eniach.
Projekt realizowany jest w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy poprzez 3-dniowe bezpłatne szkolenia.
Odbędą się one w:
- Wrocławiu (16.05, 24.05, 5.06)
- Toruniu (14.05, 22.05, 31.05)
- Lublinie (17.05, 24.05, 5.06)
- Zielonej Górze (16.05, 23.05, 1.06)
- Łodzi (21.05, 28.05, 4.06)
- Krakowie (22.05, 29.05, 12.06)
- Warszawie (14.05, 25.05, 31.05)
- Opolu**(15.06, 22.06, 3.07)**
- Rzeszowie (15.05, 22.05, 29.05)
- Białymstoku (23.05, 30.05, 6.06)
- Gdańsku (25.05, 6.06, 14.06)
- Katowicach (14.05, 23.05, 4.06)
- Kielcach (16.05, 23.05, 30.05)
- Olsztynie (18.05, 28.05, 5.06)
- Poznaniu (23.05, 31.05, 11.06)
- Szczecinie (24.05, 4.06, 15.06)
To propozycja dla przedstawicieli MŚP. **Budżet projektu wynosi ponad 13,8 mln zł, z czego znaczna większość (blisko 10 mln. zł) przeznaczona jest dla MŚP.
W załącznikach - program kolejnych dni szkolenia
Wsparcie skierowane jest na wdrożenie działań CSR powiązanych z bieżącą działalnością przedsiębiorstwa, wpisujących się w co najmniej jeden z następujących obszarów CSR:
- środowisko,
- relacje z pracownikami firmy,
- zaangażowanie społeczne.
Konkurs, w ramach którego MŚP będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na budowę i wdrożenie programów społecznej odpowiedzialności biznesu, planowany jest na przełom III i IV kwartału 2012 r.
Ponadto w projekcie zaplanowane zostały szkolenia dla przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich i Centrów Obsługi Inwestora i Eksportera (COIE). Ich celem jest wzmocnienie kompetencji pracowników instytucji regionalnych w zakresie CSR.
W marcu 2012 r. PARP podpisała umowę z FIRMĄ 2000 Sp. z o.o. na realizację pierwszego komponentu projektu. Spotkania informacyjne dla MŚP oraz szkolenia dla przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich i COIE rozpoczynają się w maju i czerwcu 2012 r. we wszystkich województwach Polski.
Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes PARP: -„Zgodnie z obowiązującymi definicjami społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) to strategia zarządzania, według której przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska lub relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach”.
Czy tak właśnie rozumieją CSR przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw?
- „Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce kojarzy się z działaniami, na które stać tylko duże i bogate firmy. Polskie MŚP nie do końca rozumieją znaczenie i istotę CSR. Rzadko inwestują w tego typu działalność zapominając, że aby zdobywać przewagę konkurencyjną i budować swój właściwy wizerunek nie wystarczą już działania reklamowe” – mówi Małgorzata Jelińska z Departamentu Programów Pilotażowych PARP.
- Pokładamy duże nadzieje w naszym projekcie pilotażowym. Wierzymy, że rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu w małych i średnich firmach przyniesie im wymierne korzyści, nie tylko wizerunkowe, ale również ekonomiczne” – dodaje Małgorzata Jelińska.
Spotkania informacyjne to pierwszy bodziec do rozwoju CSR w polskich MŚP.
Pracy jest sporo, ponieważ zgodnie z badaniem PARP na temat „Oceny stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu” (grudzień 2011) tylko 26% mikro i 36% małych firm wie i rozumie, czym jest CSR. Lepiej sytuacja wygląda w przypadku firm dużych, bowiem aż 50% z nich deklaruje znajomość zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednak, czy 50% to „aż”, czy może „tylko”, biorąc pod uwagę znaczenie i rozwój CSR np. na zachodzie Europy?
- „Zdecydowanie będziemy dążyli do znacznego wzrostu tego wskaźnika” – dodaje Małgorzata Jelińska.
Szczegóły dotyczące projektu i CSR dostępne są na stronie:csr.parp.gov.pl
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r.
Na mocy umów międzynarodowych, zawartych 20 grudnia 2007 r. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich. Dla Polski, Program Szwajcarski przewiduje niemal połowę wszystkich środków (ok. 489 mln CHF).
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?