Budynek dworca został zmodernizowany na zewnątrz, ale także kompleksowo przebudowano jego wnętrze. Na parterze – w jego centralnej części – mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli poczekalnia, toalety, pomieszczenie przeznaczone na działalność usługową. Poczekalnia została wyposażona w nowe ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów oraz system informacji głosowej.
W ramach przebudowy wdrożono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, m.in. zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wykonano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca, ścieżki prowadzące wewnątrz obiektu i w jego otoczeniu dla osób niedowidzących lub niewidomych.
- Oddajemy dziś do użytku ten pięknie wyremontowany dworzec, który jest obiektem zabytkowym – mówił Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. – Przeszedł gruntowną modernizację, dzięki czemu można było wygospodarować powierzchnię, która będzie służyć nie tylko osobom korzystającym z kolei, ale także wszystkim mieszkańcom Olesna.
W budynku bowiem znajdą się też biura Straży Miejskiej, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz trzy mieszkania interwencyjne.
- Dla nas jest to historyczna chwila. Dworzec kolejowy w Oleśnie przez długie lata nie był na pewno wizytówką naszego miasta. Teraz jest to budynek nowoczesny, ale wykonany z poszanowaniem jego historycznego charakteru – mówił burmistrz Sylwester Lewicki. – Dodatkowo przebudowaliśmy sąsiednie ulice - Dworcową i Sądową, wybudowaliśmy centrum przesiadkowe, przez co stworzyliśmy pięknie zrewitalizowany fragment miasta.
Dzięki zastosowaniu w obiekcie nowoczesnych rozwiązań, zarówno jeśli chodzi o zużycie energii elektrycznej, jak i ciepła, oleski dworzec stał się też bardziej ekologiczny. Zainstalowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, ograniczając w ten sposób zużycie energii elektrycznej. Straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej.
Bardzo ważnym elementem sprawującym kontrolę nad optymalizacją zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody, jest system BMS (Building Management System) nadzorujący pracę instalacji oraz urządzeń na dworcu. Integruje on również nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym i budynkowi: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.
Przebudowa dworca w Oleśnie została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Obejmował on przebudowę bądź budowę 200 dworców w całej Polsce. W programie tym oleski dworzec był jedynym z województwa opolskiego.
Aby dworzec faktycznie służył podróżnym, na trasie musi odbywać się ruch kolejowy.
- Pociągi wracają do Olesna po latach przerwy. Połączenia od 1,5 roku są bardziej regularne, a ta linia w przyszłości będzie jeszcze modernizowana - mówi Krzysztof Golubiewski.
W otwarciu dworca po remoncie - oprócz wymienionych już osób - uczestniczyli także m.in.: wicewojewoda Tomasz Witkowski, Wojciech Zabłocki (dyrektor, pełnomocnik zarządu PKP S.A. ds. inwestycji), Tadeusz Szulc (dyrektor PKP S.A. - Oddział Gospodarki Nieruchomościami we Wrocławiu) i poseł Antoni Duda, który był jedną z osób lobbujących za inwestycją w Oleśnie.
Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?