30 dni do wyborów. Kandydaci do tablicy!

Fot. Archiwum
Przez najbliższe cztery tygodnie będziemy zadawać kandydatom na burmistrzów Nysy i Prudnika pytania na temat problemów gminy.

Do godzin południowych w środę oficjalnie żaden z kandydatów nie zarejestrował swojej kandydatury. Nasza lista może być więc niepełna, bowiem opieraliśmy się tyko na nieoficjalnych informacjach. W nyskiej ankiecie z powodu choroby odmówił udziału Stanisław Buczkowski z Forum Samorządowego 2002. Dwaj kandydaci z Prudnika nie chcieli się wypowiadać przed oficjalnym zarejestrowaniem. Innych kandydatów prosimy o kontakt z redakcją i zapraszamy do ankiety za tydzień.

W tym tygodniu kandydatów z Nysy zapytaliśmy, jak w ciągu czterech najbliższych lat zamierzają rozwiązać problem korków w mieście i usprawnić komunikację?

Jolanta Barska
Jolanta Barska

Piotr Liniewski

Piotr Liniewski, Nyska Regionalna Izba Gospodarcza:

Z pewnością będę kontynuował starania przedsiębiorców z NRIG, którzy 5 lat temu jako pierwsi podjęli zaniechany temat obwodnicy i ponownie dali impuls do działań po spotkaniu z Wojewodą Opolskim i zainteresowanymi w grudniu 2009. Ze względu na sytuację budżetową i cięcia wydatków drogowych niezbędny może być powrót do pierwotnej koncepcji, tj. realizacji etapami, poczynając od odcinka północnego obwodnicy. W obliczu zamknięcia ruchu na ul. Słonecznej, nad tamą, pilną sprawą staje się nowa przeprawa mostowa przez Nysę Kłodzką. Spośród kilku koncepcji najlogiczniejszą wydaje się budowa takiej przeprawy dla ruchu osobowego na istniejącej tamie między Wyspiańskiego i Saperską. W centrum Nysy na pewno będę dążył do stopniowego wyprowadzenia ruchu z Rynku, przy odpowiednich zmianach i wykorzystaniu niedocenianego ciągu komunikacyjnego, który omija ścisłe centrum, tj. Piastowska-Szopena-Gierczak.

Jacek Chwalenia
Jacek Chwalenia

Jolanta Barska

Jolanta Barska, Komitet Wyborczy Jolanty Barskiej:

W opracowanym w 2008 roku "Studium rozwoju układu komunikacyjnego gminy" za kluczowe uznano przeniesienie ruchu tranzytowego poza miasto, czyli wybudowanie obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 46 oraz nr 41 wraz z kolejną (trzecią) przeprawą mostową. Już w styczniu 2007 r. rozpoczęłam zdecydowane działania mające doprowadzić do budowy obwodnicy, o czym jeszcze kilka lat temu nie było mowy. Dziś wykonywana jest dokumentacja projektowa. Będę zabiegać, aby rozpoczęcie budowy nastąpiło w 2012 roku. Czynimy wspólne z władzami województwa i powiatu starania, by zarówno w projektowaniu i realizacji przebudowy zbiornika Nysa doprowadzić do budowy kolejnej, czwartej przeprawy mostowej wraz z drogami od ul. Saperskiej do ul. Orzeszkowej. Obecnie, wspólnie z GDDKiA oraz powiatem, realizujemy budowę ronda u zbiegu ulic Szlak Chrobrego, Ujejskiego, Kościuszki i Mostowej. Na ten cel przeznaczyliśmy 1,2 mln zł.

Jarosław Pilc
Jarosław Pilc

Jacek Chwalenia

Jacek Chwalenia, Prawo i Sprawiedliwość:

Budowa obwodnicy przez 4 lata jest nierealna. Realna jest reorganizacja ruchu: 1. Zmiana funkcjonowania i atrakcyjności komunikacji miejskiej. Dostosowanie tras i rozkładów jazdy do potrzeb mieszkańców. Tanie bilety czasowe, przystanki przesiadkowe, skomunikowanie przejazdów. Potrzebne jest współdziałanie mieszkańców i zmiana przyzwyczajeń. Zmniejszą się korki, skorzystają mieszkańcy, zadbamy o środowisko. 2. Realna jest budowa przeprawy mostowej związana z remontem tamy jeziora. Zadaniem burmistrza będzie doprowadzenie do tego, aby był to pierwszy etap inwestycji. 3. Zmiana organizacji dla ruchu wielko i średnio gabarytowego przy współpracy wszystkich zarządców dróg. Stworzenie prostego i skutecznego systemu monitoringu i informacji dla kierowców. 4. Stworzenie systemu parkingów na obrzeżach miasta i ich komunikacja z centrum. Nysy nie trzeba ratować, Nysę trzeba dobrze zorganizować!

Zbigniew Szlempo
Zbigniew Szlempo

Jarosław Pilc

Jarosław Pilc, Silna Nysa:

Doskonale wiem, co czują nysanie, którzy chcąc sprawnie wrócić po pracy do domu tkwią w korkach. Najważniejsza jest obwodnica miasta, która pozwoli wyprowadzić tranzyt. Jej częścią musi być dodatkowa przeprawa przez Nysę Kłodzką - ona udrożni ruch. Rola Gminy i Burmistrza jest tu bardzo ważna, choć pośrednia, bo są to zadania centralne. Burmistrz powinien dopilnować, by to, co zostało obiecane i zapisane w krajowych dokumentach programowych, zostało w pełni zrealizowane. Z całą pewnością należy działać również lokalnie - Nysa korkuje się w zasadzie w trzech miejscach: w okolicach mostu Kościuszki, przy rondach pomiędzy mostem Bema oraz na skrzyżowaniu ul. Moniuszki, Celnej i Prudnickiej. Konieczna jest ścisła współpraca z nyską "drogówką" oraz lepsza organizacja ruchu w celu utworzenia tzw. "zielonej fali". I trzeba działać natychmiast, bo problem jest już po prostu nieznośny!

Jacek Suski
Jacek Suski

Zbigniew Szlempo

Zbigniew Szlempo, Komitet Wyborczy Ligi Nyskiej:

Przede wszystkim trzeba ostro zabrać się do roboty i jako gmina, czyli gospodarz wziąć inicjatywę w swoje ręce bez względu na to, czyja to jest droga powiatowa wojewódzka czy krajowa. Natychmiast przystąpić do budowy trzeciego mostu, gdyż tylko trzecia przeprawa przez rzekę może rozładować ruch w mieście położonym po obu stronach rzeki. Na finansowanie tej inwestycji sięgnąć po wszystkie możliwe środki i fundusze zewnętrzne. Aby urealnić realizację inwestycji i ją przyśpieszyć z własnych środków wykonać dokumentację techniczną i wówczas występować do innych źródeł, ale już realizując to zadanie. Jednym słowem jako burmistrz wybuduję trzeci most . Trzeba również usunąć wszystkie małe miejscowe niegodności w ruch miejskim i na obrzeżach, kierując się logiką i praktycznymi uwagami mieszkańców gminy.

Piotr Zenowicz
Piotr Zenowicz

Jacek Suski

Jacek Suski, Platforma Obywatelska:

Do najważniejszych, najpilniejszych zadań w gminie Nysa należy remont jeziora nyskiego łącznie z regulacją rzeki oraz wyprowadzenie ciężkiego ruchu z miasta czyli budowa obwodnic w kierunku Opola i Wrocławia, a także w kierunku Gliwic. Z uwagi na ciągły wzrost liczby samochodów konieczne staje się usprawnienie ruchu w mieście, w tym budowa kolejnego mostu przez rzekę oraz poprawa ciągów komunikacyjnych tj. ronda, sygnalizacja świetna itp. O ile budowa obwodnic zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez Ministerstwo Infrastruktury do realizacji w latach 2012 do 2014 jest faktem, (trzeba to stale pilnować i monitorować), to budowa kolejnego mostu jest nowym wyzwaniem dla władz miejskich. Ta kadencja powinna doprowadzić do zrealizowania zaległości w budowie dróg, szczególnie w mieście. Wszystkie drogi będą miały nawierzchnię twardą, a gros pieniędzy przeznaczy się na remonty dróg już istniejących. z

Piotr Zenowicz

Piotr Zenowicz, Forum Samorządowo-Gospodarcze:

Wraz z coraz większą liczbą pojazdów na drogach utrudnienia w ruchu stają się dużą bolączką nie tylko w mieście Nysa. Sam jestem uczestnikiem tych trudności i wiem, że rozwiązaniem na tę chwilę jest przebudowa możliwych skrzyżowań na ruch okrężny, jednak są to działania awaryjne. W Nysie potrzeba już co najmniej jednej, a może nawet dwóch dodatkowych przepraw przez rzekę. Na pewno bezpieczeństwo poprawiłaby większa liczba ścieżek rowerowych, których sam w wolnych chwilach jestem uczestnikiem, gdyż lubię tę formę spędzania wolnego czasu. Oczywiście nie będę oryginalnym, jeśli powiem, że miastu jak powietrza do oddychania potrzebna jest jedna bądź nawet dwie obwodnice aby ruch kołowy omijał miasto.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska