Pracownia w szkole przy ul. Kamiennej w Brzegu przypomina mały plac budowy. Czterech uczniów uwija się przy ceglanych murach dokładając na zmianę zaprawę i cegły.
- Nasi uczniowie nie muszą się wstydzić swoich umiejętności, a kiedy jeździmy na wymianę do szkół w Niemczech to radzą sobie doskonale - mówi Józef Kopyt, nauczyciel zawodu w Zespole Szkół Budowlanych.
Gorzej jest ze sprzętem. W starych szafkach w pracowni są równie stare packi, kielnie i poziomice. Nowocześniejsze narzędzia uczniowie poznają dopiero po opuszczeniu szkoły, już podczas pracy na budowach.
Podobnie jest w Zespole Szkół Zawodowych nr 1, gdzie uczniowie wciąż uczą się zawodu na wiekowych mechanicznych obrabiarkach, czy w grodkowskim Zespole Szkół Rolniczych.
Do września stare pracownie zmienią się nie do poznania. Szkoły wspólnie ze starostwem przygotowały projekt unowocześnienia szkolnictwa zawodowego.
- Wygraliśmy konkurs na dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego i otrzymamy 1,72 mln złotych - mówi Mieczysław Niedźwiedź, naczelnik Wydziału Promocji i Inicjatyw Gospodarczych w starostwie. - Z budżetu dołożymy tylko 300 tys. złotych.
Dzięki temu ZSZ nr 1 kupi m.in. sterowane numerycznie obrabiarki, grodkowski "rolnik" nowoczesny sprzęt do diagnozowania aut, a ZSB stworzy od podstaw pracownię budowlaną.
- Powstanie ona w hali sąsiednich warsztatów przy ul. Kamiennej, która zostanie przebudowana - mówi Monika Jurek, dyrektor "budowlanki". - Cieszymy się szczególnie, bo dzięki świetnie wyposażonym stanowiskom renowacji, sztukatorstwa i kamieniarstwa będziemy mogli we wrześniu otworzyć nowy kierunek: technik rzemiosł artystycznych.
Renowacja zabytków była przez lata wizytówką szkoły, ale ten kierunek po decyzji ministerstwa oświaty zniknął z programu szkół średnich. Teraz wraca pod nazwą sztukator, kamieniarz artystyczny.
- Czekamy tylko na podstawę programową i ruszamy z naborem - dodaje dyrektor Jurek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?