Ważne remonty na opolskich krajówkach. Co już zrobiono? Jakie inwestycje w planach?

Milena Zatylna
Milena Zatylna
GDDKiA cały czas monitoruje poziom bezpieczeństwa na opolskich drogach. Aby go zwiększyć, w ostatnim czasie przeprowadziła prace na kilku odcinkach krajówek, następne są w przygotowaniu.
GDDKiA cały czas monitoruje poziom bezpieczeństwa na opolskich drogach. Aby go zwiększyć, w ostatnim czasie przeprowadziła prace na kilku odcinkach krajówek, następne są w przygotowaniu. GDDKiA Oddział w Opolu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi obecnie prace na kilku ważnych trasach na Opolszczyźnie. Trzy następne zadania są na etapie postępowania przetargowego, a kolejne w przygotowywaniu.

Niedawno została otwarta obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S 11. Kosztowała ok. 800 mln zł. Ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Opolu realizuje też mniejsze inwestycje służące poprawie bezpieczeństwa na drogach w regionie.

Niedawno prowadziła prace na odcinku drogi krajowej nr 39 między Smarchowicami Wielkimi i Namysłowem.

- Był to odcinek o długości 2,8 km. Podnieśliśmy nośność drogi do 11,5 t/oś i za sprawą zrealizowanych prac zwiększyliśmy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy kierowców – informuje Agata Andruszewska z GDDKiA w Opolu.

Zadanie obejmowało budowę trzech rond wraz z korektą przebiegu DK 39 w okolicach skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 454.

- Przy realizacji inwestycji ważnym czynnikiem była także poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym rowerzystów i pieszych – tłumaczy Agata Andruszewska.

W tym celu w ramach tego zadania na pozostałych skrzyżowaniach zrealizowano m.in. korekty wlotów oraz budowy lewoskrętów. Na niemal całej długości wybudowano ścieżkę pieszo-rowerową. Przebudowano miejsca parkingowe w rejonie cmentarza, zmieniono lokalizację zatok autobusowych oraz przejść dla pieszych. Wyremontowano również nawierzchnię na wiadukcie nad linią kolejową w ciągu ul. Jana Pawła II wraz z odświeżeniem konstrukcji stalowej tego obiektu.

Ponadto w sąsiedztwie nowego ronda na skrzyżowaniu DK39 z DW454, powstał parking dla kilkunastu pojazdów ciężarowych i kilkunastu osobowych wraz z toaletą. Na ten cel wykorzystano starodroże DK39. Na parkingu zlokalizowano miejsce do ważenia i kontroli samochodów ciężarowych.

- Oprócz tego rozbudowaliśmy 3,5-km fragment drogi krajowej nr 40 od końca obwodnicy Nysy w Niwnicy do końca zabudowań w Wierzbięcicach – mówi rzeczniczka GDDKiA w Opolu. - Wymieniliśmy warstwy konstrukcyjne drogi układając nową nawierzchnię i dostosowaliśmy szerokość pasów na jezdni głównej do przepisowych 3,5 m.

Na odcinku od cmentarza do skrzyżowania w centrum miejscowości wybudowano ścieżkę pieszo-rowerową, a na odcinku od końca obwodnicy Nysy do cmentarza powstała dodatkowa jezdnia do obsługi przyległego terenu, z której korzystać mogą również piesi i rowerzyści. Ułożono także nowe ciągi chodników. Dzięki temu znacznie poprawiło się bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Z kolei dla podniesienia bezpieczeństwa kierowców skorygowano łuki pionowe i poziome pomiędzy Niwnicą i Wierzbięcicami oraz skorygowano skarpy, które ograniczały widoczność. Ponadto przebudowano zatoki autobusowe w Wierzbięcicach oraz infrastrukturę techniczną w otoczeniu drogi. Droga krajowa na tym odcinku została wyposażona w kanał technologiczny.

- Ale to nie wszystko. Rozbudowaliśmy także 2-km odcinek drogi krajowej nr 45 od Rogowa Opolskiego do węzła Opole Południe na autostradzie A4 – informuje Agata Andruszewska. - Dotychczasowe dwa zwykłe skrzyżowania przebudowaliśmy na ronda - na przecięciu z drogą gminną w kierunku Rogowa Opolskiego oraz na skrzyżowaniu z łącznicą autostradową węzła Opole Południe.

Cały odcinek doposażono w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonano również parking drogowy z kilkudziesięcioma miejscami postojowymi dla samochodów ciężarowych i osobowych oraz toaletą przystosowaną także dla osób niepełnosprawnych. Na parkingu zlokalizowano miejsce do ważenia i kontroli pojazdów ciężarowych.

Opolski oddział GDDKiA przygotowuje się do kolejnych prac, których celem jest poprawa bezpieczeństwa podróżujących. Będzie to przebudowa istotnych skrzyżowań w regionie.

Prace obejmą ronda w:

  • Pakosławicach na skrzyżowaniu DK 46 z DW 401 przy tzw. grzybku (realizacja będzie w 2024 r. w ramach trwającej rozbudowy DK 46 odc. Nysa - Pakosławice),
  • Zimnicach Wielkich na skrzyżowaniu DK 45 z DW 415 i DW 429 – pod taśmociągiem (realizacja w 2024 r.),
  • Bierdzanach na skrzyżowaniu DK 45 z DW 454 (realizacja w latach 2024/25 w ramach rozbudowy DK 45 odc. Jełowa - Bierdzany).
od 12 lat
Wideo

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
HWKJ
Pan redaktor tylko dla wierszówki skopiował zdjęcia z serwisu GDDKiA, dobrze, że przynajmniej pilnował się z podaniem źródła, żeby nie było afery. A podpisywać cudze zdjęcia? A po co się tak męczyć? W serwisie GDDKiA były bez opisu, to jeszcze trzeba by było poczytać i domyślić się, które zdjęcie gdzie było zrobione, zbędny wysiłek dla takich byle czytelników jak my.
126p
Zdjęcia fajne, ale jakby pan redaktor dołączył opis, to byłoby super.
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska