Za te produkty w sklepach spożywczych płacimy najwięcej. Rekordowo dużo zapłacimy za keczup czy majonez!

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Na wyniki dodatków spożywczych wpływają ceny energii, surowców oraz opakowań. A w przypadku tych dóbr nie możemy spodziewać się spadków.
Na wyniki dodatków spożywczych wpływają ceny energii, surowców oraz opakowań. A w przypadku tych dóbr nie możemy spodziewać się spadków. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
We wrześniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o ponad 10 proc. Co oznacza, że kolejny miesiąc z rzędu dynamika wzrostu cen spada. Mocny spadek cen w relacji rocznej odnotowały art. tłuszczowe – niemal o 1/5. Na niewielkim minusie znalazł się także nabiał. Na przeciwnym biegunie znajdują się dodatki spożywcze, jak ketchupy, majonezy, czy musztardy i przyprawy, które podrożały o 32,2 proc. rok do roku. W czołówce znalazła się także chemia gospodarcza oraz art. dla dzieci.

Spis treści

O ile więcej płaciliśmy we wrześniu za zakupy spożywcze

Jak wynika z najnowszego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”, autorstwa UCE RESEARCH i Uczelni WSB Merito, we wrześniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o 10,1 proc. rdr. – Widać, że dynamika wzrostu cen kolejny miesiąc z rzędu spada, ale wzrosty wciąż utrzymują się na dwucyfrowym poziomie – podkreślają autorzy raportu.

– Gorący okres przedwyborczy był czasem wielu obietnic i powodem obniżenia cen paliw oraz stóp procentowych. Niektóre z tych działań przełożyły się na decyzje producentów i przyczyniły się do mniejszych podwyżek cen ich produktów. Jednak nadal jesteśmy w trendzie wzrostu cen, choć już nie o 50 proc., rok do roku, a średnio o 10-20 proc. rdr. – komentuje dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.

Z kolei dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito zaznacza, że „spadek dynamiki nie oznacza, że schodzimy ze szczytu drożyzny".

Z wrześniowego badania wynika, że najtańszym sklepem została Biedronka. Na drugim miejscu znalazł się Lidl. Podium zamyka Auchan.

Gdzie po najtańsze zakupy. W pierwszej trójce Biedronka, Lid...

TOP3 najbardziej drożejących produktów

Według raportu, w większości analizowanych kategorii wzrosty cen w relacji rocznej były jednocyfrowe – od 1,1 proc. do 32,2 proc. rdr. Ten najwyższy zanotowały dodatki spożywcze, czyli ketchupy, majonezy, musztardy, przyprawy. – Na wyniki dodatków spożywczych wpływają ceny energii, surowców oraz opakowań. A w przypadku tych dóbr nie możemy spodziewać się spadków. W obliczu zwiększonych kosztów produkcji, wytwórcy podwyższają ceny swoich towarów, zwłaszcza tych o dłuższym terminie przydatności – wyjaśnia dr Rybacka.

Na drugiej pozycji w rankingu drożyzny jest chemia gospodarcza ze wzrostem o 25,1 proc. rdr. Dr Orpych podwyżkę tłumaczy wysokimi cenami energii i paliw. – Do tego dochodzi rosnąca presja na wynagrodzenia, wywołana głównie inflacją. Ponadto do tej kategorii zalicza się art. branży papierniczej, a ta już od dłuższego czasu sygnalizowała, że niedobory i wysokie ceny celulozy przełożą się na podwyżki. Zakłócone dostawy tego surowca z Chin i z Rosji to praprzyczyny obecnego poziomu cen. Producenci, dystrybutorzy i sklepy, chcąc utrzymać poziom przychodów, przerzucają rosnące wydatki na klientów – wyjaśnia.

Na trzecim miejscu są art. dla dzieci ze średnią podwyżką o 16,6 proc. rdr. W sierpniu zdrożały o 19,5 proc. rdr. – Jestem przekonany, że o takim wyniku zadecydowała specyfika kategorii. Poszukując oszczędności, gospodarstwa domowe ustalają pewne priorytety. Art. dla dzieci są bardzo wysoko w tej hierarchii. Tym samym popyt na nie jest wysoki, a to ma wpływ na poziom cen – tłumaczy dr Orpych.

Tuż za podium znalazły się słodycze i desery ze średnim wzrostem o 13,6 proc. rdr. Natomiast piątą pozycję zajmują warzywa, które we wrześniu rdr. podrożały średnio o 13,5 proc. Poza pierwszą piątką jest pieczywo (12,9 proc. rdr.). Dalej w zestawieniu są środki higieny osobistej (9,5 proc.). Z kolei napoje bezalkoholowe rdr. poszły w górę o 9,1 proc., a używki – o 7,8 proc. rdr.

Te kategorie mniej drożeją, bo ich konsumpcja schodzi na dalszy plan. Powody wykraczają poza ograniczenia budżetowe. Liczy się też rosnąca świadomość Polaków, związana ze zdrowym odżywianiem – zwraca uwagę ekspertka.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że kolejny raz od czterech miesięcy dynamika wzrostu cen nie poszła w górę we wszystkich kategoriach. Na 17 analizowanych 15 zanotowało skoki. Z tego schematu wyłamały się art. tłuszczowe. Tym razem dynamika podwyżek cen w tej kategorii spadła rdr. o 21,2 proc., a poprzednio – o 24,5 proc. Na niewielkim minusie znalazł się teraz również nabiał – 0,7 proc. rdr.

– Obie kategorie nie stanowią zaskoczenia. Sieci handlowe, celem konkurowania o klientów przy spadku sprzedaży detalicznej, ogłaszają liczne promocje. Większość z nich ujmuje masło. Dodatkowo jednym z największych importerów mleka na świecie są Chiny, w których zauważalne jest wyhamowanie konsumpcji. Przy słabszym popycie i utrzymującej się podaży ceny nabiału i tłuszczów mogą zachowywać mniejszą dynamikę wzrostu cen – tłumaczy dr Rybacka.

Co dalej z cenami na sklepowych półkach?

Dr Orpych spodziewa się, że ogólny spadek dynamiki wzrostu cen nadal będzie kontynuowany. Przewiduje, że jednocyfrowa wartość ww. indeksu zostanie zaobserwowana już w danych za październik, przy założeniu niezmienności wszystkich branych pod uwagę czynników.

Do tego dr Rybacka dodaje, że po długotrwałych wzrostach cen nie możemy oczekiwać dynamicznych spadków. Oczywiście rdr. dynamika wzrostów będzie już stosunkowo mniejsza. Ekspertka przypomina jednak, że na ceny wielu produktów wpływają czynniki makroekonomiczne w skali światowej, a na nie oddziałują np. konflikty zbrojne w Ukrainie czy Izraelu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Za te produkty w sklepach spożywczych płacimy najwięcej. Rekordowo dużo zapłacimy za keczup czy majonez! - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska