Akademia PARP: Jak przygotować się do badania rynku

Oprac. Edyta Hanszke
Internetowe szkolenia ma taką samą wartość, jak przeprowadzone z wykorzystaniem książek. (fot. archiwum/mj)
Internetowe szkolenia ma taką samą wartość, jak przeprowadzone z wykorzystaniem książek. (fot. archiwum/mj)
Ten element działalności gospodarczej jest istotny podczas kryzysu, kiedy klienci każdą złotówkę oglądają dwa razy.

Jak być lepszym od konkurencji na rynku nasyconym podobnymi towarami i usługami? Jak przebić ofertę rywali? - nad tym zastanawia się każdy menedżer. I każdy z nich wie, że potrzebne byłoby wiarygodne badanie.

Zobacz: Twój głos jest ważny dla regionalnego biznesu

Te realizowane przez wyspecjalizowane firmy są kosztowne i przez to rzadko znajdują się w zasięgu finansowym mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Inne rozwiązanie to samodzilne korzystanie z zestawień statystycznych, analiz oraz prognoz publikowanych przez duże ośrodki badawcze. Wyniki takich badań, choć mogą być interesujące, nie są najważniejsze dla małej firmy. Zwykle ma ona ściśle określone, wąskie grono odbiorców.

Jest znacznie bliżej swoich klientów niż korporacje, dzięki czemu ma unikalną możliwość pozyskiwania informacji ze źródła. Powinna wykorzystać ten atut. Szybka reakcja na zmiany nastrojów pozwoli utrzymać konkurencyjność.

Zobacz: Przedsiębiorcy boją się korzystać z internetu

Zanim jednak zaczniemy zadawać pytania klientom, musimy wiedzieć, po co to robimy. Podstawą jest określenie problemu badania. Musimy pamiętać, że własnymi siłami nie jesteśmy w stanie sprawdzić wszystkiego.

Na wstępie należy zadać sobie pytanie: Co chcemy sprawdzić? Jeżeli interesuje nas rozwój i wizja przyszłości - zacznijmy od rozpoznania potencjalnego zainteresowania nowymi produktami. Badanie takie można przeprowadzić poddając ocenie klientów, np. próbki towarów lub przeprowadzając wśród nich krótką ankietę dotyczącą ich potrzeb.

Warto  pomyśleć nie tylko o badaniu własnych klientów, ale również obserwacji naszej konkurencji. Zabawmy się w „tajemniczego klienta” (Mystery Client - badanie przeprowadzane przez tajnych audytorów, którzy wcielając się w rolę klienta, weryfikują jakość obsługi). Metoda ta przyszła do nas z Zachodu, ale jest coraz częściej wykorzystywana przez firmy, które chcą skontrolować swoje własne placówki.

Zobacz: Opolscy przewoźnicy biją się o klientów

Można także wykorzystać ją, aby sprawdzić, jaki poziom obsługi klienta reprezentuje nasza konkurencja. Nie wygrywamy bowiem ceną, ale indywidualnym, wyjątkowym podejściem do klienta i profesjonalną obsługą.

Rynek można badać na wiele sposobów. Wszystko to wydaje się oczywiste, ale badania rynku są tylko pozornie proste  - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jednak możemy narazić się na popełnienie błędów, które sprawią, że wynik będzie niewiarygodny.

Rozwiązaniem jest zdobycie gruntownej wiedzy na temat metod badań i analizy wyników. 

Akademia PARP oferuje darmowe szkolenie o „Badaniu rynku”. Więcej na portalu: www.akademiaparp.gov.pl

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska