

Proszę się przejechać do magistratu w Gliwicach i popytać. W całym mieście działa inteligentna sygnalizacja świetlna. Sygnalizatory pomiędzy skrzyżowaniami wymieniają informację o zliczonej liczbie pojazdów i przekazują do kolejnych. Daleko szukać nie trzeba.

Jest XXI wiek a w Opolu są sygnalizacje, które przy braku zasilania wymagają na nowo ustawienia czasu przez mobilną grupę interwencyjną. Uważam, że Państwo, jako zarządca dróg miejskich w Opolu jedynie mydlicie mieszkańcom oczy. Nic w tej kwestii się po prostu nie robi. Czas mija, a temat nadal jest nie rozwiązany.

G
Gość

mydlenie oczu!!!! proszę o podanie całkowitego kosztu ITS-u bo taką kwotą to można sobie podetrzeć tyłek szkłem

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3