E-biznes. Kto pierwszy nie znaczy lepszy

Michał Knapik bonusconsulting.pl
Aby przedsiębiorca otrzymał dotację na swoją e-usługę, jego wniosek musi zostać pozytywnie oceniony zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym. (fot. sxc)
Aby przedsiębiorca otrzymał dotację na swoją e-usługę, jego wniosek musi zostać pozytywnie oceniony zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym. (fot. sxc)
Biznesmeni chcący składać wnioski o dofinansowanie e-usługi stali w kolejkach, jak za czasów PRL-u.

Zainteresowanie przedsiębiorców na dofinansowanie wdrożenia e-usług jest bardzo duże. Pokazał to ostatni lipcowy nabór. W jego ramach wpłynęło 1329 wniosków w całym kraju. Prognozy o dużej ilości wniosków, które zostaną złożone w ramach październikowego naboru wywołała (nie tylko w województwie opolskim) dziwne, a wręcz bezsensowne inicjatywy rodem z czasów PRL – Komitety Kolejkowe.

Zobacz: Fundację Rozwoju Śląska w Opolu opanowała kolejkę chętnych po dotacje na e-biznes

Osoba czy też firma, która zainicjowała powstanie komitetu kolejkowego przed siedzibą Regionalnej Instytucji Finansującej w Opolu (RIF), gdzie przedsiębiorcy składali wnioski, albo posiadała szczątkowe informacje o procedurze wyłaniania wniosków albo celowo próbowała wprowadzić opinię publiczną w błąd i tym samym wywołać niepotrzebną panikę wśród przedsiębiorców.

To już trzeci nabór na e-usługi w tym roku i w poprzednich żadnych komitetów kolejkowych nie było.

W ostatnim lipcowym naborze w województwie opolskim wpłynęło jedynie 21 wniosków o dofinansowanie wdrożenia e-usługi. Już ta informacja powinna dać do myślenia, że lawiny projektów na Opolszczyźnie nie będzie. I nie było. W pierwszym dniu wpłynęło niespełna

40 wniosków a ich rejestracja trwała zaledwie 7 minut. Komitet kolejkowy się nie sprawdził. Choć pracownikom RIF wręczono listę z kolejnością wniosków do rejestracji, ostatecznie z niej nie skorzystano. Proszono po prostu – „następny”.

Tym samym rejestracja wniosków nastąpiła zgodnie z zajmowanym miejscem w kolejce, a nie miejscem na liście komitetu kolejkowego.

Niepokojący jest fakt, iż opinia publiczna przez tę kolejkową inicjatywę, pozostającą bez jakichkolwiek merytorycznych komentarzy została wprowadzona w poważny błąd.

Aby otrzymać unijną dotację na e-usługę liczy się przede wszystkim pozytywna ocena wniosku. Przy negatywnej ocenie nawet pierwsze miejsce w kraju nic nie pomoże, a takiemu liderowi w żółtej koszulce pozostanie tylko gorzka satysfakcja – „Ale i tak byłem pierwszy”.

Aby przedsiębiorca otrzymał dotację na swoją e-usługę, jego wniosek musi zostać pozytywnie oceniony zarówno pod względem formalnym jak i merytorycznym. Należy podkreślić, iż ocena przebiega na zasadzie zero-jedynkowej, tzn. czy wniosek spełnia konkretne kryterium oceny. Jeżeli nie spełni chociaż jednego kryterium jego wniosek zostanie odrzucony. Wniosek jest oceniany w 17 kryteriach formalnych i 10 kryteriach merytorycznych. Otrzymanie we wszystkich kryteriach pozytywnej oceny powoduje umieszczenie wniosku na liście rankingowej.

Zobacz: Jak rozkręcić e-biznes?

Kolejność pozytywnie ocenionych wniosków jest uzależniona od kolejności ich rejestracji. Zakładając, że będzie bardzo dużo pozytywnie ocenionych wniosków i nie dla wszystkich starczy pieniędzy, to wnioski z ostatnich miejsc nie otrzymają dotacji.

Tak nie wielka liczba wniosków na Opolszczyźnie i szybka ich rejestracja przez pracowników RIF jest dużym plusem dla naszego regionu, gdyż kolejność rejestracji wniosków powadzona jest równolegle w całym kraju. Co oznacza, iż ostatnie zarejestrowane wnioski w Opolu o godzinie 9:07 będą jednymi z pierwszych na tle całego kraju.

Jednak należy wyjaśnić, że czas rejestracji wniosku nie jest ostatecznym terminem. W regulaminie przeprowadzania konkursu w ramach Działania 8.1, zapisano, iż liczy się dzień złożenia poprawnego pod względem formalnym wniosku. Tym samym jeżeli wniosek nie będzie wypełniony zgodnie z instrukcją i będzie posiadał braki, zostanie wysłane do takiego przedsiębiorcy pismo z prośbą o jego uzupełnienie.

Przesłanie poprawionego wniosku nawet w tym samym dniu, w którym otrzymano pismo z prośba o korektę, spowoduje, iż do pierwotnej daty rejestracji zostanie doliczony jeden dzień. Im później przedsiębiorca dostarczy poprawiony wniosek tym większa liczba dni zostanie mu doliczona.

Poprzedni nabór wniosków o dofinansowanie e-usług tylko potwierdza, że przede wszystkim merytoryka wniosków jest kluczowa do otrzymania dotacji a nie czas ich rejestracji. W poprzednim naborze jedynie 32% złożonych wniosków w całym kraju otrzymało dofinansowanie. Natomiast w województwie opolskim jedynie 4 przedsiębiorców cieszy się z bezzwrotnej dotacji, co stanowi 20% wszystkich złożonych wniosków w lipcu br. w naszym regionie.

Zobacz: Ogromne zainteresowanie dotacjami na e-biznes

Czy ostatni będą pierwszymi czas pokaże. Miejmy tylko nadzieję, że w tym konkursie w naszym województwie będzie więcej pozytywnie ocenionych wniosków, za co wszyscy powinniśmy trzymać kciuki, bo im więcej bezzwrotnych środków na inwestycje w naszym regionie to tym lepiej dla naszej regionalnej gospodarki.

Należy podkreślić, że taka procedura wyłaniania wniosków, gdzie ma znaczenie data rejestracji wniosku nie jest stosowana na przykład w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Przedsiębiorcy przygotowujący się do złożenia wniosków w ramach Działania 1.3.2 powyższego Programu nie muszą obawiać się komitetów kolejkowych. Nabór będzie trwał od 17 do 30 listopada 2009 roku i dzień rejestracji wniosku nie będzie miał żadnego znaczenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska