Nad symulacją jednego z najgłośniejszych procesów międzywojennej Polski uczniowie klasy 3 A humanistyczno-prawnej pracowali ze studentami Wydziału Prawa Uniwersytetu Opolskiego należącymi do ugrupowania ELSA OPOLE.
CZYTAJ TAKŻE: Sprawa Gorgonowej. Najgłośniejsze morderstwo II Rzeczpospolitej
Głównymi inspiratorkami projektu były maturzystki - Wiktoria Grabalska i Monika Mielnik, które biorą udział w Akademii Młodego Prawnika.
- Chciałyśmy przybliżyć społeczności naszej szkoły przebieg rozprawy sądowej oraz ciekawą historię Gorgonowej. Starałyśmy się, by rozprawa sądowa oddawała wiernie realia – mówi Wiktoria Grabalska. - Sąd cierpliwie słuchał świadków, świadkowie składali przysięgi, sąd upominał, odrzucał pytania, padały też słowa sprzeciwu. - Można było wczuć się w pracę sędziego, prokuratora, obrońcy, ławników i zrozumieć, jak wielka odpowiedzialność na nich spoczywa - dodaje Monika Mielnik.
Piotr Jankowski, który wcielił się w rolę prokuratora, mówi, że była to świetna lekcja na chwilę przed wyborem studiów.
Największym wyzwaniem było samodzielne napisanie mowy końcowej.
- Jestem przekonany, że naszą symulacją „Sprawy Gorgonowej” zainteresowaliśmy zgromadzoną społeczność szkolną. Uważam również, że warto szerzyć świadomość prawną wśród młodzieży w myśl łacińskiej sentencji - Ignorantia iuris nocet - podkreśla Piotr.
Uczniowie korzystali z pomocy dr Anny Rajchel z Politechniki Opolskiej, szkolnego doradcy zawodowego i nauczyciela prawa w PLO nr VI w Opolu oraz wiceprezes Sądu Rejonowego, Moniki Ciemięgi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?