reklama

Cementownia Odra zlikwidowała kolejkę (wideo)

Artur JanowskiZaktualizowano 
Dyrekcja cementowni postanowiła także, że jedna z rumuńskich lokomotyw plus dwa wagoniki zostaną w zakładzie i będą pomnikiem historii.
Dyrekcja cementowni postanowiła także, że jedna z rumuńskich lokomotyw plus dwa wagoniki zostaną w zakładzie i będą pomnikiem historii. Sławomir Mielnik
Opolska cementownia zastąpiła wysłużone ciuchcie taśmociągiem. Kolejka wąskotorowa słuzyła do transportu akmienia wapiennego. To kolejna inwestycja w firmie.

Niewielkie, ale silne ciuchcie przez ponad 60 lat kursowały pomiędzy ogromnym wyrobiskiem a miejscem, gdzie wapień lądował w kruszarce, a potem transportowany był do pieców Cementowni Odra przy ulicy Budowlanych.

Teraz jednak ciuchcie stoją na bocznym torze. Zastąpił je nowocześniejszy i znacznie wydajniejszy taśmociąg o długości około dwóch kilometrów. Jak tłumaczy dyrekcja cementowni - która długo przygotowywała się do tej zmiany - nie było innego wyjścia.

Po pierwsze do poczciwych ciuchci zaczynało brakować już części zamiennych (i to mimo, że jedna służyła tylko za ich dostarczyciela), po drugi były drogie w utrzymaniu i nieprzypadkowo taśmociągi już od dawna wożą wapień w innych cementowniach w Polsce.

Gdy w ubiegłym roku zapowiadaliśmy wyłączenie kolejki, cementownia Odra zapowiadała, że lokomotywy nie trafią na złom. Na razie stoją bezpieczne na bocznicy, ale wiele wskazuje na to, że co najmniej trzy z nich nie będą długo tak odpoczywać.

Zobacz film - ostatnie kolejki wąskotorowe w Opolu

Zobacz wideo »

- Wprawdzie historia tych lokomotyw w kamieniołomie się kończy, ale mamy już oferty kupna od firm, które nadal chciałyby je użytkować - zdradza Mirosław Świerczyna, kierownik kopalni w Odrze. - Drugi pomysł, który już został zaakceptowany, to przekazanie jednej z lokomotyw na coroczne licytacje, organizowanych przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Myślę, że to będzie dobra promocja naszego zakładu i miasta, a także szansa na realną pomoc dla potrzebujących.

Dyrekcja cementowni postanowiła także, że jedna z rumuńskich lokomotyw plus dwa wagoniki zostaną w zakładzie i będą pomnikiem historii.

- Służyły nam dzielnie wiele lat, a poza tym to nie tylko historia miasta, ale i przemysłu cementowego - ocenia Andrzej Rybarczyk, prezes Odry.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3