W kategorii szkół podstawowych zwyciężczynią została Karolina Poliwoda z PSP nr 28 w Opolu przed Sariną Szczepanek (PSP Walce) i Antonią Buhl (PSP Sławice).
Wśród gimnazjalistów wygrał Gregor Przywara - PG nr 10 w Opolu. Drugim miejscem podzielili się: Roxana Reu (PG nr 2 w Oleśnie) oraz Kamil Rzyszka (PG w Białej). Ex aequo miejsce trzecie zajęli Paulina Świtała (PG nr 2 Olesno) oraz Maximilian Mueller (PG Prószków).
Marta Gomolla z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Opolu była najlepsza wśród uczniów szkół średnich. Drugie miejsce w tej kategorii zajął Patryk Wieczorek (Zespół Szkół w Krapkowicach), a trzecie Patrycja Glomb (ZSO nr 2 w Opolu).
Zwyciężczyni w kategorii szkół średnich zrobiła w całym dyktandzie tylko dwa błędy, a najlepszy gimnazjalista popełnił zaledwie jedną pomyłkę.
Języka niemieckiego uczy Gregora Przywarę Bożena Owczar. Ona też przygotowała go do udziału w dyktandzie. - Bez wątpienia Gregorowi pomogło to, że sporą część dzieciństwa i nauki szkolnej spędził w Niemczech - przyznaje pani Bożena. - Szkołę podstawową kończył w Tarnowie Opolskim, a potem wybrał nasze gimnazjum. Na ten sukces składa się też jego osobowość. Jest bardzo pracowitym i systematycznym uczniem.
Uczniowie II i III klasy gimnazjum przygotowujący się do dyktanda i innych konkursów z języka niemieckiego spotykają się z Bożeną Owczar na zajęciach dodatkowych w ramach indywidualnego toku nauczania.
- Za każdym takim sukcesem stoi naprawdę solidna praca tych uczniów - dodaje nauczycielka. - Wykonują dodatkowe ćwiczenia na tych zajęciach, dostają je także do domu. Zasady pisowni przydatne podczas dyktanda też oczywiście powtarzamy i utrwalamy.
Agata Makiola, organizatorka dyktanda i prezes opolskiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego, jest bardzo zadowolona nie tylko z frekwencji (finałowe dyktando pisało łącznie 214 uczniów), ale i z poziomu.
- Poziom był ogromnie wysoki, także wśród stanowiących absolutną większość w gronie laureatów uczniów bez edukacji odbytej w Niemczech. Najlepsze prace były niemal bezbłędne. Czapki z głów. Po latach widać pozytywne efekty nauczania języka niemieckiego na Śląsku Opolskim od przedszkoli, jego obecności w szkole podstawowej i zwiększonej liczby godzin w gimnazjum.
Rośnie pokolenie, dla którego naprawdę język niemiecki jest językiem ojczystym. Świetna znajomość ortografii, ale także umiejętność mówienia jest tego dowodem. Środowisko mniejszości silnie w regionie obecne też wywiera swój pozytywny wpływ.