Wiedza sobie, praktyka sobie

Iwona Kłopocka
Gimnazjaliści gorzej radzą sobie z przedmiotami ścisłymi niż humanistycznymi, a najtrudniej jest im zastosować wiedzę w praktyce.

Wczoraj Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu przedstawiła wyniki egzaminu gimnazjalnego na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku. Egzamin - jednakowy w całej Polsce - odbył się 14 (część humanistyczna) i 15 maja (część matematyczno-przyrodnicza). W sumie można było dostać 100 punktów, po 50 za każdą część.
- Egzamin wypadł lepiej niż październikowa próba, ale jego wyniki nie są w pełni satysfakcjonujące - powiedziała "NTO" Barbara Josiak, wicedyrektor OKE we Wrocławiu.

Opolscy gimnazjaliści lepiej poradzili sobie z częścią humanistyczną. Średni wynik za nią wynosi 29,7 pkt. Znacznie lepiej wypadły zadania badające odbiór i rozumienie tekstu (średnio 17 punktów na 25 możliwych) niż tworzenie własnego tekstu (średnio 12,7 pkt na 25 możliwych).
W części matematyczno-przyrodniczej średni opolski rezultat to 26,6 pkt. Tutaj uczniowie najlepiej radzili sobie z wyszukiwaniem i stosowaniem informacji. Bardzo słabe wyniki osiągnęli w zadaniach sprawdzających stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania konkretnych problemów. Podobnie było na egzaminie próbnym, co potwierdza spostrzeżenia, że nasze szkoły wbijają uczniom do głowy wiedzę, ale nie uczą ich, co mają z tą wiedzą zrobić; do czego im się ona może przydać.

Egzamin gimnazjalny jest obowiązkowy. Trzeba go napisać, żeby ukończyć szkołę, ale jego wynik nie ma wpływu na promocję (to znaczy, że nie można go oblać). Wyniki mają natomiast znaczenie przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.
Wczoraj dyrektorzy opolskich gimnazjów odbierali wyniki swoich szkół w Opolu, Nysie, Brzegu, Kluczborku i Kędzierzynie-Koźlu. Dzisiaj nauczyciele będą je analizować z uczniami.
- Wyniki i analiza jakościowa, którą przygotują pracownicy OKE, to cenny materiał do dyskusji w gronie nauczycielskim - uważa Barbara Josiak. - Pokazują one słabości procesu dydaktycznego, rafy, na które wpadają uczniowie, i pożądane kierunki dalszej pracy.
OKE najbardziej zaniepokoił fakt, że w niektórych szkołach nauczyciele mający dostęp do arkuszy egzaminacyjnych poprawiali odpowiedzi swych wychowanków.
- To nas zmroziło, bo świadczy o wyjątkowym braku odpowiedzialności - podkreśla Josiak. - Będziemy o tych przypadkach informować właściwe kuratoria.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3