Taką informację podał prezes PKP Intercity podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę centrum serwisowego dla pociągów Pendolino w Warszawie.
- Aby poprawić rentowność tych pociągów wstępnie uzgodniono nową relację do Wrocławia - powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. - Szacowany czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia przez Częstochowę i Opole wyniesie 3 godzin i 30 minut. Jest też prawdopodobne, że pociągi Pendolino pojadą do Rzeszowa.
PKP Intercity kupiło 20 składów Pendolino za 665 mln euro, z czego koszt pociągów to 400 mln euro, reszta to m.in. koszty utrzymania technicznego przez 17 lat. Jak podaje producent, Pendolino może rozpędzać się do 250 kilometrów na godzinę.
Pierwszy pociąg trafi na testy do Polski już w sierpniu. Regularne połączenia składy Pendolino mają zacząć wykonywać w 2014 roku.
Gdy podpisywano umowę na zakup pociągów szacowano, że bilety będą kosztować od 60 zł w klasie drugiej do 150 zł za podróż w pierwszej klasie. Teraz coraz częściej słychać, że będą droższe.
A to dlatego, że PKP Intercity ma problem z finansowaniem projektu.
Spółka liczyła, że połowę pieniędzy na zakup pociągów - 200 mln euro - otrzyma w formie dotacji z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, resztę z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Komisja Europejska jednak miała wątpliwości, czy dofinansowanie Pendolino nie zaburzy konkurencji na rynku przewozów i dofinansowanie unijne będzie niższe.
Brakujące pieniądze PKP Intercity musi więc pozyskać z EBI.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?