Radni z Nysy apelują do rządu. Chodzi o budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Z dworca kolejowego w Nysie ma się w przyszłości dojechać w 3 godziny i 15 minut do Warszawy.
Z dworca kolejowego w Nysie ma się w przyszłości dojechać w 3 godziny i 15 minut do Warszawy. Krzysztof Strauchmann/Archiwum
Rada Miejska Nysy uchwaliła apel do premiera, prezydenta oraz marszałków Sejmu i Senatu, aby kontynuować program budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce. Do miasta miała prowadzić jedna z linii.

Uchwałę przyjęto na wniosek radnego Piotra Smotera.

- Komunikacja jest najważniejsza - argumentował radny. - Powinniśmy dać sygnał, że takim ośrodkom jak Nysa zależy na tym, aby być częścią tego systemu komunikacyjnego.

Radny zwrócił też uwagę, że władze Nysy i powiatu nyskiego z dużym wysiłkiem sfinansowały przebudowę miejscowego dworca kolejowego na nowoczesne centrum przesiadkowe, która miało funkcjonować na linii dalekobieżnej, bo takie były rządowe plany.

- Trzeba walczyć o połączenie kolejowe do Nysy, niezależnie od przyszłych losów projektu CPK - komentował radny Arkadiusz Kuglarz.

Zgodnie z obecną koncepcją budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i z częścią kolejową tego projektu, od przyszłego portu lotniczego w Baranowie będzie prowadzić 10 tzw. „szprych” czyli linii kolejowych, rozchodzących promieniście po całym kraju. Chodzi o to, aby z całego kraju można się było szybko dostać jednym pociągiem na międzynarodowe lotnisko. Szprycha nr 8 ma prowadzić z Warszawy przez lotnisko CPK, Piotrków Trybunalski, Częstochowę do Opola, a dalej do Nysy i Kłodzka.

Większość tej trasy już istnieje, wymaga przeniesienia tylko w rejonie CPK, żeby doprowadzić pod podziemnego dworca pod lotniskiem. Trasa potrzebuje jednak gruntownej modernizacji, dostosowującej do kolei dużych szybkości. Zgodnie z założeniem czas przejazdu z Warszawy do Opola ma się skrócić do 2 godzin 45 minut. Przewidziano też elektryfikację linii z Opola do Nysy i Kamieńca Ząbkowickiego, co pozwoli skrócić czas przejazdu z Nysy do Warszawy do 3 godzin 15 minut. Prace projektowe jeszcze się nie rozpoczęły.

Nowy rząd Donalda Tuska weryfikuje założenia projektu CPK przyjęte przez poprzedni rząd.

- Uważamy, że przyjęty układ linii kolejowych nie do końca spełnia oczekiwania społeczeństwa i gospodarki - mówił na kwietniowym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury przewodniczący rady nadzorczej spółki CPK.

Zapowiedział przy tym, że niektóre linie mogą ulec korekcie, a niektóre wypadną z programu. W połowie przyszłego roku spółka CPK zamierza przedstawić wyniki swoich analiz do społecznych konsultacji.

Ministerstwo Infrastruktury nie ukrywa, że optymalizuje koszty, czyli szuka oszczędności w programie. Zgodnie z najnowszymi szacunkami koszt budowy 1 kilometra nowych sieci kolejowych będzie wynosić ok. 150 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Studio Euro odc.4 - PO AUSTRII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska