Cudzoziemcy ubiegający się o wydanie zezwolenia na pracę nie muszą już przechodzić dwuetapowego procesu (przyrzeczenie, zezwolenie), a jedynie potrzebują zezwolenie. Wydane może być maksymalnie na okres trzech lat.
Nowa ustawa wprowadza rozróżnienie na pięć typów zezwoleń (od „A” do „E”). Podzielone są w zależności od podmiotu powierzającego wykonywanie pracy i typu pracy, którą ma wykonywać:
A - dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy z podmiotem, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ponad 90 proc. wpływających wniosków)
B - dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę polegającą na pełnieniu funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji przez okres przekraczający 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy
C - dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę u pracodawcy zagranicznego, delegowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na okres przekraczający 30 dni w roku kalendarzowym do oddziału lub zakładu podmiotu zagranicznego, jego podmiotu zależnego lub podmiotu powiązanego długoterminową umową o współpracy z pracodawcą zagranicznym
D - dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę u pracodawcy zagranicznego, nieposiadającego oddziału, zakładu lub innej formy zorganizowanej działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, delegowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu realizacji usługi o charakterze tymczasowym i okazjonalnym (usługa eksportowa)
E - dotyczy cudzoziemca wykonującego pracę u pracodawcy zagranicznego, delegowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na okres przekraczający 3 miesiące w ciągu kolejnych 6 miesięcy w innym celu, niż wskazany w pkt 2 – 4
Nowa ustawa precyzuje właściwość wojewodów do wydania poszczególnych typów zwolnienia, warunki jego uzyskania oraz właściwość miejscową starosty udzielającego informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy.
Ustawa nakłada również obowiązki na pracodawcę
Pracodawca zobowiązany jest między innymi do tłumaczenia umowy o pracę na język zrozumiały dla cudzoziemca, odpowiednie określenie wysokości wynagrodzenia, niezwłocznego informowania organu wydającego zezwolenie o niepodjęciu przez cudzoziemca pracy w okresie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia ważności zezwolenia lub jej zakończenia wcześniej niż 3 miesiące przed upływem ważności.
W ustawie określone są również przypadki, kiedy wydane zezwolenie zachowuje lub może zachować ważność. Dotyczy to również przypadków, w których wojewoda wydaje decyzję o odmowie wydania zezwolenia.
Zaś starosta zobowiązany jest do określenia jednolitego wzoru i trybu przekazywania informacji na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy, jak również do wydania takiej informacji w terminie od 7 lub od 14 dni od dnia złożenia oferty w przypadku organizowania rekrutacji.
Również ustalono wzór informacji o zmianach dotyczących między innymi zatrudnienia cudzoziemca i danych pracodawcy, przekazywanych do organu wydającego zezwolenie przez pracodawcę.
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.5/images/video_restrictions/0.webp)
Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?