Czesi chcą budować kanał Odra - Dunaj

Daniel Polak
Potencjał Odry nie jest w naszym kraju wykorzystywany i na zmiany się nie zanosi. W strategii rozwoju Polski do 2020 roku nie ma ani jednego elementu związanego z rozwojem trasy rzecznej.
Potencjał Odry nie jest w naszym kraju wykorzystywany i na zmiany się nie zanosi. W strategii rozwoju Polski do 2020 roku nie ma ani jednego elementu związanego z rozwojem trasy rzecznej. Daniel Polak
Nasi południowi sąsiedzi ujawnili, że mają już studium wykonalności kanału Odra - Dunaj.

Polski odcinek kanału ma mieć swój początek w okolicach Kędzierzyna-Koźla i prowadzić wzdłuż Odry aż do Krzyżanowic przy granicy czeskiej. Kolejny fragment prowadziłby przez terytorium naszych południowych sąsiadów, a swój koniec miałby w Wiedniu bądź Bratysławie.

- Czesi już od wielu lat marzą o własnym porcie nad Bałtykiem - mówi BohdanTomaszek, były wojewoda opolski, a dziś doradca prezydenta Kędzierzyna-Koźla ds. gospodarczych. - Już nawet mają podpisane listy intencyjne z portem w Szczecinie.

W Kędzierzynie-Koźlu zorganizowano wczoraj konferencję dotyczącą rozwoju żeglugi na Odrze, którą zdominowała sprawa budowy kanału. Wiceprezes czeskiego Żeglarstwa i Dróg Wodnych Petr Forman przyznał, że Czesi przygotowali już tzw. studium wykonalności. Taki dokument wskazuje na to, czy inwestycja jest w ogóle możliwa do realizacji i czy się opłaca. Wynika z niego, że tak.

- Tym są bardzo zainteresowani przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność na terenach przylegających do Odry - mówił Petr Forman. Pieniądze na tę inwestycję, której budowa może pochłonąć nawet kilkadziesiąt miliardów euro, mają pochodzić m.in. z UniiEuropejskiej.

Ma ona jednak sens tylko wówczas, jeżeli zostanie zmodernizowana odrzańska droga wodna z Koźla do Szczecina. I tu jest problem. Szlak ten nie został bowiem wpisany w do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. A to oznacza, że nie możemy się starać o gigantyczne fundusze unijne na jego rozwój.

Władze Polski godzą się jedynie na to, żeby Odra osiągnęła na całym odcinku III klasę żeglowności. Oznacza to, że ma być gotowa do żeglugi statków do 1000 ton. Z kolei Unia chce dofinansowywać te szlaki, które mają IV i wyższą klasę (od 1500 ton w górę). To oznacza konieczność przebudowy niektórych mostów, śluz itd. Szacuje się, że doprowadzenie do IV klasy może kosztować około 18 miliardów złotych, tymczasem do klasy III "zaledwie" 6 mld zł.

Polscy europosłowie chcieli wprowadzenia wyjątku dla Polski i wpisania do sieci Odry przy założeniu, że ta osiągnie jedynie III klasę. W Parlamencie Europejskim odbyło się nawet głosowanie w tej sprawie, ale wniosek upadł.Okazało się, że przeciwko głosowali nawet... Czesi, z którymi razem mamy budować kanał do Dunaju.

- To tylko pokazuje, że brakowało nam dotychczas komunikacji. Jeżeli chcemy naprawdę coś osiągnąć, musimy lepiej współpracować - komentował Petr Forman. M.in. w tym celu prezydent Kędzierzyna-Koźla chce powołać tzw. Porozumienie Odrzańskie. Ma to być stowarzyszenie zrzeszające gminy leżące nad Odrą.

- Wspólnie będzie nam dużo łatwiej walczyć o tę rzekę w Warszawie - mówi Gabriela Tomik, doradca prezydenta ds. Odry. A jest o co walczyć. Okazało się bowiem, że w strategii rozwoju Polski do 2020 roku nie ma ani jednego elementu związanego z Odrą. Mało tego, transport węgla całkowicie przeniósł się z rzeki i Kanału Gliwickiego na wagony kolejowe.

W tym roku szlakiem wodnym z Gliwic nie popłynęła nawet jedna barka z węglem. Koleją ze Śląska jest on transportowany m.in. do elektrociepłowni we Wrocławiu. Paradoksalnie w stolicy Dolnego Śląska jest wyładowywany z wagonów na barki i wodą transportowany już do samej elektrociepłowni, ponieważ innej drogi nie ma. Gdy ją budowano, nie podejrzewano, że transport kolejowy wyprze wodny...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
nawiedzony

To prawda, wiem ze poszukiwana jest najlepsza trasa Kanału O-D-Ł po naszej stronie. bo do 2001 roku były trzy warianty. Poza tym trzeba być idiotą zeby budować suchy zbiornik który kiedys będzie mokry i opóźniać nadzieje Czechów. My lubimy grać durnia zamiast wziąć się do pracy, lubimy ponarzekać że innym się powodzi...a tak wogóle zobaczcie "Komu się powodzi ....na powodzi" - to chory kraj.

Z
Ziutek

Widziałem na własne oczy plany kanału Odra Dunaj zaznaczam!!!! Czeskie plany jestem pod wielkim wrażeniem -pozytywnie.Wielki szacunek dla naszych sąsiadów podają nam na tacy łakomy kąsek.Tylko rząd nie chce tego skonsumować.Bieda wszędzie, tylko warszawka się bawi- celebryci.Ten kanał da pracę wielu ludziom lokalnym przy budowie oraz po zakończeniu ,rozwój gwarwntowany.

H
Halina

Jaki z niej doradca? dwa zdania poprawnie nie potrafi wypowiedzieć, a co dopiero doradzać. Jaką ma wiedzę i przygotowanie merytoryczne? Na Odrze  pewnie zna sie tyle co kazdy mieszkaniec.  W powiecie sie nie sprawdziła więc odwołali  kobitkę ze stołka to Wantuła przygarnął w gminie. Doradca z niej jak z koziej.......... trąbka..

n
nawiedzony

lubie konie :)))))) wiosło. Kiedyś ciagnęły barki z rudą Kanałem Kłodnickim dziś czas na minimum dwie warstwy kontenerów na Odrze zebyś nie musiał zjesć szczura w ramach programu socjalnego w koziołkowie.więc daj tej Kobiecie spokój

w
wiosło

wyczytałem w artykule, że Gabriela Tomik doradcą prezydenta Tomasza Wantuły d/s Odry. Koń by się z tego usmiał. Kolejny" fachowie"c w ekipie doradców Wantuły za pieniądze podatnika.

m
moje_slowa

Przecież brakuje widy, a będzie jeszcze gorzej.

Panowie nie potrafia liczyć tylko gadać, Pewnie specjaliści przyparafialni!

s
slonzokd/pl

W te bajki na pewno nie uwierzę !!! - znowu jakaś "ogórkowa" ściema .

Przecierz Czesi już po wojnie próbowali korzystać z Odry .

Mieli do dyspozycji jeden basen portowy w Koźlu-Porcie , pływali na barkach budowanych w polskich stoczniach pod flagą firmy CSPLO - a mogło być tak fajnie gdyby już wówczas nie dokuczyła im pazerność polskich urzędów?- no i przenieśli się na Łabę do NRD

Drugi raz się chyba nie dadzą nabrać?

z
zaba

właśnie zaczynamy budowę zbiornika Racibórz dolny w zw. z tym nie ma  możliwości żeby kanał mijał zbiornik. Zatrzymać budowy też już nie można. I po makale.

G
Gość

kolejna ściema, i obiecanki bez pokrycia przez polskę. Już jeden taki projekt był. Zakładał autostradę Praga-Hradec-Wrocław. Czesi dotrzymali słowa, i autostradę do Hradca wybudowali, ale Polska chyba o projekcie zapomniała.

 

Tak samo będzie i ztym projektem. Wielkie chęci, porozumienia, a na końcu i tak się to skończy porażką. Nie chce w ogóle myśleć, ile przekrętów przy tym wyjdzie.

g
gruby

Niech Czesi odbudują Odrę aż do Szczecina a potem nam przekażą wszystko na własność. Aha, niech nie zapomną o konserwacji i żeby to robili nasze znajome firmy. A co do opłat za korzystanie z naszej Odry to na pewno się dogadamy, chociaż od razu mówimy, że tanio nie będzie.

D
Damian45

I znów burmistrz Zdzieszowic miał racje!

j
jeepes
W dniu 20.09.2013 o 06:45, Collonna napisał:

To jest akurat temat na nieonczace sie konferencje"fachowcow", studia "naukowcow", plany i wizje.Typowy  polski belkot. Cala infrastrukture, ktora zostawili Niemcy zniszczono i zapuszczono. i teraz maja dawac nanowa??Jedynie co Niemcy zrobia, to kanal po ich stronie przydolnej Odrze-ale tylko tyle, ile bedzie im potrzebny.

Jako Polakowi jest mi wstyd za to co moi rodacy zrobili z Odrą. Do dzisiaj polskie władze nie potrafią zrozumiec potencjału jaki w sobie ma ta niegdyś piekna rzeka. 

A
Aleg

za Niemca to naszą Odrą płynęło więcej barek i różnego statków niż dzisiaj aut naszą "autostradą?"

C
Collonna

To jest akurat temat na nieonczace sie konferencje

"fachowcow", studia "naukowcow", plany i wizje.

Typowy  polski belkot. Cala infrastrukture, ktora zostawili Niemcy zniszczono i zapuszczono. i teraz maja dawac na

nowa??

Jedynie co Niemcy zrobia, to kanal po ich stronie przy

dolnej Odrze-ale tylko tyle, ile bedzie im potrzebny.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie