UE chce zmienić limity prędkości w Polsce, w nocy w terenie zabudowanym i na autostradach

Mariusz Michalak
Fot. Jan Hubrich
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu wydała zalecenie dla Polski. Chce zmian przepisów dotyczących limitów prędkości nocą w obszarze zabudowanym oraz na autostradach.

Obecnie poruszając się po obszarze zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po obszarze zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu chce ujednolicenia do 50 km/h, tak jak jest to w innych państwach wspólnoty.

Nad tymi zmianami pracuje także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. W projekcie resortu przy okazji nowelizacji prawa, dotyczącej m.in. spraw okręgowych stacji kontroli pojazdów, wpisano zapis ujednolicający prędkość w obszarze zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Nad dokumentem trwają prace w resorcie, ale zanim trafił on do konsultacji publicznych, wycofano się z pomysłu ujednolicenia prędkości. To nie pierwsza próba zmian. Przypomnijmy, że trzy lata temu zastanawiali się nad tym posłowie z Komisji Infrastruktury.

Skąd limit 50 km/h? To właśnie po przekroczeniu tej prędkości znacznie rośnie prawdopodobieństwo, że przy zderzeniu z pieszym zostanie on zabity.

Biorąc pod uwagę tolerancję pomiarową wynoszącą 10 km/h, realna prędkość pojazdów w nocy to blisko 70 km/h. Przypomnijmy, że od 18 maja 2015 roku kierowca po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym o minimum 50 km/h, traci prawo jazdy na okres trzech miesięcy. Zostaje ono odebrane bezpośrednio przez kontrolującego policjanta na drodze. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3-miesięczny okres będzie przedłużony do 6 miesięcy.

W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem. Po cofnięciu uprawnień kierowca będzie musiał ponownie zdać egzamin.

Limit prędkości na autostradach w Polsce miałby wynosić nie 140, a 120 km/h

Druga zmiana dotyczy ograniczenia prędkości na autostradach. Obecnie limit prędkości wynosi 140 km/h, a UE chce go zmniejszyć do 120 km/h. Autostrady budowano z myślą o prędkości 130 km/h. Przez lata przy budowie obowiązywała tzw. prędkość projektowa -120 km/h oraz prędkość miarodajna, czyli służąca ocenie drogi pod względem bezpieczeństwa.

Rajdowiec na opolskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska