Z zagranicy sprowadzamy młodsze auta

Sławomir Draguła sdraguł[email protected] 077 44 32 587
Spadła liczba sprowadzanych samochodów. (fot. sxc)
Spadła liczba sprowadzanych samochodów. (fot. sxc)
W maju tego roku na Opolszczyznę sprowadzono o ponad 1000 używanych samochodów mniej niż rok temu.

Jak podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w maju umocniła się widoczna w ostatnich miesiącach rosnąca tendencja importu używanych samochodów do Polski.

Zobacz: Polacy coraz częściej kupują drugie auto

62 230 sprowadzonych aut jest to o 6,7 proc. więcej niż odnotowano miesiąc wcześniej i aż o 46 proc. więcej od najmniejszego importu w bieżącym roku (w lutym – 42 621 aut).

Jednak i tak import tegoroczny nie ma się co równać z ubiegłorocznym

- W maju 2008 roku na Opolszczyznę trafiło 2956 samochodów – wyjaśnia Agnieszka Skowron z Izby Celnej w Opolu. – W maju tego roku 1757 samochodów.

O ile w pierwszym kwartale 2009 roku sprowadzono do Polski 137 473 używanych samochodów osobowych, w ciągu dwóch miesięcy II kwartału import aut osiągnął już poziom 120 552 sztuk. Wciąż jednak liczba sprowadzonych od początku roku aut, która wyniosła 258 025 sztuk, jest mniejsza na przestrzeni ostatnich pięciu lat (od momentu przystąpienia Polski do UE.). Spadek w stosunku do antologicznego okresu ubiegłego roku wynosi 25,8 proc.

Udział samochodów sprowadzonych spoza Unii w ogólnej liczbie importowanych do kraju aut jest niewielki (niespełna 2,6 proc.): spoza UE sprowadzono od początku roku 6 482 auta (minus 30,2 proc.).

Zobacz: Kupujemy wiekowe samochody

Wszystkie izby celne odnotowały znacznie mniej zgłoszeń do rejestracji. Wskaźniki spadku wahają się od 37,4 proc. w rejonie kujawsko-pomorskim do 14,4 proc. w woj. Świętokrzyskim czy 12,5 proc. w Wielkopolsce. To oczywiście Wielkopolska jest regionem, gdzie sprowadza się najwięcej używanych aut – od początku roku prawie 45 tysięcy sztuk. Na Mazowszu zgłoszono do rejestracji 29,2 tys. aut (-21 proc.), a na Śląsku 25,6 tys. sztuk (-27,2 proc.).

Systematycznie poprawia się struktura wiekowa sprowadzanych do kraju samochodów. Najmłodsze, w wieku do 4 lat, stanowią obecnie 11 proc., a eksploatowane przez 4 do 10 lat to 43,6 proc. tegorocznego importu.

Największą grupę wciąż jednak stanowią najstarsze auta, użytkowane ponad 10 lat – po pięciu miesiącach roku mają 45,4 proc. udziału w rynku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska