Budowa południowej obwodnicy Opola. Koszty są olbrzymie! Miasto wnioskuje do Polskiego Ładu o pieniądze na inwestycję

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Budowa obwodnicy południowej Opola. Bez pomocy państwa droga nie powstanie. Mają też pomóc opolscy parlamentarzyści.
Budowa obwodnicy południowej Opola. Bez pomocy państwa droga nie powstanie. Mają też pomóc opolscy parlamentarzyści. Facebook prezydenta opola
Koszt budowy obwodnicy południowej Opola to nawet miliard złotych. Miasto takich funduszy nie ma. W związku z tym szuka pomocy, gdzie się da. Złożyło już też wniosek do programu Polski Ład, z którego stara się pozyskać dofinansowanie w wysokości 250 milionów złotych.

W opolskim ratuszu odbyło się spotkanie władz miasta z opolskimi parlamentarzystami dotyczące budowy obwodnicy południowej Opola.

Jak poinformował Adam Leszczyński, rzecznik prasowy prezydenta Opola, zaproszenia zostały wystosowane do wszystkich opolskich parlamentarzystów.

Przyszli natomiast Tomasz Kostuś, Witold Zembaczński i Ryszard Wilczyński z Koalicji Obywatelskiej oraz Ryszard Galla z Mniejszości Niemieckiej a także dyrektor biura wiceministra Marcina Ociepy ze Zjednoczonej Prawicy.

Urząd miasta tłumaczy, że nie ma pieniędzy na wybudowanie obwodnicy południowej, ponieważ byłaby to największa, a zarazem najdroższa inwestycja w historii istnienia Opola. Przy dzisiejszych realiach koszt całej drogi mógłby wynieść nawet miliard złotych!

- Robimy wszystko, by ta ważna dla Opola, ale nie tylko, trasa powstała, a bez pomocy naszych posłów może to być trudne - mówi Adam Leszczyński.

Niestety zgodnie z prawem inwestycji tej nie może sfinansować Generalna Dyrek Dróg Krajowych i Autostrad.

Prawo bowiem jest takie, że w granicach miast na prawach powiatu, a takim właśnie jest Opole, to prezydent pełni funkcję zarządcy wszystkich dróg publicznych z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Chodzi tu m.in. o budowy, przebudowy, remonty i utrzymanie traktów.

W związku z tym miasto szuka pomocy, a zwłaszcza funduszy gdzie się da. Złożyło już też wniosek do programu Polski Ład, z którego stara się pozyskać dofinansowanie na budowę pierwszego odcinka obwodnicy południowej. Chodzi o 250 milionów złotych.

- Jeśli dostalibyśmy te fundusze, budowa tej drogi mogłaby ruszyć - mówi Adam Leszczyński.

Urząd miasta już od kilku lat posiada dokumentację techniczną obwodnicy południowej wraz z budową nowego mostu przez Odrę.

Trasa mająca po dwa pasy ruchu w obu kierunkach miałaby się rozpoczynać na węźle na ul. Niemodlińskiej, krzyżować się z ul. Krapkowicką, przechodzić przez rzekę i kończyć się na rondzie im. Szczakiela przy ul. Strzeleckiej, gdzie ma się włączać w istniejącą już obwodnicę północną Opola.

- Jednak w pierwszym etapie chcemy wybudować odcinek od węzła na ulicy Niemodlińskiej do ul. Krapkowickiej - kończy Adam Leszczyński.

od 12 lat
Wideo

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jaN
Aha, 250 mln., czyli dokładnie tyle ile kosztuje nikomu niepotrzebny stadion
G
Głupi Głupszy Kowalski
8 sierpnia, 22:05, Gnido:

A to niby którzy "parlamentarzyści" maja pomóc w tym zdobywaniu kasy , ci z czwartej foty? hahahahahahaha! już to widzę hahahaha

:):):)

9 sierpnia, 10:37, Buhahaha:

Dokładnie masz rację. Ci parlamentarzyści będą walczyć o kasę na obwodnicę. Buhahaha. A najbardziej waleczny będzie Galla i Zembaczyński. Dwa nieroby.

A gdzie był największy krzykacz, plujący janusz kowalski, potomek Rocha Kowalskiego któremu przynosi wstyd ??

o
opolanin
8 sierpnia, 15:32, czarek:

Niestety wiśnia wolał władować setki milionów w stadion dla garstki kopaczy!!! Mieli stadion i na tym poziomie kopania w bala wystarczył w zupełności!!! A teraz łazi wiśnia i skomli bo kaski nie ma!!!

8 sierpnia, 16:53, Szkoda słów na polemikę:

Gdzie Ci kopacze mieli grać jak stadion nie spełnia wymogów, już teraz będą wynajmować stadion w Bełchatowie. Nie wiesz, ale się odezwiesz. Najlepiej zaorać wszystko bo zaraz któryś wyskoczy z krzywym chodnikiem.

Na pięknym stadionie w Grudzicach który to teren Wiśniewski zamienił z p.Wójcikiem na najbardziej atrakcyjną działkę w centrum Opola gdzie już budowane są apartamentowce. Tam właśnie mają grać ci specjaliści od kopania a fanatycy tego sportu niech siedzą wkoło na trawie. Wydawanie setek milionów na ten pomnik Wiśniewskliego długo zostanie zapamiętany temu panu przez mieszkańców. Dziś ogłosił Wiśniewski że będzie startował w wyborach na posła. Skandal

S
STE
Wyjście z sytuacji jest - całą obwodnicę południową ogłosić jako (jednozdaniową) drogę ekspresową finansowaną z budżetu państwa. Ale wtedy trzeba mieć rozmach i od razu tą trasę połączyć z "grzybkiem" przed Wrzoskami bez potrzeby przejazdu przez okolice cmentarzu i Karolinki.

Wtedy w Opolu byłaby południowa "państwowa" obwodnica miasta i północna "samorządowa"

Inny sposób to odpuszczenie zupełne tej trasy w pełnym przebiegu i skupienie się jedynie na budowie mostu od Krapkowickiej do Popiełuszki. Wtedy zamiast obwodnicy wschód - zachód może jednak lepiej budować trasę płn-płd od ul. Strzeleckiej przez Malinę, Grotowicę, most na Odrze do Boguszyc i dalej na zjazd A4. Wtedy taka trasa też miałaby szansę na rządowe finansowanie.
G
Gość
9 sierpnia, 8:48, Jurek:

Stadion jest potrzebny i droga tez, dlatego obie inwestycje powinny być zrealizowane

To mierz potrzebny na możliwości, bo potrzeby są duże tylko nie wszystko jest możliwe i rozsądne głowy powinny mieć jakieś priorytety.

Ale polityka przyzwyczaiła się że pieniądze są niczyje dlatego buduje się to na co właśnie dają pieniądze. Z własnych środków budowałby się napewmo inaczej. Dlatego to wszystko kiedyś pier.

T
Taka prawda
9 sierpnia, 8:50, Jurek:

Opole to jedyne miasto wojewódzkie w wąskimi drogami wlotowymi do miasta. Ok. centra można wyłączać z ruchu, ale wjazdy od strony Strzelec, Częstochowy, Wrocławia czy Krapkowic powinny być szerokimi drogami dwupasmowymi prowadzącymi do parkingów!!!!!!!

Jurek Ty tu najrozsądniej piszesz i o drogach wlotowych i o stadionie. Masz absolutnie rację. Szacun.

B
Buhahaha
8 sierpnia, 22:05, Gnido:

A to niby którzy "parlamentarzyści" maja pomóc w tym zdobywaniu kasy , ci z czwartej foty? hahahahahahaha! już to widzę hahahaha

:):):)

Dokładnie masz rację. Ci parlamentarzyści będą walczyć o kasę na obwodnicę. Buhahaha. A najbardziej waleczny będzie Galla i Zembaczyński. Dwa nieroby.

J
Jurek
Opole to jedyne miasto wojewódzkie w wąskimi drogami wlotowymi do miasta. Ok. centra można wyłączać z ruchu, ale wjazdy od strony Strzelec, Częstochowy, Wrocławia czy Krapkowic powinny być szerokimi drogami dwupasmowymi prowadzącymi do parkingów!!!!!!!
J
Jurek
Stadion jest potrzebny i droga tez, dlatego obie inwestycje powinny być zrealizowane
M
Mimek
Jak trwoga to do Boga. Szkoda, że Wiśniewski pokłócił się z prawicą. Najpierw ją wspierał, to ona mu pomogła na stołek wejść, to ona załatwiła mu elektrownię i tereny dobrzenia, a teraz taka wtopa.
o
olek
Droga jest potrzebna dla Opola i to fakt. Mam nadzieję, że dogadają się.
K
Kizior
8 sierpnia, 19:52, Arnoult:

"Te zadanie"?

Apeluję o korektę, fachowe dziennikarstwo, poprawną polszczyznę. To, jak napisany jest ten artykuł, to wstyd.

Wstyd to jest to, że matka cie urodziła i dumy jej to nie przynosi.

D
Darek
8 sierpnia, 15:32, czarek:

Niestety wiśnia wolał władować setki milionów w stadion dla garstki kopaczy!!! Mieli stadion i na tym poziomie kopania w bala wystarczył w zupełności!!! A teraz łazi wiśnia i skomli bo kaski nie ma!!!

8 sierpnia, 16:53, Szkoda słów na polemikę:

Gdzie Ci kopacze mieli grać jak stadion nie spełnia wymogów, już teraz będą wynajmować stadion w Bełchatowie. Nie wiesz, ale się odezwiesz. Najlepiej zaorać wszystko bo zaraz któryś wyskoczy z krzywym chodnikiem.

8 sierpnia, 16:58, Opolanin2:

A Ty wogole znasz się na sporcie? Sprowadzają zagranicznych zawodników bo toną. Ta drużyna nie ma potencjału i nie będzie miała. Dlaczego? Bo Opole musi mieć duże firmy, które zainwestują w sport. Przyciągną zawodników. Tych firm nie ma w Opolu a są w Skarbimierzu i Ujezdzie. Nikt w Opolu nie inwestuje i tu jest problem. Sport lubi duże pieniądze a nie komunalną spółkę ECO. To za mało.

8 sierpnia, 21:17, Szkoda słów na polemikę:

Ty na pewno znasz się na wszystkim, tak jak i kolega Darek.

Nigdy nie twierdziłem, że znam się na wszystkim. Znam natomiast takich, którzy przypisują sobie monopol na wszechwiedzę i krynicę wszelkiego oświecenia, a znajdują ich głównie w ławach opozycji i ich zwolenników. Ostatnio cywilizowaniem zacofanych Polaków, popierających demokratycznie wybraną większość zajęli się też mocno Niemcy, a szczególnie Pan Weber. Ale wracając do tematu, to nie spotkałem jeszcze nikogo, kto cieszyłby się z budowy stadionu. Tylko tyle i aż tyle. Pozdrawiam!

D
Darek
Zamiast nikomu niepotrzebnego stadionu, trzeba było te środki (200 mln zł) przeznaczyć na budowę obwodnicy!!!!
A
Adam
8 sierpnia, 15:32, czarek:

Niestety wiśnia wolał władować setki milionów w stadion dla garstki kopaczy!!! Mieli stadion i na tym poziomie kopania w bala wystarczył w zupełności!!! A teraz łazi wiśnia i skomli bo kaski nie ma!!!

8 sierpnia, 16:53, Szkoda słów na polemikę:

Gdzie Ci kopacze mieli grać jak stadion nie spełnia wymogów, już teraz będą wynajmować stadion w Bełchatowie. Nie wiesz, ale się odezwiesz. Najlepiej zaorać wszystko bo zaraz któryś wyskoczy z krzywym chodnikiem.

8 sierpnia, 16:58, Opolanin2:

A Ty wogole znasz się na sporcie? Sprowadzają zagranicznych zawodników bo toną. Ta drużyna nie ma potencjału i nie będzie miała. Dlaczego? Bo Opole musi mieć duże firmy, które zainwestują w sport. Przyciągną zawodników. Tych firm nie ma w Opolu a są w Skarbimierzu i Ujezdzie. Nikt w Opolu nie inwestuje i tu jest problem. Sport lubi duże pieniądze a nie komunalną spółkę ECO. To za mało.

8 sierpnia, 21:17, Szkoda słów na polemikę:

Ty na pewno znasz się na wszystkim, tak jak i kolega Darek.

A co nie można mieć swojego zdania. 300 mln za stadion w sytuacji gdzie miasto potrzebuje obwodnicy. Jest szaleństwem. Też twierdzę, że to głupota.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska