Droga ekspresowa S11 połączy Kępno z obwodnicą Olesna. GDDKiA wybrała najkorzystniejsze oferty. Wkrótce podpisanie umów

Milena Zatylna
Milena Zatylna
Najwcześniej "eską" od obwodnicy Olesna do Kępna kierowcy pojadą pod koniec 2027 roku.
Najwcześniej "eską" od obwodnicy Olesna do Kępna kierowcy pojadą pod koniec 2027 roku. Wizualizacja GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała oferty w trzech przetargach na budowę drogi ekspresowej S11 od Kępna do obwodnicy Olesna. Trasa ma być gotowa najwcześniej pod koniec 2027 roku.

31 kilometrów nowej trasy na Opolszczyźnie

Cała trasa ma mieć 46 km długości i została podzielona na trzy odcinki realizacyjne. 31 kilometrów przebiegać będzie przez województwo opolskie. Na większości trasy „eska” zostanie poprowadzona nowym śladem.

- Oferty są wybrane, ale nie oznacza to, że przetargi już są rozstrzygnięte – informuje Agata Andruszewska z opolskiego oddziału GDDKiA.

A to dlatego, że każdy z przetargów znajduje się na innym etapie formalnym.

- Mianowicie dla odcinka pierwszego, o długości 12,5 km, czyli z Kępna do Siemianice, wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, dla której nie było odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej – mówi Agata Andruszewska. – Postępowanie to jest na etapie kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

W przetargu tym wpłynęło dziewięć ofert

Najtańszą złożyła firma Polaqua, która zaproponowała 375,6 mln zł (podczas gdy budżet inwestycji wynosi 500,8 mln zł).

Jeśli chodzi o odcinek drugi, z Siemianic do Gotartowa, liczący 22,7 km, najtańszą ofertę również złożyła Polaqua. Opiewa ona na 523,1 mln zł (przy budżecie 795,413 mln zł).

- Po wyborze najkorzystniejszej oferty wpłynęło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, które jest aktualnie rozpatrywane – wyjaśnia Agata Andruszewska.

Dla odcinka trzeciego, czyli Gotartów – Olesno (10,5 km), wybrano ofertę, którą złożyło konsorcjum Mirbudu i Kobylarni (czyli to samo, które budowało obwodnicę Olesna). Zaproponowało cenę 464,9 mln zł (przy budżecie 567,6 mln zł).

Wybór nie jest przesądzony, gdyż do poniedziałku 26 lutego wykonawcy mogą wnosić odwołania do KIO. Oferta Mirbudu i Kobylarni nie była najtańsza. Najniższą cenę zaproponowała Polaqua (389,6 mln zł), ale jej oferta została uznana za rażąco niską i została odrzucona.

- Po wyłonieniu wykonawców planujemy podpisanie umów dla wszystkich zadań na przełomie pierwszego i drugiego kwartału bieżącego roku, po czym, ze względu na realizację tych zadań w systemie „projektuj i buduj”, firmy przystąpią do przygotowania projektu budowlanego. Na jego opracowanie mają 10 miesięcy – informuje rzeczniczka prasowa opolskiego oddziału GDDKiA. - Potem należy uzyskać decyzję Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej.

Dopiero po uzyskaniu ZRID-u możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych. Ich przeprowadzenie planowane jest w latach 2026-2028.

Wspomniany 46-kilometrowy odcinek drogi S11 będzie miał po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Przewidziano także budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt.

Powstaną ponadto cztery węzły drogowe:

  • Siemianice,
  • Byczyna,
  • Kluczbork Północ
  • Kluczbork Południe.

Za węzłem Kluczbork Północ planowana jest lokalizacja Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach drogi. W rejonie tego węzła ma powstać Obwód Utrzymania Drogi.

Na realizację całego 46-km odcinka zabezpieczono 2,5 mld zł.

W lipcu ubiegłego roku oddano do użytku pierwszy na Opolszczyźnie odcinek S11 zbudowany w ramach obwodnicy Olesna. To 25-km dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstały także 24 obiekty mostowe.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska