Tak naprawdę przygotowania do budowy zaczęły się przed rokiem. Belgijska firma Umicore, potentat w branży baterii samochodowych, powołała osobną spółkę joint venture z PowerCO, czyli jedną ze spółek Grupy Volkswagen, odpowiedzialną za sektor aut elektrycznych.
Spółka nosi nazwę IONWAY, a na jej czele w lipcu tego roku stanął Thomas Jansseune, od 22 lat związany z Umicore.
Jednocześnie Umicore, która jest obecna w Nysie od 2015 roku, przed rokiem dokupiła jeszcze od Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej Invest Park 17 hektarów gruntów w kompleksie Radzikowice – Goświnowice pod Nysa. Po sąsiedzku na tym terenie od 2022 roku pracuje już zakład Umicore produkujący materiały katodowe do baterii samochodowych.
Umicore wystąpiła też do burmistrza Nysy o decyzję środowiskową dla zakładu na 30 hektarach leżących pomiędzy obwodnicą Nysy, a obecnym zakładem. 22 września burmistrz taką decyzję wydał i prawdopodobnie wtedy władze IONWAY zdecydowały się poinformować publicznie o swoich zamierzeniach.
Budowa za prawie dwa miliardy euro
Niestety, lokalnych dziennikarzy nie zaproszono na spotkanie w Radzikowiach 7 października, tak więc nie mieli możliwości zapytania o szczegóły inwestycji. Władze miejskie Nysy też się do niej przygotowywały od dłuższego czasu. W najnowszej edycji programu Polski Ład Nysa dostała 15 mln dotacji rządowej na rozbudowę sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w strefie ekonomicznej.
Jak wynika z informacji opublikowanej także 7 października na stronie internetowej IONWAY budowa nowego zakładu będzie kosztować 1,7 miliarda euro. Jednak 350 milionów euro dotacji zapewnił inwestorowi polski rząd.
Obecnie przygotowywany jest teren i trwają formalności związane z uzyskaniem pozwoleń budowlanych.
Prace mają ruszyć bezpośrednio po uzyskaniu zgód. Pierwsza produkcja ma ruszyć jeszcze w 2025 roku. Zakład ma być zaopatrywany w energię odnawialną, co być może tłumaczy bardzo dużą ilość farm fotowoltaicznych, planowanych do budowy w rejonie Nysy.
Większy od giganta
Nyski zakład IONWAY będzie gigantem nawet w porównaniu do potężnego, sąsiedniego zakładu Umicore.
Nowy zakład ma zatrudniać docelowo 900 osób, a jego roczna produkcja ma wynosić do 160 gigawatogodzin energii, co wystarczy do wyprodukowania baterii do 2,2 miliona aut elektrycznych rocznie. Powstający tu materiał katodowy – proszek do produkcji katod, będzie przewożony do zakładu PowerCO w Salzgitter w Niemczech, gdzie powstają same akumulatory.
Dla porównania w otwartą w 2022 roku fabrykę Umicore w Radzikowicach zainwestowano 660 mln euro. W momencie otwarcia w 2022 roku zakład zatrudniał 240 ludzi (docelowo ma zatrudnić 400), a produkcja w 2024 roku ma wynosić 40 gigawatogodzin.
- Nowa fabryka to ogromna dźwignia rozwojowa dla nas i całego regionu – napisał w mediach społecznościowych Kordian Kolbiarz, burmistrz Nysy. - Tego typu ogromne inwestycje powodują bowiem rozpoczęcie budowy nowych domów, mieszkań, hoteli, restauracji i sklepów. Jednak to co najważniejsze, to to, że będzie nas czyli mieszkańców Nysy, coraz więcej!
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?