Razem było za drogo

Fot. archiwum
Biuro karier mogłoby być szansą dla osób kończących studia. Pozostaną jednak samodzielne poszukiwania.
Biuro karier mogłoby być szansą dla osób kończących studia. Pozostaną jednak samodzielne poszukiwania. Fot. archiwum
Dwa lata temu powstał pomysł utworzenia w Opolu studenckiego biura karier. Niestety, na pomyśle się skończyło.

W inicjatywę zaangażowany był Powiatowy Urząd Pracy i trzy opolskie uczelnie. Biura karier działają przy uczelniach w całym kraju. Zajmują się nie tylko pośrednictwem między pracodawcami i absolwentami, ale też organizacją szkoleń, targów pracy, imprez promocyjnych. W biurze można dowiedzieć się np., jak napisać c.v. czy list motywacyjny.
O takim biurze w Opolu mówi się od październiku 2001. Do dziś nie powstało. - Rozmawialiśmy z przedstawicielami samorządów wszystkich opolskich uczelni, wszystko było dograne prawie na ostatni guzik - mówi Irena Lebiedzińska, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Opolu.
Każda z uczelni deklarowała udział finansowy i utrzymanie biura. Uniwersytet Opolski obiecał udostępnić lokal - biuro mieścić się miało na tyłach klubu studenckiego "Kocioł". Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu zobowiazała się do skomputeryzowania biura. PUP zapewnić miał stałą współpracę dwóch pracowników, a Politechnika Opolska - finansowo dołożyć się do utrzymania biura. Do obsadzenia pozostawała też jednoosobowa obsługa finansowo-księgowa.
- Koszty przedstawione uczelniom okazały się jednak dla nich zbyt dużym obciążeniem - wyjaśnia Monika Mielczarek, przewodnicząca samorządu studenckiego UO.

- Chyba wszyscy liczyliśmy na większe wsparcie finansowe urzędu pracy - dodaje Karina Zawada, przewodnicząca samorządu PO.
Otwarta na pomysł uruchomienia wspólnego biura pozostaje WSZiA. - Z moich rozmów z dziekanem wynika, że stawiane warunki były i wciąż są dla nas do spełnienia - mówi Agnieszka Grodzka, przewodnicząca tamtejszego samorządu studenckiego.

Co nie wyszło wspólnie, być może uda się indywidualnie. Na Politechnice Opolskiej działa już od kilku lat niezależne od samorządu biuro pośrednictwa pracy i kwater "Indeks". W grudniu 2002 roku Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przyznało 135 grantów na rozwój biur karier, pozytywnie rozpatrzyło też wniosek prowadzącego "Indeks" prywatnego Stowarzyszenia Akropolis i przyznało mu 30 tys. zł. Pieniądze z ministerialnego grantu zostaną przeznaczone na rozwój biura. Nagrodzone biura karier otrzymały od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy zł. Np. Uniwersytet Łódzki otrzymał w sumie 91 tys. zł: 36 na zainwestowanie w bieżącą działalność, a pozostałe 55 - na utworzenie kolejnych dwóch biur karier. Wnioski o dotację na utworzenie biur karier złożyły także Uniwersytet Zielonogórski i Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego w Łomży. Obie uczelnie dostały po 40 tys. zł.

Kolejna edycja konkursu MPiPS odbędzie się wiosną 2003 r. Pieniądze są do wzięcia, potrzebny jest tylko projekt. Być może rozwiązaniem jest porozumienie się uczelni w sprawie złożenia wspólnego wniosku i próba utworzenia oraz utrzymania biura wyłącznie z kolejnych grantów ministerstwa, bez dokładania do tego ani złotówki.
- Mamy nawał pracy przy porządkowaniu samorządu, ale jeśli ktoś podejmie się załatwienia wszystkich formalności związanych z pisaniem takiego projektu - poprzemy go na pewno - mówi Monika Mielczarek, przewodnicząca samorządu studenckiego UO.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska